Mjukvaran i en bil?

Ivan0
28 mars 2008 · 156 Inlägg

Jag undrar bara om man på något sätt själv kan koppla in sin dator i bilen uttag för att se hur mjukvaran är uppbyggd? För hur har dessa trimföretag komma fram till sina produkter? Är det väldigt komplex mjukvara vi pratar om eller?

Catling Old School Ford
28 mars 2008 · 600 Inlägg

med en OBD kontakt och ett program så ja.

vad vill du göra? trimma? kommer bli svårt inget man gör i brådrasket. bygg eget system och mappa med datorn iställe.

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!
Ford Capri "ELD" (1981)
Ford Capri "Mk3 3.0l Essex" (1978)
Ivan0
28 mars 2008 · 156 Inlägg

Vadå för program? Och hur bygger jag upp ett eget system då? Och hur mappar jag?

bumpe Lastbilsmekaniker
29 mars 2008 · 3 878 Inlägg

Ivan0 skrev:
Är det väldigt komplex mjukvara vi pratar om eller?

Det är ju inget man slänger ihop på en kväll den mjukvaran som är original...

Ska du mappa själv så köp nån gammal turbobil och megasquirt o sen är det bara o börja löda, koppla och sen mappa... Oj vad många timmar det kommer ta innan man blir klar...

Frågan är om du verkligen ska ge dig på mappning? Du kanske borde börja med att läsa lite motorlära och insprutningsteknik först... Inget illa menat....

Corpze
29 mars 2008 · 1 311 Inlägg

är inne på bumpes spår, gå till biblioteket och låna några böcker, kan rekomendera forced induktion, mkt bra läsning!

ontopic: när man "mappar om en motor" så ändrar man timingen på bränsletillförsel samt tändläge så den går så optimalt med de komponenter motorn har, byter du inga komponenter kanske du bara kan öka effekten marginellt! Monterar du däremot större turbo, kompressor i samband med starkare tändsystem, större spridare och bearbetade förbränningsrum så kan du piska upp en motor rejält!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze
Sharky
29 mars 2008 · 10 287 Inlägg

Ivan0 skrev:
Jag undrar bara om man på något sätt själv kan koppla in sin dator i bilen uttag för att se hur mjukvaran är uppbyggd?

I princip inte alls. Man kan via en modern bils diagnosuttag koppla in sin dator med ett separat hårdvarutillbehör samt specialprogramvara i datorn och på så sätt göra det som en bilverkstad kan göra, dvs läsa och nollställa felkoder, testköra vissa funktioner i bilen etc men att via detta interface se hur programvaran är uppbyggt är inte rimligt.


Ivan0 skrev:
För hur har dessa trimföretag komma fram till sina produkter??

- Köpa/byteshandla med andra chiptillverkare
- Industrispionage
- Anställa personer med specifik kunskap om hur en viss biltillverkare gör sina program
- Egenutveckla emulatorer och utvecklingsmijlöer
- Köpa in emulatorer och utvecklingsmiljöer från företag som har specialiserat sig på att ta fram sådan för fordon



Ivan0 skrev:
Är det väldigt komplex mjukvara vi pratar om eller?

Både ja och nej. Komplex i så måtto att alla system i en modern bil pratar med varandra och alla gränssnitt och interworking descriptions mellan enhetena måste hållas konsistenta vid en ändring i en enhet. Komplexa också i så måtto att det är ofta krypterad kod och maskinvarunära kod som kräver full kontroll över vad hårdvaran gör. Men själva funktionaliteten för att tex styra ut en spridare till rätt öppningstid är i sig själv basic.


Annars så rekommenderar jag samma som Corpze och Bumpe, dvs börja från rätt ände - dvs förstå hur en förbränningsmotor fungerar och hur man trimmar en sådan.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
_TiNcO_ Personbilssystemstekniker.
29 mars 2008 · 365 Inlägg

Sharky skrev:

Ivan0 skrev:
Är det väldigt komplex mjukvara vi pratar om eller?

Både ja och nej. Komplex i så måtto att alla system i en modern bil pratar med varandra och alla gränssnitt och interworking descriptions mellan enhetena måste hållas konsistenta vid en ändring i en enhet. Komplexa också i så måtto att det är ofta krypterad kod och maskinvarunära kod som kräver full kontroll över vad hårdvaran gör. Men själva funktionaliteten för att tex styra ut en spridare till rätt öppningstid är i sig själv basic.


/Göran

Dom meningarna kan skräma vem som helst smile

Ontopic:
Nej det går inte bara koppla upp en dator och mappa om ett orginalsprut eller "kolla lite", däremot kan du se mjukversionen.

Senast redigerat av _TiNcO_ (29 mars 2008)

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur
mrlarssa
30 mars 2008 · 101 Inlägg

Dessutom är mjukvaran så krypterad att det är i princip helt omöjligt för en utomstående person att knäcka kodningen.
Men program finns, och med dessa kan du läsa krypteringen och komma åt mjukvaran.

Catling Old School Ford
30 mars 2008 · 600 Inlägg

tycker du det är kul med dator och fordon så är MS det du ska leka med

megasquirt , bygga , lära sig och mappa som man vill. köpe en skitbil och bygg

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!
Ford Capri "Mk3 3.0l Essex" (1978)
Ford Capri "ELD" (1981)
sawander
29 december 2010 · 214 Inlägg

Vart får man tag på detta megasquirt nånstans?

Volvo 940 (1996)
Volvo 240 "jubileums modell" (1987)
torpis Forummoderator
29 december 2010 · 10 572 Inlägg

sawander skrev:
Vart får man tag på detta megasquirt nånstans?

google.com --> megasquirt (lustigt sökord, men google sorterar bort porren ganska bra)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Fekzen
29 december 2010 · 181 Inlägg

Ang hur mjukvaran är uppbyggd kan man enkelt säga att den består av en programdel och en datadel. Programdelen innehåller ren processorkod medan datadelen innehåller ett register med grupperingar av data / mappar i olika storlekar samt axlar till mappar osv osv. Dessa mappar innehåller styrdata från olika funktioner i motorn tex en liten mapp som varvstopp eller en större för tändvinkel vid olika varvtal och last. En mapp kan vara vara allt från 1x1 värden till 1x512 eller 16x16, olika beroende på funktion såklart.

Mjukvaran innehåller olika antal kontrollerade delar "checksummeblock" , kan röra sig om 1 upp till över hundra block som kontrolleras av checksummor. Det innebär att man inte bara kan utföra ändringar hur som hellst för om inte checksummorna stämmer så startar normalt inte bilen alls.

Mvh//
A.Fekzen

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
sawander
29 december 2010 · 214 Inlägg

vet nån någon kille som kan med megasquirt? smile

Volvo 240 "jubileums modell" (1987)
Volvo 940 (1996)
Marlboroman
29 december 2010 · 8 228 Inlägg

sawander skrev:
vet nån någon kille som kan med megasquirt? smile

Finns säkerligen här: http://forum.megasquirt.se/

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
opela VD Hammar
29 december 2010 · 613 Inlägg

Ivan0 skrev:
Jag undrar bara om man på något sätt själv kan koppla in sin dator i bilen uttag för att se hur mjukvaran är uppbyggd? För hur har dessa trimföretag komma fram till sina produkter? Är det väldigt komplex mjukvara vi pratar om eller?

Vad är det till för bil?

MVH Johan
Opel Omega B "What Productions" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang