Köpråd Fyrhjulsdriven diesel automat?

berg35
22 mars 2010 · 23 Inlägg

Pendlar just nu mellan Vänersborg och Göteborg och funderar på att skaffa en annan bil att åka i.
Jag vill ha:
Kombi, stor hund och barnvagn kräver detta.
Diesel, borde bli billigare vid pendling.
Automat, Vad fan ska jag sitta och växla för när det finns bilar som klarar detta mycket bättre än vad jag gör.
Fyrhjulsdrift, har man en gång haft detta vill man gärna ha det igen.

Det självklara alternativen är väl Volvo XC70, Audi A6, Passat. Volvon ska tydligen vara väldigt törstig och då faller ju hela anledningen till att byta bil. Förbrukningen på A6 avant med diesel har jag inte en aning om men det verkar vara en riktigt skön bil. Passaten är ju ett bra alternativ men det verkar inte finnas många med automat. En annan favorit är Bmw 5 serie Touring men de brukar inte vara så vanliga heller.

Finns det några andra självklara alternativ som jag har missat eller glömt. Bränsleförbrukningen är ganska viktig i sammanhanget.

Sarge
22 mars 2010 · 2 337 Inlägg

Vilken prisklass pratar vi?

berg35
22 mars 2010 · 23 Inlägg

Jag vet egentligen inte riktigt än, har bara precis börjat fundera. men vi kan väl börja med att säga 100-150 tusen. men det spannet kan nog justeras åt båda håll om det dyker upp något som är intressant.

En annan favorit är subaru Legacy mend den har inte dykt upp i mitt prisspann med automat än.

Jag vill i nuläget mest få tips om bilar som faller inom mina önskemål som jag inte tänkt på själv.

Senast redigerat av berg35 (22 mars 2010)

tsdi Egenföretagare
22 mars 2010 · 2 496 Inlägg

https://www1.garaget.org/archive/12/11105/52843/large_52843-482840.jpg

http://www.garaget.org/?car=52843

Sjukt bra bil i mina ögon. Vet inte riktigt hur prisläget är på dessa nu. Denna såldes för ett år sedan med 6000mil på mätaren för 270 om jag inte minns fel. Så hade du en budget på 150000 + lite mera om det var en finare bil så kanske det går att få en likvärdig för 190000-200000:- i dagens läge med lite mera mil?

Senast redigerat av tsdi (22 mars 2010)

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal
Rquired Allmänt envis
22 mars 2010 · 12 512 Inlägg

Audi A6 är en mycket fin bil, om du struntar i V6 och går på någon av de mindre oljebrännarna kanske det går att hitta en sånär inom budget?

Annars har du Audis lite billigare kusin VW, en Passat 2.0tdi är även det en trevlig vagn. Speciellt med den snabba DSG-lådan, och gärna varianten med 170hp kontra 140hp varianten. Har en sådan på jobbet, som sagt trevlig och rullat 11000mil utan större problem hittills i alla fall.

Bmw har ju 520D E61, en riktigt snål och starkt vagn. Men ligger lite över budget. Annars är gamla E39-karossen en populär och rolig bil, med 530d har du lite motor med.

På någon årsmodell, men om jag inte minns fel gäller det bara nyare E60 och E90 med den uppdaterade (starkare) 6-cyl motorn (M57) , så har ett spjäll i insuget trillar i bitar och ner i motorn=haveri. Inget vanligt problem, men det har förekommit på ett par oftast chiptrimmade M57-motorer.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
DasAuto
22 mars 2010 · 2 751 Inlägg

Bmw 5-serie eller Audi A6 om man bara ska välja... Men annars är Passat väldigt mycket bil för pengarna. 170hk diesel med DSG och 4motion är en riktigt bra vinterbil.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
berg35
22 mars 2010 · 23 Inlägg

Hade jag kunnat välja fritt hade det utan tvekan blivit en 530xd Touring. På andra plats hade det blivit A6 3.0 tdi Avant Quattro.

Jag skulle väldigt gärna köra en Passat 170hk DSG 4motion men kombinationen DSG och 4motion verkar inte vara vanlig på begagnatmarknaden. Folk vill väl inte sälja dem......antar jag.

252life
22 mars 2010 ·

Jag skulle ha valt Volvon. Att den drar mer soppa är ganska ointressant, det viktiga är den totala milkostnaden.  Sen så har Volvo ett bättre service-nät också.

DSG-lådan är en chansning enligt mig, hur är det med livslängden på dom?

Rquired Allmänt envis
22 mars 2010 · 12 512 Inlägg

252life skrev:
Jag skulle ha valt Volvon. Att den drar mer soppa är ganska ointressant, det viktiga är den totala milkostnaden.  Sen så har Volvo ett bättre service-nät också.

DSG-lådan är en chansning enligt mig, hur är det med livslängden på dom?

Volvo är inte automatiskt billigast på den biten heller, tvärt om har det börjat bli dyra(re) bilar att äga. Så är det ekonomi man är ute efter är Volvo troligen inte det bästa valet.

Servicenät? Viktigast är att TS har en verkstad har litar på i sin närhet. Hur det ser ut i resten av Sverige spelar mindre roll...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
berg35
30 mars 2010 · 23 Inlägg

En bekant till mig som har en xc70 d5 -08 (jag är inte helt säker på årsmodellen men det är den nya modellen iallafall.) kör sin med en förbrukning runt litern, mer exakt än så vet jag inte, men det tycker jag låter väldigt mycket. Kan det verkligen stämma? Är volvodieslar med AWD så törstiga? Min bror har en 2,4d som är ett halvår gammal. Den kör han på ca 0,69. Det låter mera rimligt tycker jag...

Hur ligger det till egentligen?

berg35
30 mars 2010 · 23 Inlägg

Amor_Vincit_Omnia skrev:
Hade valt A6

Ja, jag hade gärna haft en sådan som tsdi visade i ett inlägg ovanför.

Finns det ingen som kan säga något om förbrukningen på en a6 tdi quattro?

Munkis
30 mars 2010 · 1 635 Inlägg

berg35 skrev:
En bekant till mig som har en xc70 d5 -08 (jag är inte helt säker på årsmodellen men det är den nya modellen iallafall.) kör sin med en förbrukning runt litern, mer exakt än så vet jag inte, men det tycker jag låter väldigt mycket. Kan det verkligen stämma? Är volvodieslar med AWD så törstiga? Min bror har en 2,4d som är ett halvår gammal. Den kör han på ca 0,69. Det låter mera rimligt tycker jag...

Hur ligger det till egentligen?

Farsan har en V70 D5 -09 å den ligger som du säger på runt 0,65 å det är en automat men FWD . Kan aldrig tänka mig att awd systemet vill ha 4dl extra per mil.

Farsans gamla R awd automat ligger på litern så det låter osannolikt att D5an skulle dra lika mycket

Rock-Star
30 mars 2010 · 2 982 Inlägg

Munkis skrev:

berg35 skrev:
En bekant till mig som har en xc70 d5 -08 (jag är inte helt säker på årsmodellen men det är den nya modellen iallafall.) kör sin med en förbrukning runt litern, mer exakt än så vet jag inte, men det tycker jag låter väldigt mycket. Kan det verkligen stämma? Är volvodieslar med AWD så törstiga? Min bror har en 2,4d som är ett halvår gammal. Den kör han på ca 0,69. Det låter mera rimligt tycker jag...

Hur ligger det till egentligen?

Farsan har en V70 D5 -09 å den ligger som du säger på runt 0,65 å det är en automat men FWD . Kan aldrig tänka mig att awd systemet vill ha 4dl extra per mil.

Farsans gamla R awd automat ligger på litern så det låter osannolikt att D5an skulle dra lika mycket

nej men jag har för mig att 2,4D har turbo, och D5an har DUBBELturbo. + att du nämner AWD som också vill smaka olja. därav förbrukningen.
Nya D5an på 214hk har dubbelturbo

4-hjulsdriften på volvo är inte konstant...

Senast redigerat av Residence (30 mars 2010)

Munkis
31 mars 2010 · 1 635 Inlägg

Residence skrev:

Munkis skrev:

berg35 skrev:
En bekant till mig som har en xc70 d5 -08 (jag är inte helt säker på årsmodellen men det är den nya modellen iallafall.) kör sin med en förbrukning runt litern, mer exakt än så vet jag inte, men det tycker jag låter väldigt mycket. Kan det verkligen stämma? Är volvodieslar med AWD så törstiga? Min bror har en 2,4d som är ett halvår gammal. Den kör han på ca 0,69. Det låter mera rimligt tycker jag...

Hur ligger det till egentligen?

Farsan har en V70 D5 -09 å den ligger som du säger på runt 0,65 å det är en automat men FWD . Kan aldrig tänka mig att awd systemet vill ha 4dl extra per mil.

Farsans gamla R awd automat ligger på litern så det låter osannolikt att D5an skulle dra lika mycket

nej men jag har för mig att 2,4D har turbo, och D5an har DUBBELturbo. + att du nämner AWD som också vill smaka olja. därav förbrukningen.
Nya D5an på 214hk har dubbelturbo

4-hjulsdriften på volvo är inte konstant...

Det är endast EN turbo i en D5 -09 . Dubbelturbo kom -10

Powe_R
31 mars 2010 · 414 Inlägg

Jag skulle gått på: BMW 530xd eller A6 3.0tdi quattro eller MB E320cdi/E350cdi 4-matic
Sen om du kan tänka dej att stå över 4wd skulle jag iaf valt BMW 535D eller MB E400/E420cdi.

BMW 545i Touring "Visar var skåpet ska stå" (2005)
Frodda
8 april 2010 · 42 Inlägg

lite förvånad ingen säger subaru smile schysst ägande, hyfsad ekonomi, o FWD

Cupra Born "Elbil" (2022)
Mr_Woods Musiker
8 april 2010 · 472 Inlägg

Frodda skrev:
lite förvånad ingen säger subaru smile schysst ägande, hyfsad ekonomi, o FWD

Jag skulle sagt Subaru Legacy men TS säger ju:

berg35 skrev:
En annan favorit är subaru Legacy mend den har inte dykt upp i mitt prisspann med automat än.

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)
LIVINL0UD
8 april 2010 · 1 582 Inlägg

Jag hade personligen valt en Bmw 525/530xd eller Audi A6 2.7/3.0tdi quattro. Båda är riktigt bra bilar som är stabila på vägen smile

berg35
8 april 2010 · 23 Inlägg

Jag hade personligen också valt mellan dessa bilar om ekonomin inte satt käppar i hjulen.

Rquired Allmänt envis
8 april 2010 · 12 512 Inlägg

Frodda skrev:
lite förvånad ingen säger subaru smile schysst ägande, hyfsad ekonomi, o FWD

Antar att du menar fyrhjulsdrift och inte framhjulsdrift (fwd)? Annars försvinner mycket av idén med en Subaru, om det ens finns framhjulsdrivna versioner till salu i Sverige? Har fått för mig motsatsen...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang