Oljud i framvagnen, låter som om man kör på streckad linje eller mittremsa?! VIDEO HÄR! Saab 9-5.

Bubbe
26 juni 2011 · 89 Inlägg

Hej!

Då jag redan försökt att få någon hjälp på ett annat forum som är mer till för just min bil utan framgång försöker jag här i stället. Generell felsökning gällde det ju och då spelar det ingen roll vilket märke det handlar om - bara man kan bilar en aning...

De svar jag fått har inte gett mig någon hjälp, ej heller har jag blivit något klokare på problemet.
Jag kopierar in vad jag skrivit i det andra forumet så slipper jag beskriva alltsammans igen.

---------
Behöver verkligen er hjälp nu! Slå ihop era kloka hjärnor och hjälp mig att utröna vad i hela friden som låter i min framvagn! Detta låter inte när jag står stilla, bara under körning, d.v.s. när hjulen rullar.

Ljudet kommer från framvagnen. Det låter nästan som om jag kör på den "buckliga mittremsan" hela tiden. Se själva på videon: http://img24.imageshack.us/img24/9862/6y6.mp4


Har 17-tums sommardäck på, Continental. Nybalanserade däck - och såvitt jag vet har jag inte dragit på någon trottoarkant. Ingen obalans som jag kan känna och ingen rattfrossa.

Vad är det för ett ljud? Vad håller på att hända?
Det förändras inte om jag svänger så jag kan väl inte tro att det är något lager?

Det är en Saab 9-5, 2002:a Linear sportcombi på 150hk.

Hjälp?

----------

Här kom några svar. Mest gissningar om vågiga däck samt hjullager.


---------- Så jag skrev igen:

Skiftat däcken nu.

Vänster fram till höger bak och vänster bak till höger fram.

Oljudet hänger kvar. När jag gjort det första bytet (höger bak ¨ vänster fram) så lät det lite, lite mindre. Men eftersom det inte var samma mått (235/45-17 och 225/45-17) så blev jag ju tvungen att slänga om allt. När jag väl lagt på en 235:a på höger fram också så började det "tumla" nästan likadant igen.

Dock upptäckte jag att det som satt på höger fram är rejält slitet och inte rakt! Det sitter nu på vänster bak.

Kan detta däck orsaka att det låter likadant (mest från vänster sida av framvagnen) - trots att det nu sitter bak? Eller kan det vara något skit i hjullagret och problem med däcken på samma gång? Tycker ju ändå att ljudet borde ha förändrats någonting när jag skiftade däcken, vilket det ju i början gjorde... För att visualisera lite för er - det däck jag menar är "inte rakt": när jag lägger handen på däcket som ska ha en yta som är " _ " så är ytan snarare " / " (Sett bakifrån hjulet!)

För övrigt: kan det finnas något annat som orsakar oljudet? Bussningar? Stag? Anything?


-----------

... Och det är här vi är nu. Däcken är skiftade men oljudet kvar. Tycker det låter MEST från vänster fram.
Se videon, som sagt - där hörs det tydligt! http://img24.imageshack.us/img24/9862/6y6.mp4

Hjälp mig att utröna detta - kom gärna med lite brainstorming så detta går att lösa. Eventuellt köper jag ett hjullager i morgon och bara prövar att byta. Känns som onödiga och sura pengar om det inte är felet.

Några idéer?
Tack på förhand!

sjoman Möller mekaniker
26 juni 2011 · 141 Inlägg

Känn på däcket så att det inte har blivit stora klackar på däcken då kan det bli ett liknande ljud annars skulle jag bara kunna gissa på ett hjullager. hissa upp framhjulen och känn på däcken om du känner något glapp (kvart över 9 grepp) och vicka försiktigt fram och tillbaka. ska inte glappa något.

MvH Sjöman

Volvo S40 2.0T "reddonkey" (1998)
Bubbe
26 juni 2011 · 89 Inlägg

sjoman skrev:
Känn på däcket så att det inte har blivit stora klackar på däcken då kan det bli ett liknande ljud annars skulle jag bara kunna gissa på ett hjullager. hissa upp framhjulen och känn på däcken om du känner något glapp (kvart över 9 grepp) och vicka försiktigt fram och tillbaka. ska inte glappa något.

MvH Sjöman

Hej!

Tack för ditt svar! Här inne på Garaget går det snabbt undan! smile
"Klackar" - hur menar du då? Bulor, typ - eller den där markeringen i däckspåret som markerar när det är för slitet - menar du att de skulle sticka ut och väsnas? Jag hängde inte riktigt med på vad du menade med "klackar"..?

Har vickat och kickat och gungat på däcken medan bilen varit på backen än så länge. Inget glapp där, men jag ska pröva det med upphissade däck!

För övrigt är däcken i okej skick - jämna och runda - förutom det där däcket som tidigare ägare förmodligen förvarat ståendes på halvsniskan eftersom det är en inbuktning på det. Men då tycker jag väl att ljudet borde ha flyttats och låtit med från höger bak..? Det sitter nämligen där nu i stället...

Är det alltid så att hjulet vickar när lagret är dåligt eller kan det vara dåligt utan att hjulet vickar?
Tänkte mest på om det kanske kommit in skit i lagret?

Bara brainstormar lite här med min amatörhjärna... tongue

sjoman Möller mekaniker
26 juni 2011 · 141 Inlägg

Om du drar med handen längs däcket så ska bara vara rätt så slätt små klackar är ingen fara men om det är som att dra handen på en grusväg stora klackar som handen högger i så är det bara att byta däck. Man kan få det fenomenet om man har haft däcken bak och sen sätter dem fram eller om de är skiftade mellan höger och vänster.

Oftast känner man ett glapp när man har ljudet högt men ibland känns det inget glapp då får man oftast spinna upp däcken och stå under och lyssna vilken sida oljudet kommer ifrån.

MvH Sjöman

Volvo S40 2.0T "reddonkey" (1998)
Bubbe
26 juni 2011 · 89 Inlägg

sjoman skrev:
Om du drar med handen längs däcket så ska bara vara rätt så slätt små klackar är ingen fara men om det är som att dra handen på en grusväg stora klackar som handen högger i så är det bara att byta däck. Man kan få det fenomenet om man har haft däcken bak och sen sätter dem fram eller om de är skiftade mellan höger och vänster.

Oftast känner man ett glapp när man har ljudet högt men ibland känns det inget glapp då får man oftast spinna upp däcken och stå under och lyssna vilken sida oljudet kommer ifrån.

MvH Sjöman

Gött! Då hajar jag; det handlar om ytan alltså! roll
Ska absolut se till att hissa bilen och känna på gummit så att det är slätt och fint. Men senast när jag bytte däcken (häromdagen) så kändes de lena och fina. Har alltså bara kört med däcken skiftade i ett par dagar. Vet inte om det framgick av tidigare inlägg. Ville bara poängtera det.

Fast när du säger det; jag köpte ju däcken begagnade hos en däckfirma som plockade dem ur sin container på baksidan (1000:- inkl allt bilen runt) - det kan ju vara så att tidigare ägare kört på ett visst sätt eller förvarat dem på ett konstigt sätt.

Hade en Citroën tidigare som jag fick byta hjullager på, men det var mer "rakt på-ljud" som gjorde att man nästan genast förstod att det var lagret. Fast ingen bil är ju den andra lik...

Förresten: vet du (eller någon) hur lagren sitter på en 9-5:a; är de pressade eller bultade? Tänkte så man inte står där och inte har tillgång till rätta verktygen sedan om det blir aktuellt...

En sak till: Vad är din (/er) primära tanke när du (/ni) hör ljudet på filmen? Lager eller däcken? Om du/ni inte alls brydde dig/er om vad jag beskrivit här i tråden och bara lyssnade på ljudet - vad hade ni först av allt misstänkt?

sjoman Möller mekaniker
26 juni 2011 · 141 Inlägg

Det första jag tänkte på var hjullagret eftersom de är i de farterna man brukar höra lagret "tjuta" men har aldrig bytt något på en Saab så där kan jag inte ge sig något utlåtande men kontrollera först däcken och sedan känn på lagerna kanske åka förbi en verkstad och be snällt om de kan följa med ut och lyssna på ljudet och se vad de säger.

MvH Sjöman

Volvo S40 2.0T "reddonkey" (1998)
jonas_ahman
26 juni 2011 · 309 Inlägg

på den 9-5a jag bytt på var det pressat lager. tror det var en årsmodell 99 eller 00a

Läser och släcker felkoder. pm för info
Bubbe
26 juni 2011 · 89 Inlägg

sjoman skrev:
Det första jag tänkte på var hjullagret eftersom de är i de farterna man brukar höra lagret "tjuta" men har aldrig bytt något på en Saab så där kan jag inte ge sig något utlåtande men kontrollera först däcken och sedan känn på lagerna kanske åka förbi en verkstad och be snällt om de kan följa med ut och lyssna på ljudet och se vad de säger.

MvH Sjöman

Ja, då gäller det att hitta en trevlig mekaniker. smile Ibland kostar det en tusenlapp bara att köra på deras asfaltsområde... neutral

Okej - kanske någon annan ser tråden snarast och kan veta hur lagret sitter.

Bra att du svarade på vad du primärt misstänkte. Detta hjälper mig en aning på traven, faktiskt!
Kan påpeka att det låter jävligast vid 50km/h ungefär. Då tumlar det rejält. Och jag har redan uteslutit motor genom att frikoppla och rulla på tomgång - som synes på filmen.

En fråga till - kanske inte ställd just till dig, sjoman, om du inte vet - men kan man med blotta ögat eller med hjälp av fingrar "se" att ett lager är slut även om det inte glappar eller så? Tänkte plocka av framhjulen i morgon och då är det ju bra att veta vad man ska titta eller känna efter om det inte avslöjar sig med hjulet monterat.

(PS. Tack för alla dina svar - uppskattas verkligen!)

JaggaChafen Tesla Senior Technician
26 juni 2011 · 2 307 Inlägg

För mig göres det ut som ett hjullager som e tvärslut. Förändras ljudet om du svänger??

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Bubbe
26 juni 2011 · 89 Inlägg

jonas_ahman skrev:
på den 9-5a jag bytt på var det pressat lager. tror det var en årsmodell 99 eller 00a

Aj fasen, aj fasen!!! sad
Det låter illa. Men jag kanske har tur, en -02:a ju... Vet inte om det gjordes något skifte där mellan 99-02...
Nåväl - det blir till att vända ut och in på bokhyllan i kväll och kolla efter Haynes och se om jag kan tyda något utav den där grekiskan. lol

Tack för inlägget!

Bubbe
26 juni 2011 · 89 Inlägg

JaggaChafen skrev:
För mig göres det ut som ett hjullager som e tvärslut. Förändras ljudet om du svänger??

Det tumlar på nästan likadant oavsett, MEN i går när jag svängde höger så TYCKTE jag att det lät mer.
(Vilket egentligen talar emot logiken för vid en högersväng så hamnar tyngden på vänster sida varav lagret belastas och bör låta MINDRE... Elleeeerrr...?)

Kan ju vara önsketänkande eller hjärnspöke - men fruntimret i passagerarsätet tyckte det lät som jag också tyckte. Dessutom satt hon i baksätet under vägen hem också (3-4 mil) och konstaterade i alla fall att ljudet kom framifrån. Så det är antingen vänster eller höger fram.

Uteslutningsförmågan i min amatörhjärna säger att det lutar mer och mer åt hjullager eftersom inget förändrades tydligt efter däckskiftet...

Som sagt; jag bara fortsätter att svamla för att övertyga mig själv. lol cool

sjoman Möller mekaniker
26 juni 2011 · 141 Inlägg

Det går inte och se med ett blott öga om lagret är slut eftersom drivaxeln sitter skruvad genom lagret så syns inte ens lagret.

MvH Sjöman

Volvo S40 2.0T "reddonkey" (1998)
Bubbe
26 juni 2011 · 89 Inlägg

sjoman skrev:
Det går inte och se med ett blott öga om lagret är slut eftersom drivaxeln sitter skruvad genom lagret så syns inte ens lagret.

MvH Sjöman

Där ser man... Så mycket kunde jag om uppbyggnaden. Tror jag ska kasta ut datortidningarna från WC:n och ställa in Haynes-boken i stället ett tag. roll lol

Okej, men då står jag i valet och kvalet - om jag ska passa på att köpa ett hjullager i morgon. 300 spänn. Det är ju sura pengar och onödigt jobb om det inte är det som är felet. Är bara orolig att det skär sig och att jag ser hjulet komma rullandes vidare i en korsning någonstans. wink

JaggaChafen Tesla Senior Technician
26 juni 2011 · 2 307 Inlägg

Hissa upp bilen snurra på hjulet å känn på fjäder om du känner vibrationer i fjädern så e det ett kass hjullager.

Å antingen så e det pressat eller så lär det va ett bultat nav. Inget man kan plocka isär å kollla iaf

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Bubbe
27 juni 2011 · 89 Inlägg

JaggaChafen skrev:
Hissa upp bilen snurra på hjulet å känn på fjäder om du känner vibrationer i fjädern så e det ett kass hjullager.

Å antingen så e det pressat eller så lär det va ett bultat nav. Inget man kan plocka isär å kollla iaf

Tack! Alla såna tips är otroligt välkomna!

Bubbe
27 juni 2011 · 89 Inlägg

Snackade nyss med Saabs verkstad. På hans dator var det ett helt hjulnav, men han lät osäker på om det var möjligt att byta endast lagret. Däremot säljer de ju just hjullager på Biltema - alltså utan nav. 299 spänn...

Undras tro om det är därför det kostar nästan 3000 spänn på Mekonomen - om navet ingår där..?
Någon som vet?

EDIT:
Ringde Mekonomen. Navet ingår.

Senast redigerat av Bubbe (27 juni 2011)

jonas_ahman
27 juni 2011 · 309 Inlägg

kikade lite på mecas hemsida, dom har ett löst lager till bilar upp till årsmodell 2001 månad 12,  och från 2002 månad 01 så ser det skruvat ut

Läser och släcker felkoder. pm för info
Blomman_Aero
27 juni 2011 · 2 Inlägg

köp inte biltemas lager dom håller inte..

Bubbe
27 juni 2011 · 89 Inlägg

Tack för era inlägg under tiden jag varit borta. Har varit hos olika mekaniker och fått flera förklaringar nu - men alla tyder på detsamma; hjullager. En mycket erfaren mekaniker körde 20 meter, sen var han säker.

Det kommer att behöva bytas ett hjullager alltså.

Nu har jag sån jäkla otur att min bil är byggd i januari 2002, just vid glappet där de ändrade modell - och min är den senare modellen, d.v.s. "modell II", vilket innebär att jag INTE kan köpa något löst hjullager som ska pressas in, utan jag måste således ha hela "hubben" - hela navet alltså! Billigaste jag fann var på Meca för dryga 2600 kronor och dyraste var Mekonomen. Till och med Saab var några kronor billigare med originaldelen! Runt 2800 kronor i alla fall.

Ska jag ha delen OCH jobbet på Saab så blir totalet: 3848:- enligt en snubbe där. Men de hade ingen tid förrän om tre veckor så där blir jobbet ändå inte gjort. Däremot köper jag navet vid tillfälle och ser till att en annan mekaniker slänger på det, lite mer "drop-in"...

Själv vågar jag fan inte göra det, för det ska tydligen vara nästintill kliniskt rent där och mycket noggrant i monteringen. Minsta rostflaga eller något skit så är det kört efter ett litet tag igen. (Enligt killen på Meca).

Tack för alla era svar.
Lösningen var alltså (för eftervärlden att se) ; HJULLAGRET!

Senast redigerat av Bubbe (27 juni 2011)

JaggaChafen Tesla Senior Technician
27 juni 2011 · 2 307 Inlägg

Mmmm konstigt detdär Mekonomen e fan nästan alltid dyrare än original jävla sketställe.

DEet behöver inte va kliniskt rent alls inte om du byter komplett nav. Har du en Haynes bok å lite OK verktyg så borde du klara det själv.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang