Kört på en sten, vad i framvagnen kan ha kroknat? volvo 940 -97

Zzoink
10 februari 2012 · 1 229 Inlägg

tja! körde nyss på en sten och då menar jag en sten och inget gruskorn, den var väl cirkus 40x40cm så det kanske klassas som ett berg wink skitsamma.. det small till som fan och jag upptäckte att ratten hade vridit sig 45 grader sad försökte kolla under bilen men såg inga tecken på nåt krokigt, stenen tog på gummit så jag körde alltså över den snett framifrån när jag körde igenom en kurva så den tog bakom däcket.. nån som kan ha nåt tips om vad som är snett? eller är det kanske bara nåt justerbart som har skjutit sig? Mvh

Putteliten
10 februari 2012 · 9 068 Inlägg

Bärarm eller styrstag som är krökt antagligen står hjulen lite såhär / \.    Eller.     \.  /

Zzoink
10 februari 2012 · 1 229 Inlägg

kan vara en aning extra negativ camber men lite svårt att se eftersom bilen är sänkt "/

Putteliten
10 februari 2012 · 9 068 Inlägg

Bästa är att krypa under bilen och kika, som sagt bärarm eller styrstag låter högst troligt.

Bojjann
10 februari 2012 · 474 Inlägg

Volvo har ju alltid haft problem med styrleder och styrstag smile

BMW E34 540 (1994)
Zzoink
10 februari 2012 · 1 229 Inlägg

är nog styrstaget sad tyckte det lutade väldigt mycket uppåt på ena sidan sad är det svårt att byta?

volvo_245_racing
10 februari 2012 · 667 Inlägg

Bojjann skrev:
Volvo har ju alltid haft problem med styrleder och styrstag smile

Volvo har "Alltid haft problem med styrleder och styrstag"? Vad skulle hända om du körde över en 40*40cm sten med golfen tror du? Alla bilar skulle garanterat ha någon form av skada efter denna bravad.

Mazda 6 "3000Milaren" (2006)
Bojjann
10 februari 2012 · 474 Inlägg

Baha jo absolut, men det är lättare med volvos framvagn, dom är ju inte direkt känd över att vara starkast.
har krökt några i mycket mindre incidenter.

Senast redigerat av Bojjann (10 februari 2012)

BMW E34 540 (1994)
loow Jävel
10 februari 2012 · 2 018 Inlägg

Gjorde samma sak med min 240 (finns bilder där <---)  Då var det bärarmen som knäcktes. Har knäckt den igen nu i vinter då jag körde på något hårt i diket. Men 940is bärarm är lite starkare så det kanske är något annat som gett sig.

Öppna huven och kolla om fjädertornet har rubbats. Det gjorde det på min.. Fick skruva loss dämparn och sen slå ner allting med en stor slägga.

Lycka till smile

You got to risk it, to get the biscuit :)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 februari 2012 · 13 669 Inlägg

Bojjann skrev:
Volvo har ju alltid haft problem med styrleder och styrstag smile

en 940 har inte direkt några kända problem med styrstag och styrleder

visst v70n har det men gamla volvosar har inte mer problem med det än en valfri annan bil
därimot har audi och vw STORA problem med samtliga leder i framvagnen smile

när jag tänker efter har jag nog aldrig bytt varken styrled eller inre styrstag på en 700/900 grund av slitage därimot för att dom fått sig en smäll som heter duga

inre styrled och en p-ände har jag bytt på någon 850
men iövrigt har dom fungerat perfekt

samma sak på mk2 golf och vento som oxå rullat utan ledproblem

det är bara nya bilar som har dåliga leder pga tillverkningskostnaden ska hållas nere till max

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Bojjann
11 februari 2012 · 474 Inlägg

Growe skrev:

Bojjann skrev:
Volvo har ju alltid haft problem med styrleder och styrstag smile

en 940 har inte direkt några kända problem med styrstag och styrleder

visst v70n har det men gamla volvosar har inte mer problem med det än en valfri annan bil
därimot har audi och vw STORA problem med samtliga leder i framvagnen smile

när jag tänker efter har jag nog aldrig bytt varken styrled eller inre styrstag på en 700/900 grund av slitage därimot för att dom fått sig en smäll som heter duga

inre styrled och en p-ände har jag bytt på någon 850
men iövrigt har dom fungerat perfekt

samma sak på mk2 golf och vento som oxå rullat utan ledproblem

det är bara nya bilar som har dåliga leder pga tillverkningskostnaden ska hållas nere till max

Jag menade inte att dom slits ut, utan dom är så känslig.. smile

BMW E34 540 (1994)
Pim_Pim
11 februari 2012 ·

manne_940 skrev:
är nog styrstaget sad tyckte det lutade väldigt mycket uppåt på ena sidan sad är det svårt att byta?

Det går lätt att byta smile

KHRacing
11 februari 2012 ·

Har nästan knäckt en hel framvagn mot en trottoarkant (12cm) så kolla ALLT på bilen.
jag höll väl runt 40kmh

Zzoink
11 februari 2012 · 1 229 Inlägg

KHRacing skrev:
Har nästan knäckt en hel framvagn mot en trottoarkant (12cm) så kolla ALLT på bilen.
jag höll väl runt 40kmh

nu kom du ju och förstörde allt sad vart glad att det bara skulle vara styrstaget men får väl hoppas att det fortfarande bara är det som har knäckts wink

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 februari 2012 · 13 669 Inlägg

allt hänger på vart smällen tar...

köpte en gammal grisbil som varit i ett vajer räcke där var ett styrstag trasig styrväxeln var skrot
och balken var som en 8:a under men grejerna är lätta att byta och kostar typ inget smile

kolla bara att styrväxeln inte läcker olja då klarar du dig med att byta styrstaget bara smile
normalt sätt ger sig inte länkarmarna iförsta taget på 940:isar

ta bort hjulen och fotta i olika vinklar så kan vi nog hjälpa dig

hade det inte varit apa kallt och äkligt hade jag kunnat offra mig och kollat lite på det men ogillar att ligga under fordon när det är kallt smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Zzoink
11 februari 2012 · 1 229 Inlägg

Growe skrev:
allt hänger på vart smällen tar...

köpte en gammal grisbil som varit i ett vajer räcke där var ett styrstag trasig styrväxeln var skrot
och balken var som en 8:a under men grejerna är lätta att byta och kostar typ inget smile

kolla bara att styrväxeln inte läcker olja då klarar du dig med att byta styrstaget bara smile
normalt sätt ger sig inte länkarmarna iförsta taget på 940:isar

ta bort hjulen och fotta i olika vinklar så kan vi nog hjälpa dig

hade det inte varit apa kallt och äkligt hade jag kunnat offra mig och kollat lite på det men ogillar att ligga under fordon när det är kallt smile

jag ska in i morfars garage imorgon och kolla lite smile kan ta lite kort om jag inte blir klar i huvudet tongue

Zzoink
12 februari 2012 · 1 229 Inlägg

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … lbum=30175 där har ni bilder och det är inte styrstgaet sad har tagit längre in mot mitten men vad måste jag byta? har en 940 gl jag eventuellt kan ta delar ifrån det borde väl vara samma delar?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang