Försäkring och skatt för C-reggade bilar


Rallykungen Lastbilschaufför

#1
124 3

2010-09-17 23:49

Hej. En liten fråga angående försäkring och skatt på c-reggade bilar. Är det inte så att om man c-reggar en personbil så blir försäkringen och skatten billigare? Har nämligen hört detta någonstans. Hade nämligen tänkt att när min nuvarande saab har gjort sitt och inte orkar med längre så hade jag tänkt skaffa mig en c-reggad bil. typ en dodge ram pickup som är c-reggad. dom e ju så j*vla feta. Jag har CE-behörighet så det är inget problem.


#2
1468

2010-09-17 23:53

Rallykungen skrev:
Hej. En liten fråga angående försäkring och skatt på c-reggade bilar. Är det inte så att om man c-reggar en personbil så blir försäkringen och skatten billigare? Har nämligen hört detta någonstans. Hade nämligen tänkt att när min nuvarande saab har gjort sitt och inte orkar med längre så hade jag tänkt skaffa mig en c-reggad bil. typ en dodge ram pickup som är c-reggad. dom e ju så j*vla feta. Jag har CE-behörighet så det är inget problem.

hahhaha hur ska du få en vanlig bil att väga över 3500 kilo?
e väl skit samma om du har CE för du måste ändå få den att väga mer än 3500 kilo. o tro mig. om du får en sån bil till C. så väger den massor o då får du högre bränsle förbrukning o vad tjänar du då på o ha billigare skatt o försäkring? inte ett skit i slutet.


Rallykungen Lastbilschaufför

#3
124 3

2010-09-17 23:59

Leo86 skrev:

Rallykungen skrev:
Hej. En liten fråga angående försäkring och skatt på c-reggade bilar. Är det inte så att om man c-reggar en personbil så blir försäkringen och skatten billigare? Har nämligen hört detta någonstans. Hade nämligen tänkt att när min nuvarande saab har gjort sitt och inte orkar med längre så hade jag tänkt skaffa mig en c-reggad bil. typ en dodge ram pickup som är c-reggad. dom e ju så j*vla feta. Jag har CE-behörighet så det är inget problem.

hahhaha hur ska du få en vanlig bil att väga över 3500 kilo?
e väl skit samma om du har CE för du måste ändå få den att väga mer än 3500 kilo. o tro mig. om du får en sån bil till C. så väger den massor o då får du högre bränsle förbrukning o vad tjänar du då på o ha billigare skatt o försäkring? inte ett skit i slutet.

nä men vissa köper ju en vanlig personbil, typ en volvo v70 och sen så reggar dom den som en lastbil för att få billigare försäkring och skatt på den


Rallykungen Lastbilschaufför

#4
124 3

2010-09-18 00:03

för känner en som köpte en volvo v70 och sen enligt honom hade han omreggat den till ett c-fordon och fick på så sätt billigare försäkring och skatt. det var va han sa iallafall


#5
1468

2010-09-18 00:05

Rallykungen skrev:
för känner en som köpte en volvo v70 och sen enligt honom hade han omreggat den till ett c-fordon och fick på så sätt billigare försäkring och skatt. det var va han sa iallafall

haha undra hur han gjorde för att å upp vikten så mycket XD. lätt lastbil kan man regga om till om man har en diesel-bil o få lägre skatt. men itne så man måste köra med C.kort. låter helt korkat ärligt talat. =smile


Rallykungen Lastbilschaufför

#6
124 3

2010-09-18 00:06

Leo86 skrev:

Rallykungen skrev:
för känner en som köpte en volvo v70 och sen enligt honom hade han omreggat den till ett c-fordon och fick på så sätt billigare försäkring och skatt. det var va han sa iallafall

haha undra hur han gjorde för att å upp vikten så mycket XD. lätt lastbil kan man regga om till om man har en diesel-bil o få lägre skatt. men itne så man måste köra med C.kort. låter helt korkat ärligt talat. =smile

ja då kanske det var det han hade registrerat den som


Rallykungen Lastbilschaufför

#7
124 3

2010-09-18 00:10

menmen, då missförstod jag honom. jaja, det e sånt som händer. tack för hjälpen


#8
1468

2010-09-18 00:11

Rallykungen skrev:
menmen, då missförstod jag honom. jaja, det e sånt som händer. tack för hjälpen

var så lite så smile


discokapten Kapten på disco!

#9
1729 9

2010-09-18 09:16

http://www.blocket.se/stockholm/Ford_F2 … =6&w=3
http://www.blocket.se/ostergotland/Ford … =6&w=3
http://www.blocket.se/klippan/Dodge_Ram … =6&w=3

Där har du ett gäng c-korts reggade bilar, hur det blir med skatt och försäkring kan jag inte uttala mig om.


Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Vettemannen *****CORVETTEIDIOT*****

#10
9650 2

2010-09-18 10:17

Rallykungen skrev:
för känner en som köpte en volvo v70 och sen enligt honom hade han omreggat den till ett c-fordon och fick på så sätt billigare försäkring och skatt. det var va han sa iallafall

Vet inte om det blir billigare att regga som lastbil. När det gäller lätt lastbil så har dom gjort om det så det har blivit viktbaserat. Ett ex: Min 88 chevavan kostade 1000 kronor i skatt när jag köpte den -00 och så var det några år tills viktbaseringen trädde i kraft då sköt skatten i höjden ända upp till strax över 3000 kronor. Så jag undrar var vitsen ligger i att ha lastbilsreggat idag.

/Benny


www.raggarportalen.se
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Chevrolet Corvette "Veteranen RÖDA FARAN" (1986)
Chevrolet Van G20 "CRUISAREN" (1988)

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik

#11
1594 25

2010-09-18 12:18

Vettemannen skrev:

Rallykungen skrev:
för känner en som köpte en volvo v70 och sen enligt honom hade han omreggat den till ett c-fordon och fick på så sätt billigare försäkring och skatt. det var va han sa iallafall

Vet inte om det blir billigare att regga som lastbil. När det gäller lätt lastbil så har dom gjort om det så det har blivit viktbaserat. Ett ex: Min 88 chevavan kostade 1000 kronor i skatt när jag köpte den -00 och så var det några år tills viktbaseringen trädde i kraft då sköt skatten i höjden ända upp till strax över 3000 kronor. Så jag undrar var vitsen ligger i att ha lastbilsreggat idag.

/Benny

Finns ingen vits alls pga. alla småmifon som reggade om sina dieselmercor å andra personbilsdieslar till LB när skatten på dieselbilar drog i höjden. Myndigheterna tyckte detta sög så därför chockhöjde man skatten på alla lätta lastbilar så vi med Vanar, pickuper mm. fick betala för dessa "skattesmitare" Husbilsreggar man tex. en Chevavan idag så dyker skatten, inget annat sätt finns vad jag vet. Dessutom är det i princip omöjligt att regga tillbaka en dieselmercakombi, BMW diesel mm. till vanlig personbil. Rätt värdelöst med andra ord att ha ett omreggat personbilskåp med lastgaller å bara en passagerarplats å strykdyr fordonsskatt.


Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

NMI

#12
1045 6

2010-09-19 23:04

min ford f250 är c-reggad, billigare skatt samt försäkring en om den hade varit b-reggad

dock kan du inte c-regga en vanlig personbil som väger under 3500kg


BMW 740D "V8 Biturbo diesel" (2001)
Ford F250 Superduty "Diesel trucken" (2004)
#13
1468

2010-09-20 17:34

NMI skrev:
min ford f250 är c-reggad, billigare skatt samt försäkring en om den hade varit b-reggad

dock kan du inte c-regga en vanlig personbil som väger under 3500kg

Tack. det jag sagt hela tiden i början tongue


Rallykungen Lastbilschaufför

#14
124 3

2010-09-21 22:51

NMI skrev:
min ford f250 är c-reggad, billigare skatt samt försäkring en om den hade varit b-reggad

dock kan du inte c-regga en vanlig personbil som väger under 3500kg

nä men då var det lätt lastbil han syftade på. när man säger lastbil, då syftar jag på en tung lastbil. och han sa bara att han hade reggat sin b-bil som en lastbil. men en ford f250 kan du inte köra på b-kort. den om jag inte missminner mig kan du inte ens omregga till ett b


Rallykungen Lastbilschaufför

#15
124 3

2010-09-21 22:54

discokapten skrev:
http://www.blocket.se/stockholm/Ford_F250_Powerstroke_7_3_V8_Diesel_4X4_29578582.htm?ca=6&w=3
http://www.blocket.se/ostergotland/Ford … =6&w=3
http://www.blocket.se/klippan/Dodge_Ram … =6&w=3

Där har du ett gäng c-korts reggade bilar, hur det blir med skatt och försäkring kan jag inte uttala mig om.

ja dom e feta. en sån vill jag ha. men ska va tvillingmontage. dessa var bara enkelmontage


Rallykungen Lastbilschaufför

#16
124 3

2010-09-21 22:55

NMI skrev:
min ford f250 är c-reggad, billigare skatt samt försäkring en om den hade varit b-reggad

dock kan du inte c-regga en vanlig personbil som väger under 3500kg

tyckte dock inte att det lät rätt att man skulle kunna c-regga en personbil


#17
3259 12

2010-09-21 23:19

hotrodder skrev:
Finns ingen vits alls pga. alla småmifon som reggade om sina dieselmercor å andra personbilsdieslar till LB när skatten på dieselbilar drog i höjden. Myndigheterna tyckte detta sög så därför chockhöjde man skatten på alla lätta lastbilar så vi med Vanar, pickuper mm. fick betala för dessa "skattesmitare" Husbilsreggar man tex. en Chevavan idag så dyker skatten, inget annat sätt finns vad jag vet. Dessutom är det i princip omöjligt att regga tillbaka en dieselmercakombi, BMW diesel mm. till vanlig personbil. Rätt värdelöst med andra ord att ha ett omreggat personbilskåp med lastgaller å bara en passagerarplats å strykdyr fordonsskatt.

Har du råd att tanka en sån bil som du pratar om så är nog den där tusenlappen extra som skatten höjdes småpotatis! wink

Ur en dieselåkarens synvinkel: Varför ska min bil som drar 0,5liter/mil(och släpper ut avgaser därefter) skatta mer än dubbelt så mycket som en pickup, van etc som kan spy ur sig avgaser från 2 liter bensin/mil????

Mvh/Jon

Senast redigerat av JonR (2010-09-21 23:26)


Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
#18
1064 4

2010-09-21 23:33

En hyfsat stor dieselbil kostar mellan 4 och 9k året i skatt.

Betalar du mer än 4' i skatt så delas det upp i  4 perioder..


BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik

#19
1594 25

2010-09-22 00:02

JonR skrev:
Ur en dieselåkarens synvinkel: Varför ska min bil som drar 0,5liter/mil(och släpper ut avgaser därefter) skatta mer än dubbelt så mycket som en pickup, van etc som kan spy ur sig avgaser från 2 liter bensin/mil????

Mvh/Jon

Tar du en Chevavan från tex. -88 med kat, så skitar den ner mindre än en Golf diesel från samma år.


Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
#20
3259 12

2010-09-22 00:32

hotrodder skrev:
Tar du en Chevavan från tex. -88 med kat, så skitar den ner mindre än en Golf diesel från samma år.

Det har du nog rätt i... men tar man en pickup med V8 från tex 02 så vet jag inte om den släpper ut mindre än en golf diesel från samma år!

Mvh/Jon


Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)




Senast i forumet

Diskussionsforum

Projekt

Evenemang




Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck

Lån upp till 500 000 kr

Lånebelopp

150 000 kr

Månadskostnad

1 137 kr/mån

Räkneexempel: Annuitetslån 10 år. Effektiv ränta 7.34%. Ett lån på 100 000 kr till 7.10% nominell ränta (räntan är rörlig & sätts individuellt baserat på dina förutsättningar) kostar 1 166 kr/månad, dvs totalt 139 949 kr. Ingen start-/aviavgift.

Biluppgifter

Sök bilar, värdering, ägare och historik gratis i fordonsregistret.

SÖK

Totalt 10 162 523 fordon