Broms ligger på. Värmeutveckling


#1
1335 5

2011-10-08 14:40

Seat Toledo 2000

VB broms ligger på och efter körning luktar det och fälgen blir varm. Oket är upp-plockat och kolven är borttagen, smörjd och sen ditsatt igen. Ny bromsvätska och trots detta så kvarstår samma problem. (Endast vänster bak)

Någon som har någon idé? Bara å köpa nytt ok eller?


B5 #001
BMW 325 tds "E36" (1997)
BMW Alpina B5 "001" (2005)

Volvo_Mannen Volvoskadad

#2
6016 16

2011-10-08 15:09

kan vara så att bromsslangen är dålig


Jonas R
740 GL -89 | 240 GL -92 | 242 DL -75 | 760 Turbo -84 | V50 1.6D -09
#3
1335 5

2011-10-08 15:12

varför tror du det?


B5 #001
BMW 325 tds "E36" (1997)
BMW Alpina B5 "001" (2005)

Volvo_Mannen Volvoskadad

#4
6016 16

2011-10-08 15:13

Det kan bli "stopp" i slangen så trycket du pumpar upp i bromsoket har svårt att försvinna


Jonas R
740 GL -89 | 240 GL -92 | 242 DL -75 | 760 Turbo -84 | V50 1.6D -09
#5
6 2

2011-10-08 15:15

vilken slang då? den korta gummislangen mellan bromsrör och ok?


#6
1335 5

2011-10-08 15:16

Men då vi avluftade å öppnade ventilen så sprutade de ut bromsolja, så stopp tror ja inte, om oljan ha fri väg hela vägen igenom.


B5 #001
BMW 325 tds "E36" (1997)
BMW Alpina B5 "001" (2005)
#7
2266 14

2011-10-08 15:57

slangen kan ha gått sönder invändigt så de blir som en backventil att oljan kommer bara åt ett håll dvs ut i oket men inte därifrån då blir de anliggande broms


svetsdiff !!!
#8
1335 5

2011-10-08 16:00

ja de hade ju sugit. Ny slang då?


B5 #001
BMW 325 tds "E36" (1997)
BMW Alpina B5 "001" (2005)
#9
1335 5

2011-10-08 17:11

skitsamma, bromsen ha släppt, nu äre väl bara lite luftning kvar. Eftersom den sjunker delvis.


B5 #001
BMW 325 tds "E36" (1997)
BMW Alpina B5 "001" (2005)
#10
429 7

2011-10-08 17:53

Menar du att bromsen har lagat sig själv?


Volvo 940 T5 "S90 Refinement" (1991)
#11
1335 5

2011-10-08 17:57

Haha ja om de vore så lätt va? wink nä de funkar inte riktigt så. Efter lite pet, mek osv så gav den efter. Vill man att de ska funka, så vill man.


B5 #001
BMW 325 tds "E36" (1997)
BMW Alpina B5 "001" (2005)
#12
429 7

2011-10-08 18:09

Är ju ett handbromsok och brukar vara själva handbromsdelen som kärvar/jävlas.

Går det skruva in kolven lätt?
Hur mycket spel har du på handbromsarmen på oket innan det nyper?
Sen går den helt tillbaka när du släppt handbromsen?

Vore kul o veta vad felet var om du vet det det var?
Jag tror nämligen det kommer komma tillbaka om du ni inte bytte bromsok


Volvo 940 T5 "S90 Refinement" (1991)
#13
1335 5

2011-10-08 18:18

Handbromsen är de inget fel på, de skulle väl va att den går lite högre nu när vi hade upp skiten. Vet ej varför. Tidigare har det inte vart nåt konstigt med den.

Kolven gick lätt att ta bort, tillbaka lite svårare. Man va tvungen att ha lite tryck innan den når gängorna, men tillslut gick det.

Som sagt, handbromsen nyper lite senare (längre upp) nu efter vi haft upp den, innan var de inte så. Några extra klick är man tvungen att dra för att den ska nypa så bilen står still. Jag förmodlar att den går tillbaka efter man släppt på handbromsen eftersom värmeutvecklingen är borta och det luktar inte längre.

Det enda som kvarstår är att pedalen sjunker och att lite mer avluftning behövs. Kommer det tillbaka är de väl inte mer än att byta.


B5 #001
BMW 325 tds "E36" (1997)
BMW Alpina B5 "001" (2005)
#14
429 7

2011-10-08 18:25

Det är det som är problemet, att kolven går lätt ut men inte tillbaka.
Hade det varit tvärt om hade det aldrig luggit på...

Men som du sa, bara testa sig fram och händer det igen så får du byta bromskok smile


Volvo 940 T5 "S90 Refinement" (1991)
#15
1335 5

2011-10-08 19:22

Jaha, men varför går den lätt ut å sen inte tillbaka?

Jo sant.


B5 #001
BMW 325 tds "E36" (1997)
BMW Alpina B5 "001" (2005)
#16
429 7

2011-10-11 19:19

Är nog för att det är så mycket skit/rost under o-ringen som tätar mot kolven eller att den har svullnat.


Volvo 940 T5 "S90 Refinement" (1991)
#17
1335 5

2011-10-11 19:31

Men vi rensade ur allt skit ju


B5 #001
BMW 325 tds "E36" (1997)
BMW Alpina B5 "001" (2005)
#18
429 7

2011-10-11 19:35

men bytte inte "o-ringen"?

Smörjer man man wd40 eller 5-56 eller något liknande så förstör man packningen, säger inte att du har gjort det men kan vara en anldening till att den har svullnat/blivit förstor


Volvo 940 T5 "S90 Refinement" (1991)
#19
5089 8

2011-10-11 19:42

Aldrig funderat på hjullagret?..


\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
#20
1335 5

2011-10-11 19:52

ingenting bytt. Ingenting svullnat heller av vad jag fick höra. Men de är ordnat nu, de rullar på fint, bromsen gör de den ska. pedalen sjunker inte. handbromsen är ok!


B5 #001
BMW 325 tds "E36" (1997)
BMW Alpina B5 "001" (2005)




Senast i forumet

Diskussionsforum

Projekt

Evenemang




Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck

Lån upp till 500 000 kr

Lånebelopp

150 000 kr

Månadskostnad

1 137 kr/mån

Räkneexempel: Annuitetslån 10 år. Effektiv ränta 7.34%. Ett lån på 100 000 kr till 7.10% nominell ränta (räntan är rörlig & sätts individuellt baserat på dina förutsättningar) kostar 1 166 kr/månad, dvs totalt 139 949 kr. Ingen start-/aviavgift.

Biluppgifter

Sök bilar, värdering, ägare och historik gratis i fordonsregistret.

SÖK

Totalt 10 162 523 fordon