CHEWOLVO Volvo 940 V8 <> Projektändring! LS1/7 Ändringar, 454 såld. Nu blir det LS1/7 istället. :) 2012-02-26

volvoentusiasten
4 mars 2011 · 4 005 Inlägg

Hej! Då var det dags för nästa projekt! smile

Bilen är som sagt en Volvo 940 GL -92. Elhissar och AC. oh yeah.

En 940 GL är inte så snabb direkt..... så jag tänkte stoppa i en 454 V8 och skrämma upp den till runt 6-700hp,,, till att börja med.

Volvo + Chevrolet = Chewolvo!

Målet:

Målet är att kunna ha en driftsäker högprestandabil baserat på VOLVO, som kan dra ifrån det mesta men ändå inte sticka ut för mkt. Målet är även att testa börja köra lite på strippar+bana dock bara på kul!

Projekttid:
Detta är ett rullande projekt. Ett år är väl en ungefärlig tid.
Motorn åka i rätt snart och sedan modifieras löpandes tills omreggning til V8 hos SFRO sker.

Chassi
Framtid: Kommer byta bakaxeln till en extremaxel från bakaxel.se (förbeställd)
Tjao, byta ut och förstärka det mesta.
Rostlaga det lilla som finns.
Framtid: blästra allt.

Effekt och prestanda (ingående)
Tillräckligt

Motor
Kommer mer info om detta, projektet cirkulerar ju runt motorn i princip.

Växellåda
Nu: TH700 (tills den rasar)
Framtid: Manuell PXXX

Kardan
Byggs av Svea Diesel.

Avgassystem
Onödigt.

Fälgar, däck och bromsar
Fälgar RP367 225/40/18
340mm fram, s80 frambromsar bak. Hela systemet byts ut.

Exteriör / Styling
Originallook, se jävligt välbevarad ut. Bra puts.
Köpa lite nya fram&baklampor. Xenon.
Lackera ner alla gummilister.Eventuell på med S90 kromlister.
Framtid: Eventuellt s90-kopia? ej bestämt.

Interiör / Inredning
Original just nu, kommer rensas och en liten sparco-stol.
Framtid: Bur

Bilder på bilen, kommer snart fler, bättre!

https://www1.garaget.org/archive/109/108679/238793/238793-2511796.jpg

https://www1.garaget.org/archive/109/108679/238793/238793-2298890.jpg

https://www1.garaget.org/archive/109/108679/238793/238793-2298899.jpg

https://www1.garaget.org/archive/109/108679/238793/238793-2231456.jpg

Bilder på motorn, kommer fler!
https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108679/108679-682f1f7f60e251fb62e44908a02f35b1.jpg

Senast redigerat av linuslinje (26 februari 2012)

Andreas-
4 mars 2011 · 247 Inlägg

Låter vettigt med ett rullande men brutalt projekt! Kör hårt Linus!

Senast redigerat av Andreas- (4 mars 2011)

volvoentusiasten
4 mars 2011 · 4 005 Inlägg

Andreas- skrev:
Låter vettigt med ett rullande men brutalt projekt! Kör hårt Linus!

Tack!

Ja, först tänkte jag köpa hem allt och göra klart den osv och sen ut på väg, men efter att ha räknat tid och gjort budget så kom jag fram till att jag inte ville betala dem pengarna NU och sen stå still i 2år. Då kommer jag tröttna. Däremot så kommer det ju bli rätt långa stillestopp här o där under året när det blir större jobb.

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
4 mars 2011 · 3 404 Inlägg

Haha  du slår på stort du tongue hade det inte vart lättare med en större sb? Men jag diggar iden, detta skall följas.

Varför skall du byta till en preppad 350 när 400an finns?

Senast redigerat av TenZer (4 mars 2011)

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Lina-
4 mars 2011 · 1 213 Inlägg

Intressant projekt kommer att följas, då jag också tänkt lägga i en V8 i min 940.

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.
Volvo 940 Turbo "Sleeper" (1992)
Chippen88
4 mars 2011 · 1 309 Inlägg

detta ska bli intressant att följa

Kolla gärna in detta projekt som jag är involverad i.
http://www.garaget.org/EdstromRacing
Chevrolet_racing Fullständigt galen
4 mars 2011 · 319 Inlägg

oj oj oj intressant smile kommer följas!

sitter och funderar dock lite på varför du väljer att stoppa ner en th-700r4 och sen byta upp dig till en th-350? istället för att stoppa i en th-400 eller en PG ftån början som hålle bättre?

Full gas spar tid!
Loud pipes saves lives!
Full choke och öppna spjäll!
N.O.S Cruisers Stockholm
Volkswagen Beach Buggy "Badkaret" (1969)
Fnul
4 mars 2011 · 249 Inlägg

detta kommer defenitivt följas big_smile

Mercury Colony Park "Herrgårdsvagnen" (1962)
shogun
4 mars 2011 · 2 117 Inlägg

Damn vad nice! 4-bultad (mums).
Är det en L88:a?

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
Lagerq
4 mars 2011 · 170 Inlägg

ser jävligt vettigt ut smile

volvoentusiasten
4 mars 2011 · 4 005 Inlägg

TenZer skrev:
Haha  du slår på stort du tongue hade det inte vart lättare med en större sb? Men jag diggar iden, detta skall följas.

Varför skall du byta till en preppad 350 när 400an finns?

Lite dyrare, men också rätt kul smile 940s med SB börjar ju nästan bli vanliga nu!

Lina- skrev:
Intressant projekt kommer att följas, då jag också tänkt lägga i en V8 i min 940.

Jasså? Kul! Har du börjat? Då kan vi börja bolla ideér!

Chippen88 skrev:
detta ska bli intressant att följa

Jag håller med. smile

Chevrolet_racing skrev:
oj oj oj intressant smile kommer följas!

sitter och funderar dock lite på varför du väljer att stoppa ner en th-700r4 och sen byta upp dig till en th-350? istället för att stoppa i en th-400 eller en PG ftån början som hålle bättre?

Egentligen bara för att 700an följde med motorn. Vi har inte tagit isär o undersökt den. Får se hur det blir. Den får ligga i sålänge den håller tror jag. Jag tar gärna emot tips och åsikter vad som är bäst!

TurbOla Reservdansk
4 mars 2011 · 6 271 Inlägg

Th400, därför: "Today, the United States Army HMMWV is the only vehicle using the THM400."

Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Turbo-Hydramatic
wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Rinnegan Malleus Malificarum
4 mars 2011 · 2 401 Inlägg

shogun skrev:
Damn vad nice! 4-bultad (mums).
Är det en L88:a?

L88 var en 427 på 430hk som fanns i Corvette.


Angående drivlina, så tycker jag att du ska köra med TH400 och en hederlig 12bults axel.
Kör själv med original TH400 och 12bults axel, och det pallar för mina 600~hk och 900nm utan problem eller någonting. Då slipper du inhandla en TH350 för att sedan preppa den.

Sen så är det ju inga större konster att klämma ut 500hk ur en 454. Lite vassare kam, nytt insug, större förgasare, alu-toppar och headers så är man på god väg. Det är om du nu inte har en smoggad 454, då är det ju en bra idé att köpa nya kolvar för att få upp kompressionen lite.
Sen om du nu har kapital till det så kan jag rekommendera AFR toppar, Air Flow Research dvs. Lite dyra, men äckligt bra.

Senast redigerat av Rinnegan (4 mars 2011)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
volvoentusiasten
4 mars 2011 · 4 005 Inlägg

Rinnegan skrev:

shogun skrev:
Damn vad nice! 4-bultad (mums).
Är det en L88:a?

L88 var en 427 på 430hk som fanns i Corvette.


Angående drivlina, så tycker jag att du ska köra med TH400 och en hederlig 12bults axel.
Kör själv med original TH400 och 12bults axel, och det pallar för mina 600~hk och 900nm utan problem eller någonting. Då slipper du inhandla en TH350 för att sedan preppa den.

Sen så är det ju inga större konster att klämma ut 500hk ur en 454. Lite vassare kam, nytt insug, större förgasare, alu-toppar och headers så är man på god väg. Det är om du nu inte har en smoggad 454, då är det ju en bra idé att köpa nya kolvar för att få upp kompressionen lite.
Sen om du nu har kapital till det så kan jag rekommendera AFR toppar, Air Flow Research dvs. Lite dyra, men äckligt bra.

Tack för input!

Jao jag vet inte riktigt hur mkt effekt det kommer bli. 500 är nog inga problem tror jag heller, vi får se om ribban höjs mer. Just nu räcker det gott, då chassit kommer behöva en del dyra modifieringar för att hålla ikapp. hmm

Det är en vassare rundkam i nu, kostar rätt mkt. Jag har inget insug så det blir ngt bra inköp. Förslag? Så lågt som möjligt är bra. Kanske så att jag kan sätta ett vanligt sportluftfilter. Lägger upp bilder på en annan variant jag vill ha.
Blir säkert en alutopp i framtiden, jäklar vad lätta de är jämfört med original. smile Och så lite bättre flöde såklart.
Detta projekt är ju ett rätt långt projekt, och det är ju för att det blir en hel del pengar inblandat. hmm

Lemborn
4 mars 2011 · 53 Inlägg

Riktigt coolt projekt det här big_smile Prenumenation lagt! Lycka till!

Mvh
LemborN

Rinnegan Malleus Malificarum
4 mars 2011 · 2 401 Inlägg

linuslinje skrev:
Tack för input!

Jao jag vet inte riktigt hur mkt effekt det kommer bli. 500 är nog inga problem tror jag heller, vi får se om ribban höjs mer. Just nu räcker det gott, då chassit kommer behöva en del dyra modifieringar för att hålla ikapp. hmm

Det är en vassare rundkam i nu, kostar rätt mkt. Jag har inget insug så det blir ngt bra inköp. Förslag? Så lågt som möjligt är bra. Kanske så att jag kan sätta ett vanligt sportluftfilter. Lägger upp bilder på en annan variant jag vill ha.
Blir säkert en alutopp i framtiden, jäklar vad lätta de är jämfört med original. smile Och så lite bättre flöde såklart.
Detta projekt är ju ett rätt långt projekt, och det är ju för att det blir en hel del pengar inblandat. hmm

Om du är ute efter bra med flöde och hållbarhet utan att kasta ut blod, svett och tårar så kan jag gott rekommendera Edelbrock Performer RPM serien. smile Finns både Performer RPM insug och toppar.

Hade ett par på min relativt original El Camino 68' med endast lite vassare kam och så, låg på runt 375hk och gick som en dröm, riktigt bra med tryck mellan 1500 och 6500 RPM. smile

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
volvoentusiasten
4 mars 2011 · 4 005 Inlägg

Rinnegan skrev:

linuslinje skrev:
Tack för input!

Jao jag vet inte riktigt hur mkt effekt det kommer bli. 500 är nog inga problem tror jag heller, vi får se om ribban höjs mer. Just nu räcker det gott, då chassit kommer behöva en del dyra modifieringar för att hålla ikapp. hmm

Det är en vassare rundkam i nu, kostar rätt mkt. Jag har inget insug så det blir ngt bra inköp. Förslag? Så lågt som möjligt är bra. Kanske så att jag kan sätta ett vanligt sportluftfilter. Lägger upp bilder på en annan variant jag vill ha.
Blir säkert en alutopp i framtiden, jäklar vad lätta de är jämfört med original. smile Och så lite bättre flöde såklart.
Detta projekt är ju ett rätt långt projekt, och det är ju för att det blir en hel del pengar inblandat. hmm

Om du är ute efter bra med flöde och hållbarhet utan att kasta ut blod, svett och tårar så kan jag gott rekommendera Edelbrock Performer RPM serien. smile Finns både Performer RPM insug och toppar.

Hade ett par på min relativt original El Camino 68' med endast lite vassare kam och så, låg på runt 375hk och gick som en dröm, riktigt bra med tryck mellan 1500 och 6500 RPM. smile

mmm, Edelbrock verkar göra rätt bra grejjer?
Har du några webshops man kan kolla i?

Rinnegan Malleus Malificarum
4 mars 2011 · 2 401 Inlägg

linuslinje skrev:
mmm, Edelbrock verkar göra rätt bra grejjer?
Har du några webshops man kan kolla i?

Här är direkt länken till deras hemsida.

http://www.edelbrock.com/automotive_new … m-bb.shtml

Kan noteras att jag läste upp lite till om det, och med deras nya Performer RPM kam och förgasare, med 9.6:1 kompression så fick de ur 540hk ur en 454, vilket är rätt lagom för dig kan jag gissa. smile

Vi brukar ta hem Edelbrock grejer från USA genom en vän vi har stationerad i Florida dessutom, slipper man ha att göra med det svenska post systemet.


EDIT- Vet dock inte om det kommer att passa under din huv, det är bland de lägsta insugen man kan få tag i utan att riskera att få mindre flöde och så.

Summit Racing kan även ha. smile Från vad jag såg så låg de på cirka $200.

http://www.summitracing.com/

Senast redigerat av Rinnegan (4 mars 2011)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
4 mars 2011 · 2 307 Inlägg
The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
4 mars 2011 · 3 404 Inlägg

JaggaChafen skrev:
www.summit.com

Har du kollat länken själv? tongue tror du menade www.summitracing.com

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang