Ladda Bilbatteri 12V

Micoway
19 juni 2011 · 296 Inlägg

I vintras cyklade jag med ett batteri på pakethållaren. Grannen lät förskräckt
och förklarade att bilbatteriet lätt blir korsslutet. Han informerade att begagnade
batterier har ett lager slam under cellerna. Lutar man batteriet bara några grader
så förlorar batteriet sin kraft och går aldrig mer att använda i bilen.

LADDA BATTERIET DÄR DET SITTER !!

KennethL
19 juni 2011 · 412 Inlägg

Om det här vore 100% sant skulle batteri leverantörer ha ett helvete.
Tänk alla gånger du åker upp/ner för en brant backe eller när bilen lutar, hur vore det om batteriet förlorade sin kraft pågrund av det? Det blir ju vissa svårigheter att använda batteriet om vi inte kan utsätta det för några graders lutning..

135
├┼┼
24 R
killercow
19 juni 2011 ·

går ett gammalt batteri som du måste underhålla, alltså fylla på vatten i, torrt. så är det förstört även om du fyller på å laddar.

så är det bara lite vatten i batteriet å det lutar så går den delen av batteriet som inte får vatten åt skogen. men bara om det används samtidigt. inte om du har de på pakethållaren å cyklar i lutning. förutsatt att det inte användes när du cyklade

Micoway
19 juni 2011 · 296 Inlägg

Ett annat problem är så kallade "starthjälp" boxar.
De får inte användas på moderna bilar med dator.

Har man otur så förstörs dataprogrammet i bilen.
Detta kan kosta bilägaren en förmögenhet att
felsöka och reparera.

PoulZen
19 juni 2011 · 772 Inlägg

Micoway skrev:
Ett annat problem är så kallade "starthjälp" boxar.
De får inte användas på moderna bilar med dator.

Har man otur så förstörs dataprogrammet i bilen.
Detta kan kosta bilägaren en förmögenhet att
felsöka och reparera.

Har jag aldrig hört talats om eller varit med om.
Och jag har "starthjälpt" 2011:or utan några som helst problem.
(jobbade som bilvårdare åt ett företag med många nya bilar som av olika anledningar saknade ström ibland)

killercow
19 juni 2011 ·

De ja har hört är om man använder en vanlig batteriladdare till starthjälp så kan elektroniken i nyare bilar ta skada.

Men inte med starthjälpsboxar. dessa kan användas på nyare bilar utan problem

killercow
19 juni 2011 ·

Minns inte vart jag hörde de. skrev bara ja hört de.

gamlingen
19 juni 2011 · 5 198 Inlägg

en vanlig batteriladdare ska man inte använda som starthjälp, det pallar dom inte för.Strömmen är så låg i dom så bilen bör inte ta skada,, men däremot laddaren.

RD_87 Skrotsamlare
19 juni 2011 · 4 031 Inlägg

Jag har också hört att man ska passa sig för att starta "nya" bilar med annan bil eller laddare med starthjälp. Teoretiskt sätt så blir ju starthjälpsboxar bara som ett extra batteri, så om nu något skulle kunna vara farligt så är det väl typ http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … arthjalp1/  som sagt så vet jag inte men jag skulle nog inte chansa på en bil för 300K. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Micoway
19 juni 2011 · 296 Inlägg

Bästa starthjälpen är en vanlig batteriladdare som får stå på i 12 timmar.

Vill också passa på att varna för plåtreparation med MIG-svets.
Den kan slå sönder en datastyrd bil för all framtid om det vill sig
riktigt illa. En MIG-svets ger ifrån sig cirka 50 amper och den bränner
lätt sönder en bils elsystem. Bättre att svetsa med en gammaldags
gassvets om man måste reparera plåtskador på modern lyxbil.

RD_87 Skrotsamlare
19 juni 2011 · 4 031 Inlägg

Micoway skrev:
Bästa starthjälpen är en vanlig batteriladdare som får stå på i 12 timmar.

Vill också passa på att varna för plåtreparation med MIG-svets.
Den kan slå sönder en datastyrd bil för all framtid om det vill sig
riktigt illa. En MIG-svets ger ifrån sig cirka 50 amper och den bränner
lätt sönder en bils elsystem. Bättre att svetsa med en gammaldags
gassvets om man måste reparera plåtskador på modern lyxbil.

Det är ju ett välkänt problem på i pricip alla bilar, vill det sig illa så rostar man generatorn på Volvo 142 också. Man ska alltid koppla fritt batteriet vid svetsning. Det står i instruktionsboken till vissa bilar. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
discokapten Kapten på disco!
19 juni 2011 · 1 729 Inlägg

Micoway skrev:
Ett annat problem är så kallade "starthjälp" boxar.
De får inte användas på moderna bilar med dator.

Har man otur så förstörs dataprogrammet i bilen.
Detta kan kosta bilägaren en förmögenhet att
felsöka och reparera.

Har du ingen källa på det du säger så kan du lika gärna vara tyst, för det där är bara skitsnack.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Thunis
19 juni 2011 · 362 Inlägg

Grejen är att om man BOOSTAR batterier tex slår i 40A och uppåt när det är totallt slut så kan de ta skada har haft buss kunder inne som gjort detta och de sluta på en räkning på 40 000kr så de kan ta skada men har man en smart starhjälp så är det ingen fara.

Men när man startar från en annan bil har jag aldrig varit med om att det blir någon skada sked.

BMW 750 "V12" (1991)
BMW E30 "Thunis" (1988)
Thunis
19 juni 2011 · 362 Inlägg

discokapten skrev:

Micoway skrev:
Ett annat problem är så kallade "starthjälp" boxar.
De får inte användas på moderna bilar med dator.

Har man otur så förstörs dataprogrammet i bilen.
Detta kan kosta bilägaren en förmögenhet att
felsöka och reparera.

Har du ingen källa på det du säger så kan du lika gärna vara tyst, för det där är bara skitsnack.

Jag skulle se det svårt att förstöra mjukvaran men hårdvaran kan jag tänka mig. Men skulle de hända något är det oftas säkringarna som drar först.

BMW E30 "Thunis" (1988)
BMW 750 "V12" (1991)
PoulZen
19 juni 2011 · 772 Inlägg

Är det någon som har nån källa på att det är skadligt att starta en nyare bil med starthjälp?
Jag har ingen källa på det mer än egen erfarenhet att det inte är skadligt.
Jag har startat halvmiljoners Lexus bilar med både starthjälp, annan bil och batteri laddare.
Batteriladdare kan jag hålla med om att det inte är det bästa, men det är mer för att laddaren kan gå sönder.
Bilars datorsystem har så många säkringar som går sönder före att själva datorsystemet går sönder.

Senast redigerat av PoulZen (19 juni 2011)

Thunis
19 juni 2011 · 362 Inlägg

PoulZen skrev:
Är det någon som har nån källa på att det är skadligt att starta en nyare bil med starthjälp?
Jag har ingen källa på det mer än egen erfarenhet att det inte är skadligt.
Jag har startat halvmiljoners Lexus bilar med både starthjälp, annan bil och batteri laddare.
Batteriladdare kan jag hålla med om att det inte är det bästa, men det är mer för att laddaren kan gå sönder.
Bilars datorsystem har så många säkringar som går sönder före att själva datorsystemet går sönder.

Starta du med boost på laddaren? Detta har mina kunder gjort och detta har lät till bränd motorstyrenhet á 20 000kr styrenhet 6000kr mjukvara. DETTA ÄR EN BUSS men BOOSTA aldrig en bil då detta är samma princip! Men starta med ett annat batteri är helt ofarligt samt om man ställer en laddare som pungar in 15A är inga problem.

BMW 750 "V12" (1991)
BMW E30 "Thunis" (1988)
killercow
19 juni 2011 ·

PoulZen skrev:
Är det någon som har nån källa på att det är skadligt att starta en nyare bil med starthjälp?
Jag har ingen källa på det mer än egen erfarenhet att det inte är skadligt.
Jag har startat halvmiljoners Lexus bilar med både starthjälp, annan bil och batteri laddare.
Batteriladdare kan jag hålla med om att det inte är det bästa, men det är mer för att laddaren kan gå sönder.
Bilars datorsystem har så många säkringar som går sönder före att själva datorsystemet går sönder.

Jag kan inte ge nån källa på att de kan vara skadligt. Jag har bara hör talas om att det kan vara skadligt å starta med vanlig laddare. Men detta är bara nått jag hört så jag vet faktiskt inte om det stämmer eller inte.

Känner inte heller nån som haft nått problem med att starta bilen med starthjälp.

Men hade jag haft en helt ny bil som behövde starthjälp pga urladdat batteri så hade jag nog använt mej av starthjälp som är till för ändamålet eller startkablar. en vanlig batteriladdare hade jag nog undvikit på en helt ny bil då den igentligen inte är till för starthjälp.

Drönirettab
19 juni 2011 · 21 761 Inlägg

Det bästa är förstås att kika i bilens instruktionsbok, vad jag vet så brukar det åtminstone i vissa bilars instruktionsböcker stå att man inte ska använda hjälpstart från batteriladdare eller från en annan bil när den hjälpande bilen har motorn igång.

Det handlar bla om "spänningsspikar", vilket kan uppstå när man har saker som från början har en hög spänning och ska transformeras ner till en lägre spänning. Batteriladdare och generatorer har en hög spänning som ska likriktas och transformeras ner till en lägre spänning, då kan korta spänningsspikar uppstå när sakerna belastas mycket hårt.

En bil med mycket elektronik KAN ta skada av dessa korta spikar, som inte vanliga säkringar hinner reagera på. Det är säkert många som har gett starthjälp till andra bilar utan problem, men en del har fått problem med sönderbränd elektronik. smile

Att det samlas slam i botten på ett gammalt batteri är inga konstigheter, det är heller inget konstigt i att det kan bli kortis inuti batteriet om det skakas häftigt eller lutas kraftigt. Moderna batterier klarar sig dock bättre från såna saker.

Brådhis * Voff voff *
19 juni 2011 · 10 275 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det bästa är förstås att kika i bilens instruktionsbok, vad jag vet så brukar det åtminstone i vissa bilars instruktionsböcker stå att man inte ska använda hjälpstart från batteriladdare eller från en annan bil när den hjälpande bilen har motorn igång.

Det handlar bla om "spänningsspikar", vilket kan uppstå när man har saker som från början har en hög spänning och ska transformeras ner till en lägre spänning. Batteriladdare och generatorer har en hög spänning som ska likriktas och transformeras ner till en lägre spänning, då kan korta spänningsspikar uppstå när sakerna belastas mycket hårt.

En bil med mycket elektronik KAN ta skada av dessa korta spikar, som inte vanliga säkringar hinner reagera på. Det är säkert många som har gett starthjälp till andra bilar utan problem, men en del har fått problem med sönderbränd elektronik. smile

Att det samlas slam i botten på ett gammalt batteri är inga konstigheter, det är heller inget konstigt i att det kan bli kortis inuti batteriet om det skakas häftigt eller lutas kraftigt. Moderna batterier klarar sig dock bättre från såna saker.

Och därmed är det alltså bäst att använda en startbox, om man inte har möjlighet att plocka loss ena polen och ladda batteriet på vanligt vis med en batteriladdare?! Right?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Drönirettab
19 juni 2011 · 21 761 Inlägg

Det ska åtminstone vara mindre risk för skada på elektroniken, så kan man säga. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang