Storlek på säkring ?

IMP
5 oktober 2007 · 33 Inlägg

Köpte kickers största kabelkitt med en 50mm2 kabel mm. Upptäckte dock att de var en 300A säkring med.

Detta måste vara en för tok förstor säkring för mig. Jag skall driva 2 steg:

** zx750.1 , 500 wrms @ 4ohm, 750 wrms @ 2ohm

** zx350.2 , 110 * 2 wrms @ 4ohm


Vilken storlek på säkringen skall ja byta till ? Vad är fördelar och nackdelar men en stor och liten säkring?

Tacksam om nån vill reda ut detta för mig smile

mvh/Oscar Tenggren

twin_cam Smålänning
5 oktober 2007 · 7 877 Inlägg

Du ska ha kvar den säkringen. Stegen har egna säkringar, så den på kabeln är bara till för att skydda bilen från brand.
I teorin räcker det dock med 75A för att den inte ska gå när du krämar stegen på max med 2 ohms belastning på båda.
Om du nu vill byta så kan du välja allt mellan 80 och uppåt, så har du lite marginal. Jag skulle nog sätta dit 100A...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Bebbo Kocken
5 oktober 2007 · 487 Inlägg

Man bör ha så liten säkring som möjligt för att skydda bäst. Men den måste ju självklart vara tillräckligt stor för att kunna släppa igenom tillräckligt med ström till stegen. Annars blire å byta säkring varje gång man slår på stereon.

Men 300A är ungefär max vad man bör ha på 50mm kabel. Har du större är risken att kabeln kortsluter nånstans men säkringen ändå inte går sönder, vilket då tar bort hela syftet med säkringen.

Men om man räknar på dina slutsteg så ska det räcka med en 100A säkring för att driva båda stegen.


  Watt x Kanaler x 2
  ---------------------- = Apere
              13Volt

Fredrik.Gustavsson
5 oktober 2007 · 2 123 Inlägg

Dina slutsteg drar 110A vid full belastning vid 4ohm.
Du kan alltså ha en säkring på 120ohm så klarar du dig perfekt, tycker verkligen inte du ska använda 300A säkringen.

Sharky
5 oktober 2007 · 10 287 Inlägg

Nu reder vi ut detta.

Enligt tabellen på www.nardik.se så kan man säkra av 55kvmm med 300A. OK, 50kvmm eller 55kvmm spelar ingen roll så 300A är helt ok att ha som installationsskydd för din 50kvmm kabel ffrån batteriet och bakåt.

Sedan spelar det egetligen ingen roll om du har 10W slutsteg eller 1000W slutsteg. Den springande punkten är huruvida du går ner i kabelarea bak i bagaget till dina slutsteg eller inte.

Går du ner till - låt oss säga - 16kvmm sista biten in till stegen utan att avända en säkringscentral i bagaget ("fuseblock") så bör du inte ha mer än 100A säkring framme vid batteriet (dvs egentligen säkring för 21kvmm men det är helt ok om bara sista biten fram till steget är 16kvmm).

Men om du har en fuseblock i bagaget så skall du köra din 300A säkring framme vid batteriet. Att undersäkra är ingen mening. man säkrar inte för att säkringen skall gå vid lite för mycket ström från förbrukarna, man säkrar för att skydda vid kortslutning.

Men 50kvmm och 300A är så pass mycket att man skall be om hjälp om man är det minsta osäker på hur man skall göra installationen korrekt.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
IMP
5 oktober 2007 · 33 Inlägg

Sharky skrev:
Nu reder vi ut detta.

Enligt tabellen på www.nardik.se så kan man säkra av 55kvmm med 300A. OK, 50kvmm eller 55kvmm spelar ingen roll så 300A är helt ok att ha som installationsskydd för din 50kvmm kabel ffrån batteriet och bakåt.

Sedan spelar det egetligen ingen roll om du har 10W slutsteg eller 1000W slutsteg. Den springande punkten är huruvida du går ner i kabelarea bak i bagaget till dina slutsteg eller inte.

Går du ner till - låt oss säga - 16kvmm sista biten in till stegen utan att avända en säkringscentral i bagaget ("fuseblock") så bör du inte ha mer än 100A säkring framme vid batteriet (dvs egentligen säkring för 21kvmm men det är helt ok om bara sista biten fram till steget är 16kvmm).

Men om du har en fuseblock i bagaget så skall du köra din 300A säkring framme vid batteriet. Att undersäkra är ingen mening. man säkrar inte för att säkringen skall gå vid lite för mycket ström från förbrukarna, man säkrar för att skydda vid kortslutning.

Men 50kvmm och 300A är så pass mycket att man skall be om hjälp om man är det minsta osäker på hur man skall göra installationen korrekt.

/Göran

Tack för ett bra svar,

Jag fick med ett strömblock som delar upp 50mm2 kabeln till 2 st 25mm2, Men Sharky tycker du jag skall byta till en 120A säkring lr nåt då ? Tänker mest på min egna säkerhet och bilens (brand o dylikt).

mvh/Oscar

Sharky
5 oktober 2007 · 10 287 Inlägg

Delar du upp i två 25kvmm utan fuseblock så tyckar jag att det är lämpligt med - som du föreslog - 120A framme vid batteriet.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
sumpis
18 mars 2010 · 132 Inlägg

lånar tråden lite.

Undrar hur stor säkring man ska ha om man drar en 25mm2 eller 35mm2 kabel till slutsteget va ska man ha för säkring då ?

tack på förhand
/Sumpis

Volkswagen Motorsport!
Lonefox Bad music kills good sound
18 mars 2010 · 7 241 Inlägg

sumpis skrev:
lånar tråden lite.

Undrar hur stor säkring man ska ha om man drar en 25mm2 eller 35mm2 kabel till slutsteget va ska man ha för säkring då ?

tack på förhand
/Sumpis

Enligt EMMAs tabell:
25mm2 125A
30mm2 150A
50mm2 200A

Enl. Nardiks tabell:
21mm2 100A
33mm2 160A
45mm2 200A

Så utgår man från dessa så 125A resp 175A (uppskattat värde för 35mm2)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
sumpis
18 mars 2010 · 132 Inlägg

Lonefox skrev:

sumpis skrev:
lånar tråden lite.

Undrar hur stor säkring man ska ha om man drar en 25mm2 eller 35mm2 kabel till slutsteget va ska man ha för säkring då ?

tack på förhand
/Sumpis

Enligt EMMAs tabell:
25mm2 125A
30mm2 150A
50mm2 200A

Enl. Nardiks tabell:
21mm2 100A
33mm2 160A
45mm2 200A

Så utgår man från dessa så 125A resp 175A (uppskattat värde för 35mm2)

okej tack så mycket för de.

Volkswagen Motorsport!
eastonenn
18 mars 2010 · 37 Inlägg

Om man drar TVÅ st 20mm kablar motsavarar de att dra EN på 40mm ?

jimmyostrom
18 mars 2010 · 560 Inlägg

Nej,

Dessa måste endå säkras separat.

eastonenn skrev:
Om man drar TVÅ st 20mm kablar motsavarar de att dra EN på 40mm ?

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se
Frissan
18 mars 2010 · 4 693 Inlägg

jimmyostrom skrev:
Nej,

Dessa måste endå säkras separat.

eastonenn skrev:
Om man drar TVÅ st 20mm kablar motsavarar de att dra EN på 40mm ?

Det motsvarar ju 40mm2, men ska säkras av som 2 st 20mm2

Booyakasha!
Jimmaiy
18 mars 2010 · 365 Inlägg

Softis skrev:

jimmyostrom skrev:
Nej,

Dessa måste endå säkras separat.

eastonenn skrev:
Om man drar TVÅ st 20mm kablar motsavarar de att dra EN på 40mm ?

Det motsvarar ju 40mm2, men ska säkras av som 2 st 20mm2

En kabel på 40kvadratmillimeter har MYCKET större area än 2 kablar på 20kvadrat.

sumpis
18 mars 2010 · 132 Inlägg

om man ska ha 2 slutsteg och drar en 25mm2 och sätter ett powerblock eller va de kallas ska man säkra med 2st 60A säkringar då ?

Volkswagen Motorsport!
M_icke_
18 mars 2010 · 3 466 Inlägg

Jimmaiy skrev:

Softis skrev:

jimmyostrom skrev:
Nej,

Dessa måste endå säkras separat.


Det motsvarar ju 40mm2, men ska säkras av som 2 st 20mm2

En kabel på 40kvadratmillimeter har MYCKET större area än 2 kablar på 20kvadrat.

Nej, en 40mm2 kabel har samma kabelarea som 2st 20mm2, eftersom det är just kabelarean som man mäter, däremot är den inte dubbelt så tjock, utan endast 50% tjockare..

Anledningen till att man ska säkra av båda kablarna separat är att den ena kan kortsluta och då resulterar det i kabelbrand. Säkringen går bara om båda kablarna kortsluter annars..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
M_icke_
18 mars 2010 · 3 466 Inlägg

sumpis skrev:
om man ska ha 2 slutsteg och drar en 25mm2 och sätter ett powerblock eller va de kallas ska man säkra med 2st 60A säkringar då ?

Du ska ha en 120A MAX 30cm ifrån batteriet, sedan behöver du endast säkra av om du ska gå ner till mindre kabel. Drar du ex vis 2st 25mm2 från powerblocket så behöver du inte säkra av. Sätter du mindre kablar får du säkra av dom med rätt storlek på säkring.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
sumpis
18 mars 2010 · 132 Inlägg

M_icke_ skrev:

sumpis skrev:
om man ska ha 2 slutsteg och drar en 25mm2 och sätter ett powerblock eller va de kallas ska man säkra med 2st 60A säkringar då ?

Du ska ha en 120A MAX 30cm ifrån batteriet, sedan behöver du endast säkra av om du ska gå ner till mindre kabel. Drar du ex vis 2st 25mm2 från powerblocket så behöver du inte säkra av. Sätter du mindre kablar får du säkra av dom med rätt storlek på säkring.

okej för hade tänkt dra en 25mm2 powerblock sedan dra en varsin 16mm2 ut till stegen. för de är väl oftast att man ska ha säkringar i powerblocken me. ?

är dålig på de här me kabel area och säkringar så vill bara vara säker på att de ja gör blir rätt och få tips

Volkswagen Motorsport!
Lonefox Bad music kills good sound
18 mars 2010 · 7 241 Inlägg

sumpis skrev:

M_icke_ skrev:

sumpis skrev:
om man ska ha 2 slutsteg och drar en 25mm2 och sätter ett powerblock eller va de kallas ska man säkra med 2st 60A säkringar då ?

Du ska ha en 120A MAX 30cm ifrån batteriet, sedan behöver du endast säkra av om du ska gå ner till mindre kabel. Drar du ex vis 2st 25mm2 från powerblocket så behöver du inte säkra av. Sätter du mindre kablar får du säkra av dom med rätt storlek på säkring.

okej för hade tänkt dra en 25mm2 powerblock sedan dra en varsin 16mm2 ut till stegen. för de är väl oftast att man ska ha säkringar i powerblocken me. ?

är dålig på de här me kabel area och säkringar så vill bara vara säker på att de ja gör blir rätt och få tips

Så fort man går ner i kabelarea skall man säkra av de klenare kablarna efter deras ledningsförmåga.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
schruttan
19 mars 2010 · 218 Inlägg

skriver för att hitta tillbaka=) nångång big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang