Angående lastbilsregistrerad personbil

tung_man
19 oktober 2011 · 149 Inlägg

Hej,

Har funderat ett tag nu på detta.

Vi leker med tanken att vi har lastbilsregistrerat en personbil, plockar bort gallret och skjutsar folk i baksätet.
Det blir precis som om bilen skulle vara original då.
Om jag då skulle krocka med dessa 2 personer i baksätet.
Och dom får sitta i rullstol resten av sina liv.

Betalar försäkringsbolaget ut pengarna?
Eller får chauffören stå för det hela?

Om jag blir stoppad av farbror blå och för böta ett par hundra lappar det är helt oväsentligt.
Bara försäkringsbiten jag funderar över!

Tack på förhand.

Senast redigerat av tung_man (19 oktober 2011)

vonU
19 oktober 2011 · 93 Inlägg

Vet inte hur det funkar nu, men tidigare funkade 'tillfällig persontransport' när man vart stannad av polisen med borttaget galler och baksätet i smile

tung_man
19 oktober 2011 · 149 Inlägg

Jo men det är inte polisen jag är oroligt för, det är om någonting händer.
Krock eller liknande, vem för stå för personskadorna på dem som sitter i baksätet?
Försäkringsbolag eller jag som kör.

vonU
19 oktober 2011 · 93 Inlägg

Iom att tillfällig persontransport var godkänt enligt lag i en lb-reggad bil så borde väl även fsb godkänna det?

tung_man
19 oktober 2011 · 149 Inlägg

Är du helt säker på det?

vonU
19 oktober 2011 · 93 Inlägg

Googlade lite och hittade det här i en annan tråd. Men enklast är juh att ringa ditt fsb och kolla, då får du garanterat veta vad som gäller hos dom.

F-bolaget (Trygg) hade inga invändningar förutsatt att sätena var monterade på orginalvis samt att bälten mm fungerar enl föreskrift. Skatteverket såg en mikroskopisk möjlighet att bli fälld för skattebrott, iom undanhållande av skatt men eftersom det görs i så pass liten utsträckning så har de ej agerat ännu.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang