Hur många mil är OK när man köper bil?


#1
67

2011-12-19 18:42

Hej! Tänkte köpa en begagnad Audi eller BMW. Det jag undrar är, hur mycket "OK" i miltal? hur långt kan en bil gå?

De flesta som är runt 100k och 06:or har gått 15-20k.. Är det okey m ilvärde eller är det för mycket?

#2
280 1

2011-12-19 18:48

tänk på o titta på när nästa service ska göras och vilken det är = prisfråga .. JAG skulle personligen ta en bil som har gjort kamremsbyte o "vanlig" service /olja, filter osv..


Audi 80E (1993)
#3
67

2011-12-19 18:51

Men angående miltalen då? Spelar inte dessa roll?

jonnielahti Bussförare

#4
3198 6

2011-12-19 18:56

fler mil = fler stenskott, mer sliten vindruta (i vissa fall kan den va bytt också!)
mer sliten lite överallt, vadå gått mer = mer sliten? ganska logiskt smile


Bussförare! F.d. Däckmontör och Bilvårdstekniker. Utbildad Möbelsnickare.
Volkswagen Passat CC "Black beauty" (2009)
#5
280 1

2011-12-19 18:59

jo klart det gör ... kolla upp för respektive bil när det är service dags så du slipper åka på o byta tex kamrem 1 året i din ägo.. sen beror det också på va du ska ha bilen till.. om du ska ha en bil o "pendla" med eller om du ska ha den mer i vardagen o vill ha en bil som har gått lite mindre o som du har tänkt o äga längre..


Audi 80E (1993)
#6
67

2011-12-19 19:00

Fortfarande inget svar på min fråga.

jonnielahti Bussförare

#7
3198 6

2011-12-19 19:04

en bil kan väl fan gå hur långt som helst, sett många taxibilar som gått 60000mil...


Bussförare! F.d. Däckmontör och Bilvårdstekniker. Utbildad Möbelsnickare.
Volkswagen Passat CC "Black beauty" (2009)

Volvo_Mannen Volvoskadad

#8
6016 16

2011-12-19 19:09

Stirra inte er blinda på miltalet, köp bil efter hur välskött servicen är, skicket på bilen och priset.
Tex. Min 2009 MB har gått 14k, men är i gott skick och fullservad. Och köptes till ett bra pris. Miltalet var inget som avskräckte mig


Jonas R
740 GL -89 | 240 GL -92 | 242 DL -75 | 760 Turbo -84 | V50 1.6D -09
#9
67

2011-12-19 19:14

Tack, såna svar jag är ute efter. För folk säger "oj, 20k, det är jätte mycket".. behöver liksom konrekt fakta, är det något att bry sig om så värst eller går det bra ändock med 20k mil?

Rquired Allmänt envis

#10
12491

2011-12-19 19:14

Jag kan uttala mig om åtminstone BMW och 15-20.000mil är inga problem, dom rullar lätt 40.000mil. Det är mer som så att skall du köpa en långmilare skall det vara till rätt pris, för den dagen du skall sälja den kommer du märka att många är ovilliga att köpa en långmilare.

BMW har för övrigt inga dyra servicetillfällen som Audi har heller, deras motorer har kamkedja rakt igenom till exempel. Man har tre olika typer utav service och utför dessa i ordningen oljeservice, inspektion 1, oljeservice och inspektion 2. Inspektion innebär generellt byte av alla filter (Till skillnad mot endast oljefilter vid oljeservice) och vid inspektion 2 byts tändstiften på en bensinmotor.


Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

discokapten Kapten på disco!

#11
1729 9

2011-12-19 19:16

romeon skrev:
Tack, såna svar jag är ute efter. För folk säger "oj, 20k, det är jätte mycket".. behöver liksom konrekt fakta, är det något att bry sig om så värst eller går det bra ändock med 20k mil?

Det beror på hur bilen är skött, har haft en Saab 9000 med 34000 mil på mätaren, hade inte några problem alls med den.

Min bmw e34, där fick jag byta pump vid 32000 mil, dyrt som fan, men annars så var det inga problem.

Har haft en Escort med 6000 mil på mätaren, hur mycket problem som helst, fick fan byta allt på den.


Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

LeafBox Lat Perfektionist

#12
6275 2

2011-12-19 20:32

Som sagt, stirre dej inte blind på miltalet.

Kommer ihåg en gammal Audi 100 ifrån -87 som jag fick.
Den hade 42k mil på mätaren och hade stått stilla i ett år.

På med startkablar så hoppa den igång direkt och gick tills dess att jag inte behövde den längre wink


Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
#13
711 4

2011-12-19 20:37

Om vi ändå ska dra historier om bilar med många mil; jag körde en V70 (första generationen), 2.5 TDI, automat,  gammal polisbil, som gått 86 000 mil! Det ni!
Men visst rullade den. Något sliten. AC:n funkade inte, lite elfel, men i övrigt full körbar utan problem.

Som så många andra har sagt ska man inte stirra sig blind på milen. En person som pendlat lång sträcka varje dag (låt säga att man bor ute på vischan och har en bit till jobbet), men skött den väldigt väl och körts lugnt kanske inte har några problem även när man börjar närma sig 40 000 mil.
En Stockholms-taxi lär väl ha bytt motor och/eller växellåda minst en gång innan 40 000 mil - även om den sköts väldigt väl så körs de ju väldigt hårt.

Så allt handlar om hur bilen har skötts och använts. Och visst sliter milen på bilen, men "slitdelar" kan man ju alltid byta. En ruta t.ex., eller stag här och stag där.
Dock så kan väl lacken bli sämre med tiden, speciellt i fronten p.g.a. stenskott.


Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
#14
4744 5

2011-12-19 20:45

Ju längre bilen gått, ju mer små saker får man tåla
Oavsett skötsel men kan säga
"Nästan ny" -5k mil
Medel - 10k mil
Lång - 20k +


Han/Hen/Hon
Alfa Romeo 159 1750 TBI "Rivincita" (2010)

Rquired Allmänt envis

#15
12491

2011-12-19 20:45

thelaughingmadman skrev:
Om vi ändå ska dra historier om bilar med många mil; jag körde en V70 (första generationen), 2.5 TDI, automat,  gammal polisbil, som gått 86 000 mil! Det ni!
Men visst rullade den. Något sliten. AC:n funkade inte, lite elfel, men i övrigt full körbar utan problem.

Som så många andra har sagt ska man inte stirra sig blind på milen. En person som pendlat lång sträcka varje dag (låt säga att man bor ute på vischan och har en bit till jobbet), men skött den väldigt väl och körts lugnt kanske inte har några problem även när man börjar närma sig 40 000 mil.
En Stockholms-taxi lär väl ha bytt motor och/eller växellåda minst en gång innan 40 000 mil - även om den sköts väldigt väl så körs de ju väldigt hårt.

Så allt handlar om hur bilen har skötts och använts. Och visst sliter milen på bilen, men "slitdelar" kan man ju alltid byta. En ruta t.ex., eller stag här och stag där.
Dock så kan väl lacken bli sämre med tiden, speciellt i fronten p.g.a. stenskott.

Jag ber om ursäkt för att gå utanför ämnet, men växellådan måste ha varit bytt minst en gång om inte två eller tre i den bilen med tanke på hur svag växellådan i de Volvo-modellerna har varit? 16.000mils livslängd anger tillverkaren av lådan i alla fall, en del har fått ut mer genom oljebyten och försiktig körning (Och Taxi-bilar har schemalagt oljebyte i lådan) men 86.000mil känns som väldigt mycket? smile


Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
#16
711 4

2011-12-19 21:36

Rquired skrev:
Jag ber om ursäkt för att gå utanför ämnet, men växellådan måste ha varit bytt minst en gång om inte två eller tre i den bilen med tanke på hur svag växellådan i de Volvo-modellerna har varit? 16.000mils livslängd anger tillverkaren av lådan i alla fall, en del har fått ut mer genom oljebyten och försiktig körning (Och Taxi-bilar har schemalagt oljebyte i lådan) men 86.000mil känns som väldigt mycket? smile

Ja, det förnekar jag inte. Den gamla polisbilen som gått 86 000 hade säkert fått minst ett motorbyte och växellådsbyte, men det var väl ett case of point att milen inte alltid spelar jättestor roll wink


Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)

Rquired Allmänt envis

#17
12491

2011-12-19 21:43

thelaughingmadman skrev:

Rquired skrev:
Jag ber om ursäkt för att gå utanför ämnet, men växellådan måste ha varit bytt minst en gång om inte två eller tre i den bilen med tanke på hur svag växellådan i de Volvo-modellerna har varit? 16.000mils livslängd anger tillverkaren av lådan i alla fall, en del har fått ut mer genom oljebyten och försiktig körning (Och Taxi-bilar har schemalagt oljebyte i lådan) men 86.000mil känns som väldigt mycket? smile

Ja, det förnekar jag inte. Den gamla polisbilen som gått 86 000 hade säkert fått minst ett motorbyte och växellådsbyte, men det var väl ett case of point att milen inte alltid spelar jättestor roll wink

Jo det gick faktiskt fram, jag blev mest nyfiken. Det är inte alltid man reparerar bilen om växellådan ger upp på en gammal Volvo som rullat 60.000mil och såldes inte är värd så mycket pengar utan endast har ett bruksvärde, så jag tyckte det var líte roligt att någon hållit liv i en V70 Mk1 i 86.000mil. smile


Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
#18
711 4

2011-12-19 22:54

Rquired skrev:

thelaughingmadman skrev:

Rquired skrev:
Jag ber om ursäkt för att gå utanför ämnet, men växellådan måste ha varit bytt minst en gång om inte två eller tre i den bilen med tanke på hur svag växellådan i de Volvo-modellerna har varit? 16.000mils livslängd anger tillverkaren av lådan i alla fall, en del har fått ut mer genom oljebyten och försiktig körning (Och Taxi-bilar har schemalagt oljebyte i lådan) men 86.000mil känns som väldigt mycket? smile

Ja, det förnekar jag inte. Den gamla polisbilen som gått 86 000 hade säkert fått minst ett motorbyte och växellådsbyte, men det var väl ett case of point att milen inte alltid spelar jättestor roll wink

Jo det gick faktiskt fram, jag blev mest nyfiken. Det är inte alltid man reparerar bilen om växellådan ger upp på en gammal Volvo som rullat 60.000mil och såldes inte är värd så mycket pengar utan endast har ett bruksvärde, så jag tyckte det var líte roligt att någon hållit liv i en V70 Mk1 i 86.000mil. smile

Ja faktiskt. Men låt säga att den gått cirka 40-45 med original motor och växellåda och nu gått ungefär 40 till.
Så visst, den är säkert på upphällningen, men den kändes ju inte helt dålig. Lite slö kanske, vet dock inte om gamla dieseln som sitter i första V70:n är slö, men lådan kändes bra i alla fall.


Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
#19
12077 12

2011-12-19 23:19

Visst att många bilar rullar bra mer än 20000mil, men faktum är att saker börjar gå sönder. När man närmar sig dom milen kan vad som helst hända. Det är inte bara motorn. I regel har en bil med 20000mil på nacken lika gamla bussningar, koppling (i manuella bilar) och ofta stötdämpare, dessa är med samma regel sällan fräsha vid dom miltalen.

Har man planerat att köra 5000-10000mil med en bil ska man nog satsa på en bil som gått mindre, givetvis med hänsyn till en mängd andra faktorer.

Senast redigerat av JapMax (2011-12-19 23:20)

Emilius Avstängd

#20
1714 6

2011-12-20 03:26

Som många sagt innan så är det skicket man ska kolla på först, sen miltalet.

Jag brukar inte ens kolla på miltalet när jag söker beg. bil, jag kollar hellre på bilen först,
då allting kan vara bytt eller i perfekt skick ändå.

Tänk dock på en sak som många inte tänker på, har bilen gått 15 tusen mil så har motorn gått 20-25 säkert om man nu ska räkna i typ miltal, för hur ofta står inte bilen vid ett rödlyse eller på tomgång utan att milen tickar på?






Senast i forumet

Diskussionsforum

Projekt

Evenemang




Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck

Lån upp till 500 000 kr

Lånebelopp

150 000 kr

Månadskostnad

1 137 kr/mån

Räkneexempel: Annuitetslån 10 år. Effektiv ränta 7.34%. Ett lån på 100 000 kr till 7.10% nominell ränta (räntan är rörlig & sätts individuellt baserat på dina förutsättningar) kostar 1 166 kr/månad, dvs totalt 139 949 kr. Ingen start-/aviavgift.

Biluppgifter

Sök bilar, värdering, ägare och historik gratis i fordonsregistret.

SÖK

Totalt 10 162 523 fordon