Ang. Reg.Besiktning för avtagbart drag! Vad är tillåtet?

litenmalin
9 februari 2011 · 32 Inlägg

beemern skrev:

litenmalin skrev:

beemern skrev:
vet dock att om du ska svetsa den så den inte ska vara avtagbar så måste du i så fall lämna in den till en verkstad där en licenssvetsare kan svetsa den på ett specielt sätt så du får kvitto på de som du kan ta med till besiktningen och visa upp. och hur kroken ska svetsas de vet tillverkaren av kroken du har på bilen så ring/maila dom efter en ritning.
kostnad för detta är runt 500kr, kanske mer beroende på vart man gör de.

och detta vet jag är 100% rätt för så fick en kompis göra på sin bil som var ute för exakt samma sak som dej.

Räcker det med att min sambo är utbildad svetsare? Han jobbar inte som det just nu, men det finns väl ett utbildningsbevis antar jag? Det borde räcka? Eller roll ?

Tack det var bra att du upplyste om det.

tror tyvärr inte de då det var tvunget att vara på en auktoriserad (hur de nu stavas tongue) verkstad med kvitto på själva jobbet.

*ledsen min* Vaaaaarför ska allt vara så komplicerat??? Usch! Någon som vill köpa min bil? Tror jag köper en ny utan drag big_smile

SAAB 9-5 Aero
beemern .......
9 februari 2011 · 2 655 Inlägg

litenmalin skrev:

beemern skrev:

litenmalin skrev:

Räcker det med att min sambo är utbildad svetsare? Han jobbar inte som det just nu, men det finns väl ett utbildningsbevis antar jag? Det borde räcka? Eller roll ?

Tack det var bra att du upplyste om det.

tror tyvärr inte de då det var tvunget att vara på en auktoriserad (hur de nu stavas tongue) verkstad med kvitto på själva jobbet.

*ledsen min* Vaaaaarför ska allt vara så komplicerat??? Usch! Någon som vill köpa min bil? Tror jag köper en ny utan drag big_smile

haha säger de samma, har samma problem med min 525 tds som jag bes i morse, fick inte lös kroken innan bes så fick en 2a, dock funkar ju min men den kärvar lite bara pga salt och vinter tongue.

BARRET
9 februari 2011 · 561 Inlägg

beemern skrev:
vet dock att om du ska svetsa den så den inte ska vara avtagbar så måste du i så fall lämna in den till en verkstad där en licenssvetsare kan svetsa den på ett specielt sätt så du får kvitto på de som du kan ta med till besiktningen och visa upp. och hur kroken ska svetsas de vet tillverkaren av kroken du har på bilen så ring/maila dom efter en ritning.
kostnad för detta är runt 500kr, kanske mer beroende på vart man gör de.

och detta vet jag är 100% rätt för så fick en kompis göra på sin bil som var ute för exakt samma sak som dej.

Det där är ju veckans skitsnack, lyssna inte på honom.

litenmalin
9 februari 2011 · 32 Inlägg

PMPerformance skrev:
Kolla de och kommentera en av bilderna i galleriet och jag tror man kan kapa ett jack i kuldelen under även kapa av låsdelen på sidan och även göra ett jack där sen kan du nog slå bort kulan med en slägga och då är de bara en ny eller begangad kuldel som behövs

Och så svetsar jag fast den nya kuldelen då eller och reggar som fast? För låset är ju sönder, så byter jag ut kuldelen så kvarstår ju fortfarande låsfrågan? Eller är jag sådär blond nu igen tongue ?

SAAB 9-5 Aero
litenmalin
9 februari 2011 · 32 Inlägg

BARRET skrev:

beemern skrev:
vet dock att om du ska svetsa den så den inte ska vara avtagbar så måste du i så fall lämna in den till en verkstad där en licenssvetsare kan svetsa den på ett specielt sätt så du får kvitto på de som du kan ta med till besiktningen och visa upp. och hur kroken ska svetsas de vet tillverkaren av kroken du har på bilen så ring/maila dom efter en ritning.
kostnad för detta är runt 500kr, kanske mer beroende på vart man gör de.

och detta vet jag är 100% rätt för så fick en kompis göra på sin bil som var ute för exakt samma sak som dej.

Det där är ju veckans skitsnack, lyssna inte på honom.

Hahahaha Taskig du e! Fast han har inte helt fel, för jag hittade lite mer info och den sade att man måste ha ett intyg från TILLVERKAREN om hur det ska svetsas big_smile

SAAB 9-5 Aero
litenmalin
9 februari 2011 · 32 Inlägg

beemern skrev:

litenmalin skrev:

beemern skrev:

tror tyvärr inte de då det var tvunget att vara på en auktoriserad (hur de nu stavas tongue) verkstad med kvitto på själva jobbet.

*ledsen min* Vaaaaarför ska allt vara så komplicerat??? Usch! Någon som vill köpa min bil? Tror jag köper en ny utan drag big_smile

haha säger de samma, har samma problem med min 525 tds som jag bes i morse, fick inte lös kroken innan bes så fick en 2a, dock funkar ju min men den kärvar lite bara pga salt och vinter tongue.

Kärvar är ju bara förnamnet på min som inte är demonterad sedan jag köpte den 2001 *skrattar* Det konstiga är att ingen besiktningsman tidigare ens har brytt sig i att kolla om den fungerar. Så visst jag ska inte klaga. Har ju klarat mig i tio år wink

SAAB 9-5 Aero
PMPerformance
9 februari 2011 · 2 266 Inlägg

litenmalin skrev:

PMPerformance skrev:
Kolla de och kommentera en av bilderna i galleriet och jag tror man kan kapa ett jack i kuldelen under även kapa av låsdelen på sidan och även göra ett jack där sen kan du nog slå bort kulan med en slägga och då är de bara en ny eller begangad kuldel som behövs

Och så svetsar jag fast den nya kuldelen då eller och reggar som fast? För låset är ju sönder, så byter jag ut kuldelen så kvarstår ju fortfarande låsfrågan? Eller är jag sådär blond nu igen tongue ?

Ja men låset sitter i den lösa kuldelen finns de nån typskylt va de står för tillverkare på draget
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&a … d=20444147 här ser de ut som ett sånt delbart du har nu

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&a … d=20608000 fast de verkar nog inte vara så drygt att byta hela draget mot ett fast och slippa krånglet vid besiktningar

svetsdiff !!!
litenmalin
9 februari 2011 · 32 Inlägg

PMPerformance skrev:

litenmalin skrev:

PMPerformance skrev:
Kolla de och kommentera en av bilderna i galleriet och jag tror man kan kapa ett jack i kuldelen under även kapa av låsdelen på sidan och även göra ett jack där sen kan du nog slå bort kulan med en slägga och då är de bara en ny eller begangad kuldel som behövs

Och så svetsar jag fast den nya kuldelen då eller och reggar som fast? För låset är ju sönder, så byter jag ut kuldelen så kvarstår ju fortfarande låsfrågan? Eller är jag sådär blond nu igen tongue ?

Ja men låset sitter i den lösa kuldelen finns de nån typskylt va de står för tillverkare på draget
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&a … d=20444147 här ser de ut som ett sånt delbart du har nu

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&a … d=20608000 fast de verkar nog inte vara så drygt att byta hela draget mot ett fast och slippa krånglet vid besiktningar

TACK! Kul med någon som lägger lite tid på att leta lite på nätet. Mycket uppskattat!
Ja, det första påminner väldigt mycket om mitt faktiskt.

SAAB 9-5 Aero
litenmalin
9 februari 2011 · 32 Inlägg

PMPerformance skrev:

litenmalin skrev:

PMPerformance skrev:
Kolla de och kommentera en av bilderna i galleriet och jag tror man kan kapa ett jack i kuldelen under även kapa av låsdelen på sidan och även göra ett jack där sen kan du nog slå bort kulan med en slägga och då är de bara en ny eller begangad kuldel som behövs

Och så svetsar jag fast den nya kuldelen då eller och reggar som fast? För låset är ju sönder, så byter jag ut kuldelen så kvarstår ju fortfarande låsfrågan? Eller är jag sådär blond nu igen tongue ?

Ja men låset sitter i den lösa kuldelen finns de nån typskylt va de står för tillverkare på draget
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&a … d=20444147 här ser de ut som ett sånt delbart du har nu

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&a … d=20608000 fast de verkar nog inte vara så drygt att byta hela draget mot ett fast och slippa krånglet vid besiktningar

Ska kolla imorgon efter en typskylt. Mycket möjligt! Det sitter ju en del plåtar som jag såg idag, men jag kollade inte närmare på dem. Dessutom är de fulla med rost, smuts och snö för tillfället så jag får ta fram en tvättsvamp imorrn smile

SAAB 9-5 Aero
PMPerformance
9 februari 2011 · 2 266 Inlägg

litenmalin skrev:

PMPerformance skrev:

litenmalin skrev:

Och så svetsar jag fast den nya kuldelen då eller och reggar som fast? För låset är ju sönder, så byter jag ut kuldelen så kvarstår ju fortfarande låsfrågan? Eller är jag sådär blond nu igen tongue ?

Ja men låset sitter i den lösa kuldelen finns de nån typskylt va de står för tillverkare på draget
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&a … d=20444147 här ser de ut som ett sånt delbart du har nu

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&a … d=20608000 fast de verkar nog inte vara så drygt att byta hela draget mot ett fast och slippa krånglet vid besiktningar

TACK! Kul med någon som lägger lite tid på att leta lite på nätet. Mycket uppskattat!
Ja, det första påminner väldigt mycket om mitt faktiskt.

ja bildelsbasen är en tacksam sida att leta efter bilder och info på. nu vet jag inte om de var ett komplett delbart drag eller bara kuldelen som var på första länken 

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&a … d=20811771 de här verkar vara originalet ser ut som de vi har till tjejen volvo

Lycka till med funderingarna på dragen nu

svetsdiff !!!
Grabber Dagdrömmare
9 februari 2011 · 2 836 Inlägg

Oj vad mycket snack... Orkar inte läsa allt...

Regler är enkla!
Är det en domonteringsbar drag så ska det gå att demonteras annars blir det 2:a.
Vist, man kan skyla på salt eller en inkompetent människa som ville slita los kroken eller så har man tur.

Om du monterat eller tagit bort en dragkrok så måste bilen registreringsbesiktas inom en månad.
ID-skylt ska sitta synligt på draganordningen.

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
beemern .......
9 februari 2011 · 2 655 Inlägg

BARRET skrev:

beemern skrev:
vet dock att om du ska svetsa den så den inte ska vara avtagbar så måste du i så fall lämna in den till en verkstad där en licenssvetsare kan svetsa den på ett specielt sätt så du får kvitto på de som du kan ta med till besiktningen och visa upp. och hur kroken ska svetsas de vet tillverkaren av kroken du har på bilen så ring/maila dom efter en ritning.
kostnad för detta är runt 500kr, kanske mer beroende på vart man gör de.

och detta vet jag är 100% rätt för så fick en kompis göra på sin bil som var ute för exakt samma sak som dej.

Det där är ju veckans skitsnack, lyssna inte på honom.

snacka skit själv idiot. de va vad dom sa själv på bilprovningen för faan.

beemern .......
9 februari 2011 · 2 655 Inlägg

litenmalin skrev:

beemern skrev:

litenmalin skrev:

*ledsen min* Vaaaaarför ska allt vara så komplicerat??? Usch! Någon som vill köpa min bil? Tror jag köper en ny utan drag big_smile

haha säger de samma, har samma problem med min 525 tds som jag bes i morse, fick inte lös kroken innan bes så fick en 2a, dock funkar ju min men den kärvar lite bara pga salt och vinter tongue.

Kärvar är ju bara förnamnet på min som inte är demonterad sedan jag köpte den 2001 *skrattar* Det konstiga är att ingen besiktningsman tidigare ens har brytt sig i att kolla om den fungerar. Så visst jag ska inte klaga. Har ju klarat mig i tio år wink

haha ajjdå tongue. ja min har ju varit av i början av sommaren som va men suttit sen dess, tror de kommit in skit eller blivit is någonstans för de är nyckeln som inte går att vrida hela vägen så måste nog ha in den och tina upp den någonstans så den lossnar igen xD.

litenmalin
9 februari 2011 · 32 Inlägg

Grabber skrev:
Oj vad mycket snack... Orkar inte läsa allt...

Regler är enkla!
Är det en domonteringsbar drag så ska det gå att demonteras annars blir det 2:a.
Vist, man kan skyla på salt eller en inkompetent människa som ville slita los kroken eller så har man tur.

Om du monterat eller tagit bort en dragkrok så måste bilen registreringsbesiktas inom en månad.
ID-skylt ska sitta synligt på draganordningen.

Det var ju ingen som ifrågasatte reglerna, utan jag undrade vad man får eller inte får göra med ett drag inför en reg.besiktning. Det fattar jag med att man får en tvåa om det inte går att demontera. Det jag ifrågasatte med BESIKTNINGSMANNEN var att han kunde ha gett f-n i att bryta loss låset, givit mig en tvåa och låtit mig fixa det själv i form av rostlösning. Man kan ju inte bara bryta loss grejer som rostat fast med våld. Då är risken ganska stor att det går just sönder. Hade han gjort det jag anser att han skulle så hade inte mitt lås varit trasigt och jag hade bara kunnat göra rent, smörja upp och sätta tillbaka. Lätt som en plätt! Billigt hade det blivit med. Jag skyller inte tvåan på någon annan än mig själv i form av bristande skötsel, men man kan göra rätt och man kan göra fel i frågan DEMONTERING wink

SAAB 9-5 Aero
litenmalin
9 februari 2011 · 32 Inlägg

beemern skrev:

BARRET skrev:

beemern skrev:
vet dock att om du ska svetsa den så den inte ska vara avtagbar så måste du i så fall lämna in den till en verkstad där en licenssvetsare kan svetsa den på ett specielt sätt så du får kvitto på de som du kan ta med till besiktningen och visa upp. och hur kroken ska svetsas de vet tillverkaren av kroken du har på bilen så ring/maila dom efter en ritning.
kostnad för detta är runt 500kr, kanske mer beroende på vart man gör de.

och detta vet jag är 100% rätt för så fick en kompis göra på sin bil som var ute för exakt samma sak som dej.

Det där är ju veckans skitsnack, lyssna inte på honom.

snacka skit själv idiot. de va vad dom sa själv på bilprovningen för faan.

*lol* Lugn nu grabbar big_smile

SAAB 9-5 Aero
beemern .......
9 februari 2011 · 2 655 Inlägg

litenmalin skrev:

beemern skrev:

BARRET skrev:

Det där är ju veckans skitsnack, lyssna inte på honom.

snacka skit själv idiot. de va vad dom sa själv på bilprovningen för faan.

*lol* Lugn nu grabbar big_smile

är helt lugn men blir irriterad på inkompitenta idioter som påstår att man snackar skit när man själv fått höra va dom sagt och sett både kvitto och svetsningen samt att den gick igenom bes efter detta.

skydark
9 februari 2011 · 375 Inlägg

Grabber skrev:
Oj vad mycket snack... Orkar inte läsa allt...

Regler är enkla!
Är det en domonteringsbar drag så ska det gå att demonteras annars blir det 2:a.
Vist, man kan skyla på salt eller en inkompetent människa som ville slita los kroken eller så har man tur.

Om du monterat eller tagit bort en dragkrok så måste bilen registreringsbesiktas inom en månad.
ID-skylt ska sitta synligt på draganordningen.

Beror helt på vad det är för bil och årsmodell. Vissa bilar är redan förberedda för drag och FÅR monteras av en hemmamekare och behöver INTE reg. bes. Nya regler. TYVÄRR...

Snacka gärna skit om min partner, men nämn inte ett ont ord om min bil!
BARRET
9 februari 2011 · 561 Inlägg

beemern skrev:

litenmalin skrev:

beemern skrev:

snacka skit själv idiot. de va vad dom sa själv på bilprovningen för faan.

*lol* Lugn nu grabbar big_smile

är helt lugn men blir irriterad på inkompitenta idioter som påstår att man snackar skit när man själv fått höra va dom sagt och sett både kvitto och svetsningen samt att den gick igenom bes efter detta.

Vad SBP säger behöver ju knappast vara sant, det finns inkompEtenta idioter där också. Sen att svetsningen skall utföras på en verkstad av nån snubbe med licens, vart står det? Och att du har fått en varning också gör ju inte saken bättre smile

MVH

beemern .......
9 februari 2011 · 2 655 Inlägg

BARRET skrev:

beemern skrev:

litenmalin skrev:

*lol* Lugn nu grabbar big_smile

är helt lugn men blir irriterad på inkompitenta idioter som påstår att man snackar skit när man själv fått höra va dom sagt och sett både kvitto och svetsningen samt att den gick igenom bes efter detta.

Vad SBP säger behöver ju knappast vara sant, det finns inkompEtenta idioter där också. Sen att svetsningen skall utföras på en verkstad av nån snubbe med licens, vart står det? Och att du har fått en varning också gör ju inte saken bättre smile

MVH

mycket möjligt men de var antingen att svetsa den enl tillverkarens ritning eller reggbesikta utan krok (om man inte bytte kroken då). och hur noga de är att de ska vara en med licens vet jag inte (men så sa dom att de skulle vara) och de var ett måste att de skulle vara en auktoriserad verkstad (alltså en verkstad som håller på med svetsarbeten av något slag) så man fick kvitto på att de var riktigt gjort. sagt och gjort, han fick visa kvitton och sånt på arbetet när han besiktade för att de skulle godkännas....

Grabber Dagdrömmare
9 februari 2011 · 2 836 Inlägg

litenmalin skrev:

Grabber skrev:
Oj vad mycket snack... Orkar inte läsa allt...

Regler är enkla!
Är det en domonteringsbar drag så ska det gå att demonteras annars blir det 2:a.
Vist, man kan skyla på salt eller en inkompetent människa som ville slita los kroken eller så har man tur.

Om du monterat eller tagit bort en dragkrok så måste bilen registreringsbesiktas inom en månad.
ID-skylt ska sitta synligt på draganordningen.

Det var ju ingen som ifrågasatte reglerna, utan jag undrade vad man får eller inte får göra med ett drag inför en reg.besiktning. Det fattar jag med att man får en tvåa om det inte går att demontera. Det jag ifrågasatte med BESIKTNINGSMANNEN var att han kunde ha gett f-n i att bryta loss låset, givit mig en tvåa och låtit mig fixa det själv i form av rostlösning. Man kan ju inte bara bryta loss grejer som rostat fast med våld. Då är risken ganska stor att det går just sönder. Hade han gjort det jag anser att han skulle så hade inte mitt lås varit trasigt och jag hade bara kunnat göra rent, smörja upp och sätta tillbaka. Lätt som en plätt! Billigt hade det blivit med. Jag skyller inte tvåan på någon annan än mig själv i form av bristande skötsel, men man kan göra rätt och man kan göra fel i frågan DEMONTERING wink

Ja du...  Tag bort hela drag balken om du nu vill demontera den o rega om. Elen kan sitta kvar men vore bra att ta bort för salt o annat skit som kan ge problem senare i form av kortis mm.
Sabbade SBP snubben draget så ska dom bekosta en ny! Men det är ju en del jobb i proceduren...

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang