Guide: Hur du enkelt (och billigt) gör din egna trimbox "Evry Mod" till diesel (Bosch VP37)

Krogis
26 december 2010 · 96 Inlägg

tips kan ju vara att när man nått sin perfekta blandning är att man mäter motståndet och sen köper ett passivt motstånd. Så slipper man att den råkar skruva på sig eller bli sliten och få dålig kontakt

Saab 9000 2.0t
Saab 9000 (1998)
Westergren Large Cap
26 december 2010 · 1 816 Inlägg

andreasliljemark skrev:
hej!

dette varkar spännande! smile

va tror ni, funkar de på min golf 3 GTD ? smile

Tyvärr, då din Golf har en mekanisk dieselpump och inte en elektrisk som detta "trim" vänder sig till.
Du har ist en skruv som du ställer dieselmängden med.

Westergren Large Cap
26 december 2010 · 1 816 Inlägg

Krogis skrev:
tips kan ju vara att när man nått sin perfekta blandning är att man mäter motståndet och sen köper ett passivt motstånd. Så slipper man att den råkar skruva på sig eller bli sliten och få dålig kontakt

Ja, så kan man göra! smile

Berglund_89
26 december 2010 · 1 474 Inlägg

Här i värmland knackar vi pumpen istället wink

Det e ju i princip samma sak men ändå^^

Gjorde det på min gamla 525 TDS o de blev en sjuk skillnad! big_smile

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
PMPerformance
26 december 2010 · 2 266 Inlägg

Westergren skrev:

PMPerformance skrev:

smokeytorque skrev:
Ett litet problem bara. En nyare TDI har oftast partikelfilter och kat. Sen ligger en funktion inprogrammerad som känner av när p-filtret börjar täppas, och då höjer datorn förbränningstempen något och rensar ur. Micklar man för mycket med insprutningen utan att låta motorn få gå normalt, kan jag tänka mej att det blir något i systemet som kommer att få kortare livslängd, för datorn rensar tills det är rent...
Av samma anledning går det inte att köra en modern diesel på rapsolja/matolja, för den har längre molekylkedjor. Dessa får resterna att bränna fast i p-filtret, och när motorn sedan rensar brinner p-filter och kat. upp.

detta är väl common rail motorerna som har sånt
denna modd funkar bara på vw audi med vp37 pumpen
även volvo 850 och s/v70 upp till -00

Smokeytorque: Osäker om detta går att göra till en nyare diesel, därför nämnde jag att det funkar till VP37 pumpen då det är beprövat på en sån.

PMPerformance: Jajjemen, stämmer bra! Funkar även på Volvo 850 och S/V70, även Audi 100/A6 2.5 TDI då det är lika motor i både Volvon och Audin.

har gjort de samt ställt upp laddet på sambon v70 tdi vilken skillnad fast tomgången blev så där hugger lite ibland ska bygga om med en tryckkontakt så den hoppar igång vid ett visst ladd

svetsdiff !!!
PMPerformance
26 december 2010 · 2 266 Inlägg

andreasliljemark skrev:
har kontakten alltid 8 "pins"?
och ska man alltid använda nummer 2 & 3 `? big_smile

finns 8 eller 10 pins och de är alltid 2 och 3 som man använder

svetsdiff !!!
Westergren Large Cap
26 december 2010 · 1 816 Inlägg

PMPerformance skrev:

Westergren skrev:

PMPerformance skrev:
detta är väl common rail motorerna som har sånt
denna modd funkar bara på vw audi med vp37 pumpen
även volvo 850 och s/v70 upp till -00

Smokeytorque: Osäker om detta går att göra till en nyare diesel, därför nämnde jag att det funkar till VP37 pumpen då det är beprövat på en sån.

PMPerformance: Jajjemen, stämmer bra! Funkar även på Volvo 850 och S/V70, även Audi 100/A6 2.5 TDI då det är lika motor i både Volvon och Audin.

har gjort de samt ställt upp laddet på sambon v70 tdi vilken skillnad fast tomgången blev så där hugger lite ibland ska bygga om med en tryckkontakt så den hoppar igång vid ett visst ladd

Ja, det blir en riktig skillnad! Kan meddela att jag åkte näst intill jämnt med en v70 d5 185hk igår! Så man har ju fått lite mer än dom 89 hk originalhästarna iaf...

Senast redigerat av Westergren (26 december 2010)

Nodje Värmlänning!
11 januari 2011 · 59 Inlägg

Lägg upp film med "trimmet" på & av! skulle va kul att se smile mvh

Danne_1977
19 januari 2011 · 3 292 Inlägg

Skulle ju vara kul om nån annan testade detta åxå.. och skriver lite kommentarer här om hur det funkar för dom.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Lindberg88
19 januari 2011 · 1 418 Inlägg

Jag har provat det förut, ett tips är att ta en laddtrycksregulator ifrån en saab 900og så den enbart får mer diesel vid fullt laddtryck, då kan ni gå ner ännu mer i motstånd!

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
-stoffe-
19 januari 2011 · 1 271 Inlägg

redigt fränt att de är så simpelt

Westergren Large Cap
19 januari 2011 · 1 816 Inlägg

Nodje skrev:
Lägg upp film med "trimmet" på & av! skulle va kul att se smile mvh

Har sålt dieseln nu så har ingen möjlighet att filma tyvärr! Kan dock lägga upp en youtubevideo när en annan visar med både av och på.

Westergren Large Cap
19 januari 2011 · 1 816 Inlägg



Dock skakar motorn inte sådär mycket om man har hyffsade motorkuddar vilket denna bil inte verkar ha.

Tom Darth Vader
19 januari 2011 · 1 644 Inlägg

Jag hade uftört samma mod på min Passat som jag nu tyvärr ej längre har kvar. Det var en märkbar förbättring i vrid, med samma förbrukning (0.61l/milen).

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
granadadr
1 februari 2011 · 7 268 Inlägg

jo jag har precis skaffat mig en scorpio 2,5 tdi å funderar lite på det där,,men funderar lite på soppaförbrukningen,, blir den högre vid vanlig motorvägskörning?? sen det där med tryckvakt lät ju helt ok,, då kan ju trimmet vara vilande tills org laddtryck uppnåtts å då smackar trimmet igång,, iof så svarade jag då halverst på min fråga,, för då går ju bilen lika billigt vid normal körning,, men om man inte gör så då??

Timol
1 februari 2011 · 358 Inlägg

Intressant, dock inget jag kommer göra på bruksbilen.

10-1567
10 februari 2011 · 24 Inlägg

Tackar så mycket ! ska testa på veesuttin och återkomma, grymmt bra beskrivet, letat efter en bra guide till detta ! cool

sleepyoh
10 februari 2011 · 1 319 Inlägg

Westergren skrev:



Dock skakar motorn inte sådär mycket om man har hyffsade motorkuddar vilket denna bil inte verkar ha.

men med everymod varvar du ju bra mycket mer än utan.. galet missvisande och dålig film i jämförelsesyfte. tbh.

_----------'
tix0r
29 april 2011 · 46 Inlägg

Jag har en Audi 100 2.5Tdi -92. Någon som vet om detta ska fungera på den? Har provat koppla men får det inte till att fungera iaf.

Mvh

Volvo 240 Cab "Cabben..." (1984)
Audi 200 TQ "Lek bil" (1988)
PMPerformance
29 april 2011 · 2 266 Inlägg

tix0r skrev:
Jag har en Audi 100 2.5Tdi -92. Någon som vet om detta ska fungera på den? Har provat koppla men får det inte till att fungera iaf.

Mvh

Jo du har ju vp37 pumpen så de ska funka med evry modd då.
Använder du för motstånd? 1000ohm vridpot använder jag på tjejen v70 tdi -98 gjort samma åt en jobbar kompis ppassat -98

har du fått riktig kontakt på kablar stift 2&3 på pumpen

svetsdiff !!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang