Vilka dieselbränsle kan man använda i personbil?

Fullkorns-finkel
3 juni 2011 · 5 Inlägg

Hej! smile

Bensin är alltid bensin, men är diesel alltid diesel?

Tänker då på att det finns "vanlig", syntetisk, bio och maskindiesel.

Om jag köper en diesel bil kan jag då tex tanka med diesel för lastbilar och traktorer?

Vad är skillnaden?

MVH
Finkel oljan.

Senast redigerat av Fullkorns-finkel (3 juni 2011)

Danne_1977
3 juni 2011 · 3 292 Inlägg

Det finns en mängd olika bränslen som kan användas i dom flesta dieselfordon..  självklart kan du köra på samma diesel i din personbil som används i dom flesta lastbilar och traktorer såvida dom inte är konverterade och modifierade för att gå på annan typ av bränsle typ bio diesel eller annat.

Vad är det ingentligen du vill veta... funderar du på att tanka nåt speciellt i din dieselbil.. ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Fullkorns-finkel
3 juni 2011 · 5 Inlägg

Danne_1977 skrev:
Det finns en mängd olika bränslen som kan användas i dom flesta dieselfordon..  självklart kan du köra på samma diesel i din personbil som används i dom flesta lastbilar och traktorer såvida dom inte är konverterade och modifierade för att gå på annan typ av bränsle typ bio diesel eller annat.

Vad är det ingentligen du vill veta... funderar du på att tanka nåt speciellt i din dieselbil.. ?

Tänkte om man kunde tanka lastbils diesel på macken eftersom det är lite billigare. Men om det går bra så förstår jag inte varför det finns olika där. Eller om man kan hitta någon bonde som man kan köpa lite billigare av.

Danne_1977
3 juni 2011 · 3 292 Inlägg

Nej.. det funkar inte så.. oftast förbrukar åkare kopiösa mängder diesel och får således en grymt bra rabatt på det bolag där dom tankar.. tex Hydro eller Shell.

Det dom tankar är vanligtvis exakt samma som man själv kan köpa på macken... med undantag från att det ibland kan vara mer optimerat för lastbilsmotorer men funkar lika bra i bilar.

Det enda du kan köpa på macken är vanlig hederlig blankdiesel... nåt annat får du inte tag på.. och det är priserna för orabatterade kunder som gäller för alla som inte förbrukar många hundra liter i månaden.

Känner du nån som är åkare så kan du nog få köpa av honom för en billig peng.. brukar vara ett par kronor billigare än normalt.... eller om du känner en bonde som kanske åxå har bra rabatt och kan således sälja den till dig för ett par kronor billigare än vad det normalt kostar.

I alla andra fall... blir det att tanka på macken som alla vi andra.. och se glad ut.. trotts det skyhöga dieselpriset.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Sami-B Ustkaka
3 juni 2011 · 506 Inlägg

"Lastbilsdiesel" och "Personbilsdiesel" Är samma skiten. Att det är billigare kan vara att det är angivet utan moms eller att det är mängdrabatt som ovanstående påpekade.

Ang. alternativa bränslen så går Biodiesel/Rappsdiesel utmärkt, OM du inte har skit i tanken, Tex aljer (som bildas genom tiden i dieseltankar). Detta löser rapsoljan upp då den är lite vassare och sätter sig. Även sot kan ställa till det då även detta löses upp och kan sabba maskineriet. Har kört på det i min w123 240d. Den gick kass till en början. Men efter jag sugit ur tanken så gick den perfekt.
Jobbar som mekaniker på ett lastbilsåkeri som har labbat lite med biodiesel, I lastbilarna funkade det fint, där i mot så gick en Volvo BM lastmaskin åt skogen under tiden den gick på biobränsle, men det blev aldrig någon klarhet om det var biobränslets fel.
Är inte 100% säker men jag har för mig att Scania lämnar full garanti på motorerna med biobränsle som drivmedel, medans Volvo lämnar "på egen risk garanti".

Har ingen egen erfarenhet, men några bekanta köpte billig matolja på lidl (vet inte om det var rappsolja, fritörolja eller matolja. Vet heller inte skillnaden :p) Men för dom funkade det inte.

PS. Biobränslet kördes utan modifikationer på motor eller pumpar what so ever.

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ก็็็็ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ ก็็็็ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Ssang Yong Musso "Ssang Die Yong" (1996)
Danne_1977
3 juni 2011 · 3 292 Inlägg

Sami-B skrev:
"Lastbilsdiesel" och "Personbilsdiesel" Är samma skiten. Att det är billigare kan vara att det är angivet utan moms eller att det är mängdrabatt som ovanstående påpekade.

Ang. alternativa bränslen så går Biodiesel/Rappsdiesel utmärkt, OM du inte har skit i tanken, Tex aljer (som bildas genom tiden i dieseltankar). Detta löser rapsoljan upp då den är lite vassare och sätter sig. Även sot kan ställa till det då även detta löses upp och kan sabba maskineriet. Har kört på det i min w123 240d. Den gick kass till en början. Men efter jag sugit ur tanken så gick den perfekt.
Jobbar som mekaniker på ett lastbilsåkeri som har labbat lite med biodiesel, I lastbilarna funkade det fint, där i mot så gick en Volvo BM lastmaskin åt skogen under tiden den gick på biobränsle, men det blev aldrig någon klarhet om det var biobränslets fel.
Är inte 100% säker men jag har för mig att Scania lämnar full garanti på motorerna med biobränsle som drivmedel, medans Volvo lämnar "på egen risk garanti".

Har ingen egen erfarenhet, men några bekanta köpte billig matolja på lidl (vet inte om det var rappsolja, fritörolja eller matolja. Vet heller inte skillnaden :p) Men för dom funkade det inte.

PS. Biobränslet kördes utan modifikationer på motor eller pumpar what so ever.

Detta med biodiesel är ganska intressant faktiskt.. alltså inte att köpa det o köra direkt i bilen som den är.. jag menar framställa av begagnad fritösolja.. går att bygga en apparat för straxt under tusenlappen eller nåt sånt.. det viktiga är ju att den separerar själva oljan från produkten och att den blir av sån bra kvalité för att den ska funka i en vanlig personbil...   Den biodieseln som jag pratar om är inget att köra i bilen under höst och vinter ... då måste man ha nån typ av uppvärmning.. annars kommer bilen inte att starta...

Att tanka vanlig matolja och liknande som man köper på affären är ingen hitt.. det torkar sönder det mesta i bränslesystemet och dieselpumpen så som packningar o liknande... vissa bilar går inte alls att köra på sånt.. och om det går så blir det ganska dyrt.. haha..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Fullkorns-finkel
4 juni 2011 · 5 Inlägg

Tack Danne och Sami, nu vet jag i princip vad jag ville veta smile

Men man kan aldrig veta för mycket, om någon vet mera eller har några länkar att dela.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang