Saab 9000 A50 Hack/boostcuts

Lundbergarn
27 juni 2010 · 89 Inlägg

Hej, har nydligen köpt en saab 9000 a50 -97 som lite av en bruksbil, av en gammal man som haft den i  6 år och enligt han har bilen haft samma problem under han ägo.
bilen är trimmad, men han visste inte med vad men sa att effekten var runt 225 hk. den är trimmad av nordic. å har 2,5" mer vet ja inte.

Problemet är att vid kraftig gas pådrag på alla växlar över 1-2 så vid ca 3 000 varv hackar hela bilen som sedan över går till ett blödder ett tag sen vid ca 5-6000 varv så släpper det.

så alternativen va jag har läst är Di/tändkasset, tändstift, bränsle filter/bränslepump? eller något annat?

någon som kan fastställa vad det är? tacksam för hjälp.roll

Porsche 924 "Whiteraw" (1983)
MarcusL #2573
27 juni 2010 · 1 489 Inlägg

DI och tändstift är prio 1.. Du ska ha NGK i den, inget annat smile

• Även den starka måste ta i när han skiter
Lundbergarn
27 juni 2010 · 89 Inlägg

såg att tändstiften var bytta för ca 500 mil sen? fortfarande behov att byta dom tro? oki se om jag kan få tag i någon DI. och NGK är vad?big_smile

Porsche 924 "Whiteraw" (1983)
Gizmojohan
27 juni 2010 · 3 295 Inlägg

tändstiften heter NGK BCPR7ES-11. finns på speedparts.se hur är bilen trimmad? sitter det magnetventil eller är bilen fultrimmad? (pystrim)

Lundbergarn
27 juni 2010 · 89 Inlägg

ah tack! Just att ja inte vet hur den är trimmad. Men kan ta kort på motor rummet. även om det inte är en vacker syn.  sen tändkasset finns det någonstans man kan se utan att köpa en ny då dom kosta endel. e studerande så plånboken är inte vidare stor.

Porsche 924 "Whiteraw" (1983)
Janneutanb
27 juni 2010 · 7 267 Inlägg

Jag har en gammal DI liggandes som fungerade klockrent på min bil.
Men kika över slangarna till magnetventilen.
Om dom är spruckna så kan allt hända med laddet.

Ventilen i sig kan också vara trasig.

Se även till att rätt tändstift sitter i. Dvs NGK stiften som nämnts tidigare.

Lundbergarn
27 juni 2010 · 89 Inlägg

så fixat bilder å film. hur laddar jag upp bilder?  och film? kollat megnetventil men vilka slangar går via den?

Porsche 924 "Whiteraw" (1983)
Lundbergarn
27 juni 2010 · 89 Inlägg

http://forumbilder.se/images/287201031823P2171.jpg

Porsche 924 "Whiteraw" (1983)
Lundbergarn
27 juni 2010 · 89 Inlägg

http://forumbilder.se/images/407201032009Pdc0b.jpg

http://forumbilder.se/images/667201032124Pe4e0.jpg

http://forumbilder.se/images/cb7201032250Pf583.jpg

http://forumbilder.se/images/b37201032402P61d4.jpg

Porsche 924 "Whiteraw" (1983)
M.Persson
27 juni 2010 · 461 Inlägg

Skruva loss tändkasseten och kolla vilka stift som sitter i, vad det står på dom.
Är vanligt att folk sätter i dom billigaste stiften dom hittar vilket inte alltid funkar så bra med di-tändningen.
Bytt isåfall till NGK BCPR7ES-11.
Ser även att det fattas en skruv till din di-kasset, fixa en till där och se till så den sitter ordentligt.

När det gäller dina buntade slangar på ventilkopan så åker du till saab och köper ut den bussningen dom sitter i för en strunt summa så sitter slangarna kvar av sig själva.
Köp gärna ut den backventilen som sitter på den övre slangen då dom ofta är dåliga vid höga miltal, du ser den till vänster på din 4 bild.

Och magnetventilen är grejen längst ner till höger på din första bild där det går in 3st slangar från turbon.

Och som sagts tidigare, kolla över alla slangar efter sprickor.

Senast redigerat av M.Persson (27 juni 2010)

When You Feel Like U Have Full Control!
You Are Not Drivig Fast Enough!
http://www.youtube.com/watch?v=8BHqINOSdWE
Lundbergarn
27 juni 2010 · 89 Inlägg

tack så hemskt mycket! ska se över det du så så återkommer ja om problemet kvarstår.

Porsche 924 "Whiteraw" (1983)
M.Persson
27 juni 2010 · 461 Inlägg

Lundbergarn skrev:
tack så hemskt mycket! ska se över det du så så återkommer ja om problemet kvarstår.

Inga problem, hoppas det löser sig med detta!

When You Feel Like U Have Full Control!
You Are Not Drivig Fast Enough!
http://www.youtube.com/watch?v=8BHqINOSdWE
Lundbergarn
17 september 2010 · 89 Inlägg

Såja nu är problemet löst!big_smile problemet var att slangen till vevhusventilation som hade torkat sönder och fel tändstift! nu går den som ett skållat troll igen big_smile tack alla för all hjälp!

Porsche 924 "Whiteraw" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang