Kan man besikta bilen med vinterdäck under sommaren?

Shady_killen S40 T4
7 maj 2010 · 584 Inlägg

Hej, det är så att jag har besiktning snart. Har dåliga framdäck på sommardäcken men jag har bra mönster på vinterdäcken. Så undrar om jag kan besikta bilen med vinterdäck med dubbar?

Bor i göteborg då det är olagligt att köra med dubb just nu men går det fortfarande att besikta bilen lagligt?

Renault 5 "GTS" (1991)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
7 maj 2010 · 3 068 Inlägg

Nej, det är som du säger otillåtet att köra med dubbdäck mellan 15 april och 30 september. Men du kan ju vänta med att besiktiga den till 1 oktober, sparar du lite bensinpengar under sommaren tongue


Det räcker dock med att du har 1,6 mm däckmönster för att gå igenom besiktning.

Annars är mitt tips att låna däck/hjul av en polare för besiktningen, men personligen skulle jag inte vilja köra runt med kassa sulor.

Senast redigerat av mrpete (7 maj 2010)

azid Det som inte dödar gör ont
7 maj 2010 · 2 668 Inlägg

Ja du får besa med vinterdäck på sommaren

Senast redigerat av azid (7 maj 2010)

2slow
Hamilton
7 maj 2010 · 8 864 Inlägg

Fullt lagligt att besiktiga med dubbdäck bara du har rätt mönsterdjup.

Fotograf på tierpidag.se
henke_99 Offroad Racing
7 maj 2010 · 3 122 Inlägg

Ja det är ju olagligt att åka till bilprovningen med dubbdäck nu (som du redan visste) men på själva besiktningen så ska dom inte bry sig om däcktypen. Men tänk på att du måste ha vinterdäcken på runt om i så fall.

Det är alltså godkänt att besiktiga med vinterdäck på sommaren, likväl som det är godkänt att besiktiga med sommardäck på vintern. (detta står även på bilprovningens hemsida)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Shady_killen S40 T4
7 maj 2010 · 584 Inlägg

Fyfan va gött att höra tack för alla svar.. Det är så att jag ska köpa nya sommardäck men har tyvärr inte pengarna för nya bra sommardäck just nu för dom jag har tänkt att köpa kostar lite mycket haha.. Men ska nog klara mig igenom besiktningen så ska jag nog få lite pengar och köpa nya big_smile

Lite för mycket spinn på framhjulen så blir det slitet smile

Senast redigerat av Shady_killen (7 maj 2010)

Renault 5 "GTS" (1991)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
7 maj 2010 · 3 068 Inlägg

Åfan, det var mer än vad jag visste, får erkänna att jag hade fel där.

Shady_killen S40 T4
8 maj 2010 · 584 Inlägg

mrpete skrev:
Åfan, det var mer än vad jag visste, får erkänna att jag hade fel där.

det är ju så big_smile

jag besiktade bilen med sommardäcken under en vinter det gick men aldrig testat tvärtom så nu vet jag det med big_smile

Renault 5 "GTS" (1991)
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
9 maj 2010 · 3 585 Inlägg

mrpete skrev:
Åfan, det var mer än vad jag visste, får erkänna att jag hade fel där.

Vet man inte så bör man skriva vad man TROR. ett tipps till nästa gång (detta skrev jag inte som en sur gubbe nu utan med lite humor i rösten)

Yess men är relativt säker på att du måste ha rätt mönster för däcken. ex 3mm på vinterdäcken (även på sommaren)

Lycka till.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Hamilton
9 maj 2010 · 8 864 Inlägg

ToTTeN skrev:

mrpete skrev:
Åfan, det var mer än vad jag visste, får erkänna att jag hade fel där.

Vet man inte så bör man skriva vad man TROR. ett tipps till nästa gång (detta skrev jag inte som en sur gubbe nu utan med lite humor i rösten)

Yess men är relativt säker på att du måste ha rätt mönster för däcken. ex 3mm på vinterdäcken (även på sommaren)

Lycka till.

minst 1,6 millimeter, oavsett årstid och däck dvs minst 1.6mm på vinter eller sommardäck.
Källa:
Bilptovningen

Fotograf på tierpidag.se
Etingelholm
9 maj 2010 · 979 Inlägg

går alldeles utmärkt! Körde och besiktade min gamla bmw i jan månad med sommardäck. dom sa bara "hoppas du inte blir stannad på vägen hem, blir dyrt för dig då. Men vad vi kan se så är däcken godkända för sommar väglag"

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
9 maj 2010 · 3 068 Inlägg

Självklart! Känner mig en smula dum faktiskt, men det kändes så självklart med de solklara reglerna om när man får och inte får köra med sommar/vinterdäck. Men man kan ju faktiskt ha en bil som man inte kör vintertid och inte har vinterdäck till, fast då kanske man kör den på trailer vanligtvis, vad vet jag, haha

ToTTeN skrev:

mrpete skrev:
Åfan, det var mer än vad jag visste, får erkänna att jag hade fel där.

Vet man inte så bör man skriva vad man TROR. ett tipps till nästa gång (detta skrev jag inte som en sur gubbe nu utan med lite humor i rösten)

Yess men är relativt säker på att du måste ha rätt mönster för däcken. ex 3mm på vinterdäcken (även på sommaren)

Lycka till.

Juvakka
2 september 2010 · 1 697 Inlägg

Hej, lånar lite här.

Är det någon som VET om man får besiktiga med ms däck och sommardäck på bilen? Kommer isf sitta ms fram och sommardäck bak. Tacksam för svar.

Saab 900 "T16" (1992)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
2 september 2010 · 5 650 Inlägg

Juvakka skrev:
Hej, lånar lite här.

Är det någon som VET om man får besiktiga med ms däck och sommardäck på bilen? Kommer isf sitta ms fram och sommardäck bak. Tacksam för svar.

borde gå för enligt körskole böckerna fick man ju man montera vad man ville så länge de va samma typ av däck på samma axel så borde inte vara några problem om de är lagligt mönster på alla då

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Iam2fast4U
2 september 2010 · 1 534 Inlägg

jag besiktade min bmw med sommardäck förra vintern eftersom jag inte har vinterdäck
så lär gå wink

BMW E34 "538" (1990)
Juvakka
2 september 2010 · 1 697 Inlägg

Jo, det har dem ju konstaterat tidigare i tråden att man kan. Men jag tänkte om man nu kanske inte får detta då friktionsdäcken e "vinterdäck". Å då blir det vinterdäck i kombination me sommardäck. Men skickade ett mejl till bilprovningen så får nog svar snart smile

Saab 900 "T16" (1992)
P_H Elektriker
2 september 2010 · 109 Inlägg

Juvakka skrev:
Hej, lånar lite här.

Är det någon som VET om man får besiktiga med ms däck och sommardäck på bilen? Kommer isf sitta ms fram och sommardäck bak. Tacksam för svar.

Jag har besiktigat en bil med slitna ms däck fram (2-3mm) och sommardäck bak, och det gick igenom.
Detta var under sommarhalvåret.

Senast redigerat av P_H (2 september 2010)

KHRacing
2 september 2010 ·

Hamilton skrev:
minst 1,6 millimeter, oavsett årstid och däck dvs minst 1.6mm på vinter eller sommardäck.
Källa:
Bilptovningen

FEL :-)


Startsidan|Privat|Företag|Om Bilprovningen
   
Däckfrågor
Tekniska krav
Vilka krav gäller för vinterdäck?

   
Krav på vinterdäck 1 december-31 mars
Under perioden 1 december till 31 mars är det krav på vinterdäck. Kravet omfattar alla personbilar, lätta lastbilar och bussar under 3,5 ton. Minsta mönsterdjup är 3 millimeter (samma mönsterdjup gäller för släpvagn).

Senast redigerat av KHRacing (2 september 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang