Inget tutljud, volvo 940 -91

Raxox
25 december 2010 · 18 Inlägg

Hej!

Vill börja med att säga att jag är långt ifrån bilmekanisk kunnig, då det är i stort sett första gången jag mekar själv under motorhuven. Så försök att hålla er på en "lätt-språkig" nivå.

Iaf, köpte en Volvo 940 -91 i slutet av september och tutan har inte fungerat på hela denna tid så tänkte ta mig en titt på det nu under mellandagarna.

Testade med en voltmeter (tror jag det heter) för att kolla om det kommer någon ström till tutan och det gör det inte. Kollade säkringarna under askkoppen/myntfacket och alla verkade ok. Och det är väll i stort sett allt jag gjort. Vad kan felet vara ?

Har förstås kollat handboken och googlat men utan resultat.

Då jag är arbetslös och har inte allt för mycket kvar på kontot så skulle det vara utmärk om jag kunde fixa detta fel själv utan att anlita en verkstad.

Darkie dARKiE
25 december 2010 · 5 031 Inlägg

Kolla så kablarna är hela framtill tutan, samt om jorden sitter fast.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
ExXtr3me Kiss my palewhite ass
25 december 2010 · 1 898 Inlägg

Vet inte om tutan sitter på samma ställe som på 740, HELT jävla ruttet.. Men sant, under framspoilern på vänster sida.. sämsta jävla stället som man kan sätta en tuta på.

Men iaf, kan nog nästan säga att de är nå kabel som är lite dålig..
Blir ju lite skitigt och får mycket stryk där..

Börja med att sumra kabeln, bit för bit. Så brukar man kunna lista ut var de är av någonstans smile

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Delta_Rebel
25 december 2010 ·

Det är garanterat själva tutan som är skrot,har fått byta den på varenda 740/940 jag haft.

ExXtr3me Kiss my palewhite ass
25 december 2010 · 1 898 Inlägg

Delta_Rebel skrev:
Det är garanterat själva tutan som är skrot,har fått byta den på varenda 740/940 jag haft.

Det är väl dumt att byta den om han inte har ström fram till den?

Visst, jag säger inte att den inte kan va skrot för det.. Men först behöver han ju ström till den..

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Delta_Rebel
25 december 2010 ·

ExXtr3me skrev:

Delta_Rebel skrev:
Det är garanterat själva tutan som är skrot,har fått byta den på varenda 740/940 jag haft.

Det är väl dumt att byta den om han inte har ström fram till den?

Visst, jag säger inte att den inte kan va skrot för det.. Men först behöver han ju ström till den..

Sorry,my bad.Läste inte första inlägget ordentligt/mvh

Oves_Bror
25 december 2010 · 456 Inlägg

Ja mäter du på kablarna som ska sitta på själva tutan så ska du ha +12v på en av dom hela tiden!
Funkar inte att mäta rakt över dom båda kablarna som sitter på tutan ( om du inte har nån som trycker på tutknappen samtidigt)
Utan jorda den ena mätkabeln på batteriets minuspol.
Tutan funkar ju på det viset att den har +12v hela tiden och sen jordar man den genom att trycka på tutknappen på ratten.
Annars är det ju ganska enkelt att ta typ en högtalarkabel från batteriet rakt på tutan för att se att den funkar.

Sen är ju inte original placering nån höjdare, men om du lokaliserar vilken kabel som går ner till tutan så går det att dra upp den upp i motorrummet, så kan du sätta tutan där istället, då blir den inte utsatt för allt däcksprut och håller då några år längre smile

growing old is mandatory growing up is optional
ExXtr3me Kiss my palewhite ass
25 december 2010 · 1 898 Inlägg

Delta_Rebel skrev:

ExXtr3me skrev:

Delta_Rebel skrev:
Det är garanterat själva tutan som är skrot,har fått byta den på varenda 740/940 jag haft.

Det är väl dumt att byta den om han inte har ström fram till den?

Visst, jag säger inte att den inte kan va skrot för det.. Men först behöver han ju ström till den..

Sorry,my bad.Läste inte första inlägget ordentligt/mvh

Lugnt! wink
Alla gör fel någon gång!

Men kan faktiskt säga själv att tutan är nog också snart slut isf...
Dom käkar tutor, 740/940..

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Raxox
5 januari 2011 · 18 Inlägg

Ursäkta att det tagit sån tid att svara. Tutan som inte fungerade satt inne i motorutrymmet, ovanpå vänsterhjulets "stänkt skärm" (kom ihåg att jag är kass på bildelsnamn, denna bord ejag dock kunnat men inte just nu tongue). Alltså ingen ström hit.

Efter lite letande till hittar jag även en på sin originalplats dock jäkligt rostig. Men här finns det ström.

Har sökt efter brott på sladden till tutan i motorutrymmet men har inte kunnat finna något. Dock hittade jag en kontakt som inte satt i något inte långt ifrån tutan. Sladden med kontakt kom krypandes i motoruvens högra kant (bilens vänstra, om man sitter i). Kontakten så ut ungefär så här [o|o] tongue med en sladd som gick in i det ena hålet. Kan detta varit den jordade kontakten som någon pratade om ? Sladden kan röras i max 1dm radie men kan inte finna vart man sätter det.

Kom på att det sitter en CD-växlare i bagagen (hur fasen stavs det tongue Säger jag baken förstår ni nog). Iaf så fungerar inte den heller. Kan det vara samma samma orsak som orsakar bägge problemen ?

Tackar på förhand.

TireSlayer Tvivlare
5 januari 2011 · 2 266 Inlägg

den tutan i motorrummet är till larmet, är jag nästan 100 på smile byt den i hjulhuset så ska du se att de funkar smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Raxox
5 januari 2011 · 18 Inlägg

MantaRobin skrev:
den tutan i motorrummet är till larmet, är jag nästan 100 på smile byt den i hjulhuset så ska du se att de funkar smile

Okej!
Har nåt fel på larmet också (men det tar vi en annan gång tongue), men om det du säger stämmer så kommer inte det tuta när larmet går även om jag sätter dit en fungerande tuta vid hjulhuset ? Toppen smile

Men skall köpa mig en tuta nån dag så återkommer jag om det blir problem tongue

EDIT:
Vill bara poängtera att jag inte vill ha bilen stulen, det är inte därför jag vill att den skall vara tyst vid larm. Utan den larmar om man inte låser bilen inom 5sek efter att man stängt av motorn, därav hade den förra ägaren "kopplat bort tutan", som han själv sa. Men han glömde nämna att det var 2olika tutor till tuta och larm smile

Aja, hoppas det löser sig nu bara.

Senast redigerat av Raxox (5 januari 2011)

TireSlayer Tvivlare
5 januari 2011 · 2 266 Inlägg

Raxox skrev:

MantaRobin skrev:
den tutan i motorrummet är till larmet, är jag nästan 100 på smile byt den i hjulhuset så ska du se att de funkar smile

Okej!
Har nåt fel på larmet också (men det tar vi en annan gång tongue), men om det du säger stämmer så kommer inte det tuta när larmet går även om jag sätter dit en fungerande tuta vid hjulhuset ? Toppen smile

Men skall köpa mig en tuta nån dag så återkommer jag om det blir problem tongue

Nej det går inte på samma tuta, hade varit lätt för tjyvarna att bara rycka dom sladdarna då wink

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang