Vanliga fel Sharan diesel 03-09?

peter_pan
3 juni 2011 · 1 Inlägg

Någon som har erfarenhet av VW Sharan diesel årsmodell 03-09?
Servicebok och AC har jag förstått att jag får hålla koll på men hur är det med andra fel? Vad brukar dessa bilar drabbas av? Vilka fel kan jag räkna med framöver?
Är det lönt att köpa en som gått 16-18 000 mil eller kommer den att bli ett äventyr i reparationer?

Hoppas på svar

rgt
30 juni 2011 · 2 Inlägg

Hej. Jag har bara erfarenhet av Sharan diesel från 1998 och från 2002. -98:an var en manuell. Den drog exakt 0.7 liter milen i taxitrafik i Visbys gränder. 110 hk motorn. Uppmätt med trippmätare vid tankning hundra gånger. Imponerande. Det var aldrig några fel på den. 02:an var med tiptronic automat. Den drog 0,85. Men jag minns inte vad det var för dieselmotor. Men diesel var det. Däremot vet jag att vi satte i automatlåda nummer 4 vid 17500 mil(!). Så stryk automatlåda från tänket. Flera kollegor med andra VW-diesel (Passat) fick också byta tiptronicen med jämna mellanrum. För vridstarka motorer för lådan? Ingen aning. Men ingen med diesel och tiptronic gick fri. Det var aldrig fråga en fråga ifall OM tiptronicen skulle rasa. Frågan var NÄR. På 02-an var det ett helsike att byta lyset fram. Och den tuggade rejält med framlysen. Som jag minns cirka varannan månad. Fast så gick ju bilen jämt. Men ändå. Duger icke. Har för mig att kamremsintervallet, byte av kamrem alltså, var ganska tätt på 02:an också. Mycket tätare än på 98:an. Jag vet att du var intresserad av senare modeller, men det här kanske ger någon hjälp ändå. Eller för andra som vill köpa en Sharan diesel.

Senast redigerat av rgt (30 juni 2011)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang