Betalar man dieselskatt? xc90 D5

mensi
20 juni 2010 · 177 Inlägg

Har funderingar på att köpa en xc90 från årsmodell 2004 och nyare. Är mest inne på en xc90 D5 ( diesel ) manuell låda. Undrar om man betalar någon dieselskatt? förutom skatten när man har bessiktat bilen.
Åker inte så många mil på ett år så kanske vore smartare att satsa på en bensinare?

tacksam för svar.

CarpeDiem German Engineering
20 juni 2010 · 9 081 Inlägg

Kör man diesel så är det väl klart att man betalar dieselskatt, dock så är den kostnaden väldigt hög.

Mvh

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Bi0HaZZarD Speed FMK
20 juni 2010 · 849 Inlägg

Har för mig att skatten på en XC90 D5 ligger ungefär på 10000kr om året om den inte har partikelfilter. Någon får gärna rätta mig om jag har fel. Kör du inte mer än kanske 1500mil om året så lönar sig nog inte diesel, åtminstone inte en såhär stor pjäs.

Mvh Ludde

mensi
20 juni 2010 · 177 Inlägg

Bi0HaZZarD skrev:
Har för mig att skatten på en XC90 D5 ligger ungefär på 10000kr om året om den inte har partikelfilter. Någon får gärna rätta mig om jag har fel. Kör du inte mer än kanske 1500mil om året så lönar sig nog inte diesel, åtminstone inte en såhär stor pjäs.

Mvh Ludde

Okej. nä kör max 2000 mil. Om den har partikelfilter, betalar man ingen skatt då?

JimpeBoy
20 juni 2010 · 529 Inlägg

mensi skrev:

Bi0HaZZarD skrev:
Har för mig att skatten på en XC90 D5 ligger ungefär på 10000kr om året om den inte har partikelfilter. Någon får gärna rätta mig om jag har fel. Kör du inte mer än kanske 1500mil om året så lönar sig nog inte diesel, åtminstone inte en såhär stor pjäs.

Mvh Ludde

Okej. nä kör max 2000 mil. Om den har partikelfilter, betalar man ingen skatt då?

Klart man betalar skatt, men den blir billigare än på en bil utan partikelfilter.

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen
Bagarn
20 juni 2010 · 689 Inlägg

Bi0HaZZarD skrev:
Har för mig att skatten på en XC90 D5 ligger ungefär på 10000kr om året om den inte har partikelfilter. Någon får gärna rätta mig om jag har fel. Kör du inte mer än kanske 1500mil om året så lönar sig nog inte diesel, åtminstone inte en såhär stor pjäs.

Mvh Ludde

Det stämmer!

mensi
20 juni 2010 · 177 Inlägg

Bagarn skrev:

Bi0HaZZarD skrev:
Har för mig att skatten på en XC90 D5 ligger ungefär på 10000kr om året om den inte har partikelfilter. Någon får gärna rätta mig om jag har fel. Kör du inte mer än kanske 1500mil om året så lönar sig nog inte diesel, åtminstone inte en såhär stor pjäs.

Mvh Ludde

Det stämmer!

tack för alla svar. Hur mycket kostar skatten på en bensinare då?

gamlingen
20 juni 2010 · 5 198 Inlägg

mensi skrev:

Bagarn skrev:

Bi0HaZZarD skrev:
Har för mig att skatten på en XC90 D5 ligger ungefär på 10000kr om året om den inte har partikelfilter. Någon får gärna rätta mig om jag har fel. Kör du inte mer än kanske 1500mil om året så lönar sig nog inte diesel, åtminstone inte en såhär stor pjäs.

Mvh Ludde

Det stämmer!

tack för alla svar. Hur mycket kostar skatten på en bensinare då?

Beror på vad det är för bil det ..

loow Jävel
20 juni 2010 · 2 018 Inlägg

Om du tar regnumret och går in på trasnportstyrelsen.se så kan du se vad bilen kostar i skatt.

You got to risk it, to get the biscuit :)
jorgen72
20 juni 2010 ·

mensi skrev:

Bi0HaZZarD skrev:
Har för mig att skatten på en XC90 D5 ligger ungefär på 10000kr om året om den inte har partikelfilter. Någon får gärna rätta mig om jag har fel. Kör du inte mer än kanske 1500mil om året så lönar sig nog inte diesel, åtminstone inte en såhär stor pjäs.

Mvh Ludde

Okej. nä kör max 2000 mil. Om den har partikelfilter, betalar man ingen skatt då?

Självklart får du betala skatt även om du har partikelfilter kör du så lite o vill ha en xc90 borde du köpa en bensinare det kommer bli betydligt billigare

westlife
20 juni 2010 · 246 Inlägg

mensi skrev:
Har funderingar på att köpa en xc90 från årsmodell 2004 och nyare. Är mest inne på en xc90 D5 ( diesel ) manuell låda. Undrar om man betalar någon dieselskatt? förutom skatten när man har bessiktat bilen.
Åker inte så många mil på ett år så kanske vore smartare att satsa på en bensinare?

tacksam för svar.

Skatten behöver ju inte vara samtidigt som man besiktar heller, vet inte vad du menar här..?

På en diesel så betalar du skatt tre gånger per år, skulle du då köpa en XC90 D5 UTAN partikelfilter så skulle du få betala cirka 3300kr per tillfälle,i tex januari - maj - september.

jorgen72
20 juni 2010 ·

westlife skrev:

mensi skrev:
Har funderingar på att köpa en xc90 från årsmodell 2004 och nyare. Är mest inne på en xc90 D5 ( diesel ) manuell låda. Undrar om man betalar någon dieselskatt? förutom skatten när man har bessiktat bilen.
Åker inte så många mil på ett år så kanske vore smartare att satsa på en bensinare?

tacksam för svar.

Skatten behöver ju inte vara samtidigt som man besiktar heller, vet inte vad du menar här..?

På en diesel så betalar du skatt tre gånger per år, skulle du då köpa en XC90 D5 UTAN partikelfilter så skulle du få betala cirka 3300kr per tillfälle,i tex januari - maj - september.

Skatten på en xc90 d5 är inte 10t utan ca8 t 08 årsmodel med

Senast redigerat av jorgen72 (21 juni 2010)

Thorssa
21 juni 2010 ·

-04 XC90 med manuell låda: 6930 kr/år.

LordLife
21 juni 2010 · 998 Inlägg

Köp 07 eller nyare om du ska ha diesel, Billigare skatt än dom äldre, Och du betalar skatt 1 gång/år med dom nya.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.
Danne_gg KTH Ingenjör;)
21 juni 2010 · 391 Inlägg

Största anledningen till att åka diesel XC90 är väll för dieselmotorns mer passande karaktär...

Four rings to rule them all!
Rquired Allmänt envis
21 juni 2010 · 12 512 Inlägg

Danne_gg skrev:
Största anledningen till att åka diesel XC90 är väll för dieselmotorns mer passande karaktär...

Tycker tvärt om, Volvo brukar visserligen kallas traktor och XC90 lever kanske upp till detta till en liiiten grad men det är långt ifrån så illa så att modellen förtjänar att ha en traktormotor under huven. Och då menar jag inte dieselmotorer i sig, utan Volvo´s D5 som är väldigt osofistikerad.

2.5t, T6 eller V8 är motorer som passar modellen mycket bättre smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
sand3rs
22 juni 2010 · 182 Inlägg

Rquired skrev:

Danne_gg skrev:
Största anledningen till att åka diesel XC90 är väll för dieselmotorns mer passande karaktär...

Tycker tvärt om, Volvo brukar visserligen kallas traktor och XC90 lever kanske upp till detta till en liiiten grad men det är långt ifrån så illa så att modellen förtjänar att ha en traktormotor under huven. Och då menar jag inte dieselmotorer i sig, utan Volvo´s D5 som är väldigt osofistikerad.

2.5t, T6 eller V8 är motorer som passar modellen mycket bättre smile

Jag håller med. Jag hade hellre köpt t ex 2.5t och slängt på ett chip för en billig peng än att ta d5an. Dieseln är inte direkt snål och med skatten i åtanke behöver du köra rätt mycket för att tjäna in den. Dessutom ska väl en sådan bil framföras utan dieselvibrationer?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang