Råkade tanka 1,5 liter etanol i en dieselbil, farligt?

Sebbe_
11 mars 2011 · 109 Inlägg

Som sagt råkade tanka 1,5 liter etanol i en dieselbil nyss... men sen tankade jag resten diesel. Så är cirka 53,5 liter diesel och 1,5 liter etanol tongue Är det här nånting att oroa sig för? Bilen lät och gick som vanligt när jag körde från macken iallafall!

Mack Forum- och sitemoderator
11 mars 2011 · 26 113 Inlägg

Tror inte du behöver oroa dig. Kan ju gå en aningen sämre, men med så lite etanol så lär det knappt märkas. Någon får rätta mig om jag har fel.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Glimbrink
11 mars 2011 · 723 Inlägg

Hur tankar man fel? smile

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98
Volvofarfar
11 mars 2011 · 1 312 Inlägg

E85 blandar sig inte med diesel, så den blir liggandes överst i tanken...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
JaggaChafen Tesla Senior Technician
11 mars 2011 · 2 307 Inlägg

Om du märker nått speciellt på gången så hade jag vart orolig inte annars.. Men det e klart det kan få konsekvenser diesel å etanol e ju ganska olika bränslen.

Kan va smart å ha nån smörjande dieseltillsats på den. Men i vilket fall så hade jag kört då det e en såpass liten procent kanske inte hade kört helt tomt innan jag fyllde igen

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Sebbe_
11 mars 2011 · 109 Inlägg

Okej, isånafall fortsätter jag nog köra smile tack för alla svar!

Sebbe_
11 mars 2011 · 109 Inlägg

Glimbrink skrev:
Hur tankar man fel? smile

Mjaadu det där ids jag då inte ens svara på tongue Använd fantasin smile

Team-Adolfsson Gödseldräng
11 mars 2011 · 4 529 Inlägg

du får ju räkna me att E85 lägger sig på dieseln o när den börjar suga i sig ren E85 = ingen smörjning = dyrt om det är en lite nyare diesel som e känsligare än dom äldre. jag hade sugit upp de mesta iallafall för att vara på den säkra sidan. varit me o rivit ner en kika som dom tankade i 10L E85 i tanken på o resten diesel den va inte fin i varken pump eller motor efter det

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
11 mars 2011 · 3 404 Inlägg

Ingen fara nu, kör tills tanklampan börjar lysa sen sanerar du tanken så är det lungt

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Purrre Personbils tekniker
11 mars 2011 · 238 Inlägg

Vi får in många turist bilar där folk tankat i bensin ist för diesel och åkt till bilen tills den har stannat, och vi har offtast bara behövt slanga ur tanken, i med diesel, bytt bränslefilter sen åkt 10 mil och sen bytt filtret igen och även olja + filter en gång och det har inte blivit förstört nånting på dom motorerna.

sen vet jag inte hur det är med etanol men 1.5 liter tror jag inte ska skada så mycket, byt bränslefilter efter du kört ur tanken två gånger smile

Mvh

svanted
13 maj 2012 · 8 Inlägg

Volvofarfar skrev:
E85 blandar sig inte med diesel, så den blir liggandes överst i tanken...

gissar du nu?
varför skriver du ngt som du inte vet utan gissar dig till?
hur ska man kunna bedriva ett lärade forum om de som skriver inte vet utan gissar sig till svaren....

köp lite diesel och E85 och blanda ihop det så kommer du att upptäcka att det blandar sig utmärkt....

svanted
13 maj 2012 · 8 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:
du får ju räkna me att E85 lägger sig på dieseln o när den börjar suga i sig ren E85 = ingen smörjning = dyrt om det är en lite nyare diesel som e känsligare än dom äldre. jag hade sugit upp de mesta iallafall för att vara på den säkra sidan. varit me o rivit ner en kika som dom tankade i 10L E85 i tanken på o resten diesel den va inte fin i varken pump eller motor efter det

E85 lägger sig inte på dieseln alls utan blandar sig fulltänständigt!!
inte fin i motor eller pump...
på vilket sätt?
har du bilder?

Volvofarfar
13 maj 2012 · 1 312 Inlägg

svanted skrev:

Team-Adolfsson skrev:
du får ju räkna me att E85 lägger sig på dieseln o när den börjar suga i sig ren E85 = ingen smörjning = dyrt om det är en lite nyare diesel som e känsligare än dom äldre. jag hade sugit upp de mesta iallafall för att vara på den säkra sidan. varit me o rivit ner en kika som dom tankade i 10L E85 i tanken på o resten diesel den va inte fin i varken pump eller motor efter det

E85 lägger sig inte på dieseln alls utan blandar sig fulltänständigt!!
inte fin i motor eller pump...
på vilket sätt?
har du bilder?

Diesel och E85 blandar sig INTE, har själv laborerat med detta.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
svanted
5 augusti 2012 · 8 Inlägg

det var ju märkligt?
att du inte har fått det att blanda sig om jag har det.....
hur kan vi få så olika resultat?

bronco_z
5 augusti 2012 · 604 Inlägg

Glimbrink skrev:
Hur tankar man fel? smile

Man tar den gröna eller den blå slangen istället för den svarta och tankar. Svårare än så är det inte.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang