398 besökare just nu
Sida: 1 / 2 | Föregående | Nästa

Försäkring och skatt för C-reggade bilar

Rallykungen
Lastbilschaufför(Fjärr)
Från: Båstad
Registrerad: 2009-01-05
Webbsida

Försäkring och skatt för C-reggade bilar

Hej. En liten fråga angående försäkring och skatt på c-reggade bilar. Är det inte så att om man c-reggar en personbil så blir försäkringen och skatten billigare? Har nämligen hört detta någonstans. Hade nämligen tänkt att när min nuvarande saab har gjort sitt och inte orkar med längre så hade jag tänkt skaffa mig en c-reggad bil. typ en dodge ram pickup som är c-reggad. dom e ju så j*vla feta. Jag har CE-behörighet så det är inget problem.

Leo86
Medlem
Från: Norrköping
Registrerad: 2007-04-17

Re: Försäkring och skatt för C-reggade bilar

Rallykungen skrev:

Hej. En liten fråga angående försäkring och skatt på c-reggade bilar. Är det inte så att om man c-reggar en personbil så blir försäkringen och skatten billigare? Har nämligen hört detta någonstans. Hade nämligen tänkt att när min nuvarande saab har gjort sitt och inte orkar med längre så hade jag tänkt skaffa mig en c-reggad bil. typ en dodge ram pickup som är c-reggad. dom e ju så j*vla feta. Jag har CE-behörighet så det är inget problem.

hahhaha hur ska du få en vanlig bil att väga över 3500 kilo?
e väl skit samma om du har CE för du måste ändå få den att väga mer än 3500 kilo. o tro mig. om du får en sån bil till C. så väger den massor o då får du högre bränsle förbrukning o vad tjänar du då på o ha billigare skatt o försäkring? inte ett skit i slutet.

Rallykungen
Lastbilschaufför(Fjärr)
Webbsida

Leo86 skrev:

Rallykungen skrev:

hahhaha hur ska du få en vanlig bil att väga över 3500 kilo?
e väl skit samma om du har CE för du måste ändå få den att väga mer än 3500 kilo. o tro mig. om du får en sån bil till C. så väger den massor o då får du högre bränsle förbrukning o vad tjänar du då på o ha billigare skatt o försäkring? inte ett skit i slutet.

nä men vissa köper ju en vanlig personbil, typ en volvo v70 och sen så reggar dom den som en lastbil för att få billigare försäkring och skatt på den

Rallykungen
Lastbilschaufför(Fjärr)
Webbsida

för känner en som köpte en volvo v70 och sen enligt honom hade han omreggat den till ett c-fordon och fick på så sätt billigare försäkring och skatt. det var va han sa iallafall

Leo86
Medlem

Rallykungen skrev:

för känner en som köpte en volvo v70 och sen enligt honom hade han omreggat den till ett c-fordon och fick på så sätt billigare försäkring och skatt. det var va han sa iallafall

haha undra hur han gjorde för att å upp vikten så mycket XD. lätt lastbil kan man regga om till om man har en diesel-bil o få lägre skatt. men itne så man måste köra med C.kort. låter helt korkat ärligt talat. =smile

Rallykungen
Lastbilschaufför(Fjärr)
Webbsida

Leo86 skrev:

Rallykungen skrev:

haha undra hur han gjorde för att å upp vikten så mycket XD. lätt lastbil kan man regga om till om man har en diesel-bil o få lägre skatt. men itne så man måste köra med C.kort. låter helt korkat ärligt talat. =smile

ja då kanske det var det han hade registrerat den som

Rallykungen
Lastbilschaufför(Fjärr)
Webbsida

menmen, då missförstod jag honom. jaja, det e sånt som händer. tack för hjälpen

Leo86
Medlem

Rallykungen skrev:

menmen, då missförstod jag honom. jaja, det e sånt som händer. tack för hjälpen

var så lite så smile

discokapten
Kapten på disco!
Från: Stockholm
Registrerad: 2007-02-28

http://www.blocket.se/stockholm/Ford_F2 … =6&w=3
http://www.blocket.se/ostergotland/Ford … =6&w=3
http://www.blocket.se/klippan/Dodge_Ram … =6&w=3

Där har du ett gäng c-korts reggade bilar, hur det blir med skatt och försäkring kan jag inte uttala mig om.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Vettemannen
*****CORVETTEIDIOT*****
Från: Eskilstuna
Registrerad: 2009-10-09
Chevrolet Corvette "RÖDA FARAN"
Chevrolet Van G20 "CRUISAREN"

Rallykungen skrev:

Vet inte om det blir billigare att regga som lastbil. När det gäller lätt lastbil så har dom gjort om det så det har blivit viktbaserat. Ett ex: Min 88 chevavan kostade 1000 kronor i skatt när jag köpte den -00 och så var det några år tills viktbaseringen trädde i kraft då sköt skatten i höjden ända upp till strax över 3000 kronor. Så jag undrar var vitsen ligger i att ha lastbilsreggat idag.

/Benny

www.raggarportalen.se
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!

hotrodder
Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
Från: Östersund
Registrerad: 2004-10-20
Webbsida

Vettemannen skrev:

Rallykungen skrev:

Vet inte om det blir billigare att regga som lastbil. När det gäller lätt lastbil så har dom gjort om det så det har blivit viktbaserat. Ett ex: Min 88 chevavan kostade 1000 kronor i skatt när jag köpte den -00 och så var det några år tills viktbaseringen trädde i kraft då sköt skatten i höjden ända upp till strax över 3000 kronor. Så jag undrar var vitsen ligger i att ha lastbilsreggat idag.

/Benny

Finns ingen vits alls pga. alla småmifon som reggade om sina dieselmercor å andra personbilsdieslar till LB när skatten på dieselbilar drog i höjden. Myndigheterna tyckte detta sög så därför chockhöjde man skatten på alla lätta lastbilar så vi med Vanar, pickuper mm. fick betala för dessa "skattesmitare" Husbilsreggar man tex. en Chevavan idag så dyker skatten, inget annat sätt finns vad jag vet. Dessutom är det i princip omöjligt att regga tillbaka en dieselmercakombi, BMW diesel mm. till vanlig personbil. Rätt värdelöst med andra ord att ha ett omreggat personbilskåp med lastgaller å bara en passagerarplats å strykdyr fordonsskatt.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en  å annan Saab

NMI
Medlem
Från: Luleå
Registrerad: 2006-09-10
BMW 740D "V8 Biturbo diesel"
Chevrolet G20 "Diesel van"
Ford F250 Superduty "Diesel trucken"
Webbsida

min ford f250 är c-reggad, billigare skatt samt försäkring en om den hade varit b-reggad

dock kan du inte c-regga en vanlig personbil som väger under 3500kg

Leo86
Medlem

NMI skrev:

min ford f250 är c-reggad, billigare skatt samt försäkring en om den hade varit b-reggad

Tack. det jag sagt hela tiden i början tongue

Rallykungen
Lastbilschaufför(Fjärr)
Webbsida

NMI skrev:

nä men då var det lätt lastbil han syftade på. när man säger lastbil, då syftar jag på en tung lastbil. och han sa bara att han hade reggat sin b-bil som en lastbil. men en ford f250 kan du inte köra på b-kort. den om jag inte missminner mig kan du inte ens omregga till ett b

Rallykungen
Lastbilschaufför(Fjärr)
Webbsida

discokapten skrev:

http://www.blocket.se/stockholm/Ford_F250_Powerstroke_7_3_V8_Diesel_4X4_29578582.htm?ca=6&w=3
http://www.blocket.se/ostergotland/Ford … =6&w=3
http://www.blocket.se/klippan/Dodge_Ram … =6&w=3

Där har du ett gäng c-korts reggade bilar, hur det blir med skatt och försäkring kan jag inte uttala mig om.

ja dom e feta. en sån vill jag ha. men ska va tvillingmontage. dessa var bara enkelmontage

Rallykungen
Lastbilschaufför(Fjärr)
Webbsida

NMI skrev:

tyckte dock inte att det lät rätt att man skulle kunna c-regga en personbil

JonR
Medlem
Från: Kungsör
Registrerad: 2008-03-02
BMW 325 "M50 Turbo Drift"

hotrodder skrev:

Finns ingen vits alls pga. alla småmifon som reggade om sina dieselmercor å andra personbilsdieslar till LB när skatten på dieselbilar drog i höjden. Myndigheterna tyckte detta sög så därför chockhöjde man skatten på alla lätta lastbilar så vi med Vanar, pickuper mm. fick betala för dessa "skattesmitare" Husbilsreggar man tex. en Chevavan idag så dyker skatten, inget annat sätt finns vad jag vet. Dessutom är det i princip omöjligt att regga tillbaka en dieselmercakombi, BMW diesel mm. till vanlig personbil. Rätt värdelöst med andra ord att ha ett omreggat personbilskåp med lastgaller å bara en passagerarplats å strykdyr fordonsskatt.

Har du råd att tanka en sån bil som du pratar om så är nog den där tusenlappen extra som skatten höjdes småpotatis! wink

Ur en dieselåkarens synvinkel: Varför ska min bil som drar 0,5liter/mil(och släpper ut avgaser därefter) skatta mer än dubbelt så mycket som en pickup, van etc som kan spy ur sig avgaser från 2 liter bensin/mil????

Mvh/Jon

Senast redigerat av JonR (2010-09-21 23:26)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Hool
Medlem
Från: Umeå
Registrerad: 2007-05-20

En hyfsat stor dieselbil kostar mellan 4 och 9k året i skatt.

Betalar du mer än 4' i skatt så delas det upp i  4 perioder..

hotrodder
Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
Från: Östersund
Registrerad: 2004-10-20
Webbsida

JonR skrev:

Ur en dieselåkarens synvinkel: Varför ska min bil som drar 0,5liter/mil(och släpper ut avgaser därefter) skatta mer än dubbelt så mycket som en pickup, van etc som kan spy ur sig avgaser från 2 liter bensin/mil????

Mvh/Jon

Tar du en Chevavan från tex. -88 med kat, så skitar den ner mindre än en Golf diesel från samma år.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en  å annan Saab

JonR
Medlem
Från: Kungsör
Registrerad: 2008-03-02
BMW 325 "M50 Turbo Drift"

hotrodder skrev:

Tar du en Chevavan från tex. -88 med kat, så skitar den ner mindre än en Golf diesel från samma år.

Det har du nog rätt i... men tar man en pickup med V8 från tex 02 så vet jag inte om den släpper ut mindre än en golf diesel från samma år!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Index » Allmänt » Försäkring och skatt för C-reggade bilar

1   2    
Forumet just nu

Diskussionsforum

Evenemangsforum

Volvo S80
Skapades för 56 minuter sedan
Saab 900 Något defekt