Vilken motorolja är bäst?

Founder
23 juli 2004 · 1 414 Inlägg

Jag har hört både det ena o andra om oljor men nu vill jag höra från er vad ni upplevt vara den bästa oljan... Själv har jag kört med Mobli 1 fullsyntet sen bilen va ny o kan säga att det inte varit världens bästa val.

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
chrizz Administratör
24 juli 2004 · 11 780 Inlägg

Har du alltid kört helsyntet ska du fortsätta med det. Varför är det inte bra? Jag använder mobil1 0W40 ...

Vilken olja använder du?

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
zerial Dr. Zerial ?
24 juli 2004 · 1 Inlägg

Har nästan oavbrutet kört med Kendall GT-1.. Mineral i racern och teknosyntet i gamla volvon..

Founder
24 juli 2004 · 1 414 Inlägg

Oljan är så tunn att när motorn blir riktigt varm börjar den knacka... det har den gjort ända från början... har varit o kontrollerat motorn o det är inget fel på den utan fick som svar att oljan var för tunn... Självklart byter jag inte till halvsyntet eller något annat nu när man kört med det men bra att veta till nästa bil vad som bör användas... Vad är fördel/nackdel med mineral?

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Switch
24 juli 2004 · 95 Inlägg

Mobil1 5W-50 är jag nöjd med.

9-5 äro
24 juli 2004 · 7 Inlägg

Kan bara hålla med...jag använder också Mobil1 5W-50  i SAAB:en och den går bara fint på det!

Black Knight
25 juli 2004 · 711 Inlägg

Köp en 5W40 eller en 10W40 helsyntetisk olja (alternativt en helsyntetisk 5W50 alt en 10W50 om du kör hårt och/eller har en sliten motor) med klassserna:
API SJ eller SL, ACEA A3/B3 eller B4 (spelar ingen roll eftersom B=dieselklass!)
En 0W30 olja kanske är lite för tunn när den är varm, om din motor är sliten.

Glöm inte oljefiltret! Köp ett originalfilter.
Om du tvekar mellan två märken med de klasserna, välj den billigare av de två, eftersom de inte skiljer sig nämnvärt i sina egenskaper i det fallet!

Titta på klasserna först, sedan prislappen och sist tillverkaren...

När servades bilen sist? Vilken olja har motorn fått innan?

All modern kvalitetsolja (mineral, delsyntet och helsyntet) löser upp gammal smuts i motorn som kan uppstå om den har fått väldigt dålig olja eller har fått rulla aldeles för långt mellan oljebytena.
Om du efter oljebytet ser att oljan blir svart väldigt fort, kan det därför vara försvarbart att göra ett nytt oljebyte (och givetvis filter!) inom 100-300mil för att få ut all smuts ur motorn.

Autopower/Johan

Oo=00=oO
http://www.garaget.org/?car=1182
Blow My Whistle
Founder
25 juli 2004 · 1 414 Inlägg

Bilen har full service bok o jag byter olja var 500-800 mil... Byter alltid oljefilter till original, troligtvis är det som du säger att den oljan jag kör med nu är för tunn... Tack för hjälpen smile Ska nog ta o byta ännu oftare för oljan är som du säger helt svart efteråt...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Istvan
25 juli 2004 · 9 Inlägg

Founder skrev:
Bilen har full service bok o jag byter olja var 500-800 mil... Byter alltid oljefilter till original, troligtvis är det som du säger att den oljan jag kör med nu är för tunn... Tack för hjälpen smile Ska nog ta o byta ännu oftare för oljan är som du säger helt svart efteråt...

Hur lyckas man få Mobil 1 oljan "helt svart" efter 500-800 mil?
Om inte man kör hårt som fan då...?

István Csiszár
Banträffsansvarig @ HPC
Switch
26 juli 2004 · 95 Inlägg

Istvan skrev:
Hur lyckas man få Mobil 1 oljan "helt svart" efter 500-800 mil?
Om inte man kör hårt som fan då...?

Man kör med fel tändstift t ex.

Founder
26 juli 2004 · 1 414 Inlägg

Eller så kör man hårt som fan... smile

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Lambdasond
18 september 2004 · 1 Inlägg

När bilen är ca 5-6 år skall man ICKE köra på helsyntetsikt olja, för att den är för tunn, då ska man övergå till Halvsyntetiskt

Nilsan
1 oktober 2004 · 7 Inlägg

<lambda.Vaknade du sen eller!?
Häll i den olja som tillverkaren rekomenderar! funkar inte det som du säger är det  nånting i motorn som e slitet..vissa tror bara för att man byter olja en gång i månaden så är motorn som ny, MEN hur sköter man motorn förövrigt!?

chrizz Administratör
1 oktober 2004 · 11 780 Inlägg

Lambdasond skrev:
När bilen är ca 5-6 år skall man ICKE köra på helsyntetsikt olja, för att den är för tunn, då ska man övergå till Halvsyntetiskt

Gå över? var tusan har du fått det ifrån?

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Founder
1 oktober 2004 · 1 414 Inlägg

Lambdasond skrev:
När bilen är ca 5-6 år skall man ICKE köra på helsyntetsikt olja, för att den är för tunn, då ska man övergå till Halvsyntetiskt

Varför ska man gå över till halvsyntet när bilen har blivit äldre än 5-6 år? Har man en gång börjat köra med en typ av olja ska man väl inte byta över... motorn är ju insliten för en viss typ...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Nilsan
2 oktober 2004 · 7 Inlägg

Dom kan helt enkelt ingenting om motorer...

Sharky
1 mars 2005 · 10 287 Inlägg

Grundregel: man skall köra med den varmviskositet som motortillverkaren har byggt sina motorer efter då bla lagerspel är dimensionerade för detta.
Man kan gå upp till en tjockare olja på slitna motorer eller motorer under extrem långvarig belastning, tex långloppsbilar.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
cold
1 mars 2005 · 7 Inlägg

Lambdasond skrev:
När bilen är ca 5-6 år skall man ICKE köra på helsyntetsikt olja, för att den är för tunn, då ska man övergå till Halvsyntetiskt

haha inte fan ska man gå över till halvsyntet har bilen gått med helsyntet från början ska man fortsätta med det. desutom presterar motorn fan så mycket bättre med helsyntet den klarar högre temperaturer.

Sharky
1 mars 2005 · 10 287 Inlägg

I normala motorkonstruktioner så ligger dimensioneringen på så sätt att man försöker få oljan att ligga på runt 100 grader i lagrena. Dessa temperaturer klaras av såväl halv som helsynteter så däri spelar det ingen betydelse.
Motorns "prestation" om man räknar effekt och specifik bränsleförbrukning ( dvs hur mycket soppa som går åt per hkr på vevaxeln) så spelar varmviskositeten in på så sätt att en tunnare olja ger lägre friktion och därmed lägre förluster i motorn.
Dock måste man fortfarande tillse att man ligger inom tillverkarens marginaler och inte har för tunn olja.
Märk också att tunnare olja har svårare att bära föroreningar. Därför kör man ofta tjockare olja i racemotorer som går på tex metanol.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Theo
1 mars 2005 · 859 Inlägg

Kör på en olja som uppfyller bilens krav, så är det helt lungt!

Oljetillverkarna är få, och de är ofta så att köper du en olja skitbilligt, så kan du gå till macken å köpa en svindyr och tro den är mycket bättre, men i själva verket är det precis samma olja! Tilläggas kan även att idag tillverkas ingen dålig olja! Annat va de förr.

Tack för mig!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang