Ladda 24V system och 12V system med 12V generator i Husbil?

W_Elofsson
29 december 2011 · 18 Inlägg

Hej!
lite diffus rubrik kanske.
Har en Husbil med 12V system. Ett batteri i bodelen och ett start batteri båda är helt skilda system men laddas båda av motorns 12V generator.

Jag har fått tag i en proffs Converter som ger utspänning 230VAC och 2300W som jag fick lite planer på att montera i husbilen. Dilemmat är att denna drivs av 24VDC.
Convertern som är en Studer Innotec Compact C-2324 har förutom en 24VDC -230VAC med äkta sinusvåg omvandlare, även laddare för batterierna som levererar upp till 55A och är en 3-4stegs laddare.

Jag tänkte mig att jag köper två stycken likadana 12V batterier som jag seriekopplar och som sedan skall driva convertern. Men då detta inte håller förevigt behöver jag uttnyttja motorns 12V generator.

Har ni några idéer och tips hur jag får ihop detta?
original generatorn lär kanske/troligtvis inte orka ladda 4 batterier ens?

Antar att jag lär behöva nån form av regulatorer så batterierna inte tjuvar ström från varann när bilen ej är på o laddar?
Kan det vara en idé att montera en extra 24V generator kanske och låta 24V och 12V systemen vara helt åtskillda(gemensam jord dock)?

mycket frågor och kanske lite förklurig fråga för bilforum men hoppas på det bästa!
Med vänliga hälsningar
W_elofsson
Edit: rubrik

Senast redigerat av W_Elofsson (29 december 2011)

Saab 9-5 SE 2,3t (Aero) Steg 1 -99 | Chrysler Stratus Cab 2.5L -99
Vinterprojekt Motorbyte/omlackering m.m av Chrysler Cabriolet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=280265
Drönirettab
31 december 2011 · 21 761 Inlägg

24 V extra generator eller laddare för 24 V, det är nog det vettigaste i så fall. Om du drar ur batterierna i 24 V kretsen ganska mycket så behövs troligen en 24 V laddare oavsett hur du gör, laddtiden blir för lång för att vanliga körningar ska hinna fylla batterierna upp med 24 V generatorn. smile

henke_99 Offroad Racing
31 december 2011 · 3 122 Inlägg

Ja min tanke var oxå en extra 24v generator. blir nog både enklast o bäst.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
W_Elofsson
31 december 2011 · 18 Inlägg

Drönirettab skrev:
24 V extra generator eller laddare för 24 V, det är nog det vettigaste i så fall. Om du drar ur batterierna i 24 V kretsen ganska mycket så behövs troligen en 24 V laddare oavsett hur du gör, laddtiden blir för lång för att vanliga körningar ska hinna fylla batterierna upp med 24 V generatorn. smile

Kom på tanken nu att när man har husbilen hemma så är den ansluten till 230V nätet och därmed laddar den inbyggda laddaren 24V batterierna. När man sedan skall ut och åka så använder man batteribanken till att driva 230V systemet och samtidigt ha en 24V Generator som skjutsar i lite extra så batteribanken håller längre.

Med kort matematik så  om jag använder 2300W(högsta kont. effekt) och verkningsgrad 93% (står 95% i pappren) så förbukar hela apparaten drygt 2300/0.93=2473W på 24V sidan. Ampere talet blir då: (I=P/U) 2473W/24V= ~103A
Om jag har en 24V generator som är märkt 100A, borde inte den då orka driva hela invertern på max belastning, eller vad betyder det ampere tal som står på generatorn, orkar den ge så mycket eller är det bara nån liknelsegrej?
Hur mycket slöar en extra 24v generator ner en diesel husbil?

Dessutom så är det nog sällan det drar så mycket förutom då kaffebryggaren/kaffekokaren/micron är på...

Saab 9-5 SE 2,3t (Aero) Steg 1 -99 | Chrysler Stratus Cab 2.5L -99
Vinterprojekt Motorbyte/omlackering m.m av Chrysler Cabriolet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=280265
henke_99 Offroad Racing
31 december 2011 · 3 122 Inlägg

Står det att en generator ger 100A så ger den minst så mycket, om den är frisk... Eftersom du förmodligen sällan kommer använda inverterns fulla kapacitet så kommer det säkert funka med en som är på 100A.

En generator till kommer inte ge nån märkbar skillnad på prestandan, i värsta fall får du väl stänga av utrustningen som utnyttjar den när det blir uppför wink

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Drönirettab
31 december 2011 · 21 761 Inlägg

Man kan nog säga att så länge invertern bara belastas med upp till 50% så ska en 100 A generator orka ge någorlunda rätt laddspänning även på tomgång, under förutsättning att utväxlingen stämmer (dvs förhållandet mellan generatorns remskiva och motorn) och att tomgången inte är alltför låg. Då får alltså batterierna även en del underhållsladdning.

Belastas invertern betydligt mer så orkar visserligen generatorn, men den kommer inte att orka hålla rätt laddspänning. Batterierna dras troligen inte ur, men får däremot ingen laddning. För att en generator ska ge full strömstyrka med hyfsad laddspänning så brukar det behövas kanske 6000-7000 varv på generatoraxeln (dock kan det variera mellan olika modeller), därför har utväxlingen en stor betydelse. smile

Senast redigerat av Drönirettab (31 december 2011)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 december 2011 · 17 380 Inlägg

Jag undrar lite varför du behöver 230V "on the road"? Har oxå husbil och den har 2 förbrukningsbatterier vilka jag aldrig lyckats dra ur. Har även en Efoy bränslecell som laddar när bilen står still om det behövs.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Glesmark
31 december 2011 · 1 938 Inlägg

Finns ju små portabla elverk att köpa, drivs på bensin och dom bara puttrar och puttrar. Finns de inga förvaringsfack någonstans där du bara kan göra ett hål och förlänga avgasröret på elverket?

Du slipper bry dig om att du drar ur några batterier, samt att du kan ladda ännu mer batterier samtidigt som det är igång.

W_Elofsson
1 januari 2012 · 18 Inlägg

henke_99 skrev:
Står det att en generator ger 100A så ger den minst så mycket, om den är frisk... Eftersom du förmodligen sällan kommer använda inverterns fulla kapacitet så kommer det säkert funka med en som är på 100A.

En generator till kommer inte ge nån märkbar skillnad på prestandan, i värsta fall får du väl stänga av utrustningen som utnyttjar den när det blir uppför wink

Vad bra!

Drönirettab skrev:
Man kan nog säga att så länge invertern bara belastas med upp till 50% så ska en 100 A generator orka ge någorlunda rätt laddspänning även på tomgång, under förutsättning att utväxlingen stämmer (dvs förhållandet mellan generatorns remskiva och motorn) och att tomgången inte är alltför låg. Då får alltså batterierna även en del underhållsladdning.

Belastas invertern betydligt mer så orkar visserligen generatorn, men den kommer inte att orka hålla rätt laddspänning. Batterierna dras troligen inte ur, men får däremot ingen laddning. För att en generator ska ge full strömstyrka med hyfsad laddspänning så brukar det behövas kanske 6000-7000 varv på generatoraxeln (dock kan det variera mellan olika modeller), därför har utväxlingen en stor betydelse. smile

Belastningen kommer troligen inte överstiga 50% så ofta. Mao så kan man ha husbilen på tomgång och ladda batterierna och samtidigt använda invertern till 50% teoretiskt sett?
Om man har invertern urkopplad och generatorn bara till laddning av batterierna, laddarna den mer desto mer varv på motorn det är?
Förhållandet? om motorn varvar 3.000 RPM enl. varvmätaren snurrar då generatorn fortare än detta?

Dieselsmurfen skrev:
Jag undrar lite varför du behöver 230V "on the road"? Har oxå husbil och den har 2 förbrukningsbatterier vilka jag aldrig lyckats dra ur. Har även en Efoy bränslecell som laddar när bilen står still om det behövs.

Vet kanske är lite overkill men alltid trevligt och kunna använda laptop,TV m. digitalbox osv på färden och även på ställen där man saknar 230V nät. (visst kan man köpa en 300/600/1000W osv 12v-230V omvandlare men nu har jag fått denna värsting och bästa användningsområdet jag kom på för mig var i husbilen... men vem vet kanske slutar på en 1000W med ren sinusvåg och att jag säljer denna..
Alternativt att man bygger in ett elverk med elstart i nåt förvaringfack som Glesmark nämnde senast...

Saab 9-5 SE 2,3t (Aero) Steg 1 -99 | Chrysler Stratus Cab 2.5L -99
Vinterprojekt Motorbyte/omlackering m.m av Chrysler Cabriolet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=280265
henke_99 Offroad Racing
1 januari 2012 · 3 122 Inlägg

W_Elofsson skrev:
Om man har invertern urkopplad och generatorn bara till laddning av batterierna, laddarna den mer desto mer varv på motorn det är?
Förhållandet? om motorn varvar 3.000 RPM enl. varvmätaren snurrar då generatorn fortare än detta?

Ja den laddar mer ju mer motorn varvar, till en viss gräns. Gerneratorn har ett visst varvtal där den är byggd för att ladda mest, under det kommer den ladda mindre allt eftersom varven sjunker och över det kommer den ligga kvar på samma laddström. Vilket varvtal det är på motorn är olika på olika bilar/motorer. Men en bit under "landsvägsvarvtal" är det normala.

Remskivan på motorns vevaxel är ju betydligt större än den på generatorn, då snurrar ju generatorn flera varv när vevaxeln bara snurrar ett. (tänk dig en cykel och dess utväxling mellan trampor och bakhjul) Så ja, har du 3000 rpm på motorn så har generatorn förmodligen en bra bit över det dubbla varvtalet åtminstonde.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
W_Elofsson
1 januari 2012 · 18 Inlägg

henke_99 skrev:
Ja den laddar mer ju mer motorn varvar, till en viss gräns. Gerneratorn har ett visst varvtal där den är byggd för att ladda mest, under det kommer den ladda mindre allt eftersom varven sjunker och över det kommer den ligga kvar på samma laddström. Vilket varvtal det är på motorn är olika på olika bilar/motorer. Men en bit under "landsvägsvarvtal" är det normala.

se där ja... men borde inte batterierna blir kokade eller så om den skickar ut 100A ? för har fått lära mig att Ampere talet skall vara 10% av Ah eller?

henke_99 skrev:
Remskivan på motorns vevaxel är ju betydligt större än den på generatorn, då snurrar ju generatorn flera varv när vevaxeln bara snurrar ett.

jaha ja, enkel logik ju det klart ...

Saab 9-5 SE 2,3t (Aero) Steg 1 -99 | Chrysler Stratus Cab 2.5L -99
Vinterprojekt Motorbyte/omlackering m.m av Chrysler Cabriolet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=280265
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 januari 2012 · 17 380 Inlägg

TV, digitalbox osv går att köra på 12v. Finns adapter att köpa för datorn med. Blir nog både lättare och billigare för dig. Men en billig inverter för 12V med fyrkantvåg duger till att köra dammsugaren på. Även elverktyg går bra på en sån.

Som du märker försöker jag prata dig ur din idé då den är krånglig och mycket oekonomisk med strömmen. Jag har en fyrkantsvåg inverter i båten som jag använder till dammsugare. Hade den även i en bil en gång för att driva en kupefläkt monterad på hatthyllan när jag körde men generatorn orkade inte riktigt med laddningen så tur att jag hade långt till jobbet...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
henke_99 Offroad Racing
2 januari 2012 · 3 122 Inlägg

W_Elofsson skrev:

henke_99 skrev:
Ja den laddar mer ju mer motorn varvar, till en viss gräns. Gerneratorn har ett visst varvtal där den är byggd för att ladda mest, under det kommer den ladda mindre allt eftersom varven sjunker och över det kommer den ligga kvar på samma laddström. Vilket varvtal det är på motorn är olika på olika bilar/motorer. Men en bit under "landsvägsvarvtal" är det normala.

se där ja... men borde inte batterierna blir kokade eller så om den skickar ut 100A ? för har fått lära mig att Ampere talet skall vara 10% av Ah eller?

henke_99 skrev:
Remskivan på motorns vevaxel är ju betydligt större än den på generatorn, då snurrar ju generatorn flera varv när vevaxeln bara snurrar ett.

jaha ja, enkel logik ju det klart ...

Det är spänningen som gör att det kokar, för i takt med att spänningen stiger (batteriet närmar sig att bli färdigladdat) känner generatorn av att den inte behöver ladda mer o sänker då antalet ampere den skickar ut. Skulle man gå på det du sa så kulle det ju bara kunna vara typ 6A generator i en vanlig personbil (som ju oftast har 50-65 Ah batteri) vilket inte skulle bli så bra...

Det är skillnad på A och Ah. Ah är bara ett sätt att tala om hur mycket ström man kan plocka ur ett batteri innan det är tomt. Batteriet i en bil är egentligen inte tänkt att användas alls (finns ju naturligtvis undantag i form av rejält effektkrävande utrustning men sånt används oftast under kortare perioder) mer än när man ska starta motorn. Efter det ska generatorn ensam ge bilen den ström som behövs och samtidigt "stoppa tillbaka" den strömmen man tog ur batteriet när motorn startades. Större generator gör att man får ström till mer utrustning utan att behöva "tjuva" ur batteriet.

Senast redigerat av henke_99 (2 januari 2012)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang