Citroen C3 men brustna framfjädrar på bägge sidor, hur får man loss fjäderbenen?

AndreasPlars
18 februari 2012 · 1 062 Inlägg

Hej!

Skulle byta framfjädrar på en C3:a idag från 2006 eller vad det nu var....

Men fjäderbenens infästning i ovankant såg lite mystisk ut!
De där tre muttrarna som jag vanligtvis sett från motorrummet fanns inte utan bara den stora centrummuttern.

Någon som kan förklara hur jag får loss fjäderbenet?  smile

M.V.H.

Saab 900i (1989)
cpu1337
18 februari 2012 · 766 Inlägg

AndreasPlars skrev:
Hej!

Skulle byta framfjädrar på en C3:a idag från 2006 eller vad det nu var....

Men fjäderbenens infästning i ovankant såg lite mystisk ut!
De där tre muttrarna som jag vanligtvis sett från motorrummet fanns inte utan bara den stora centrummuttern.

Någon som kan förklara hur jag får loss fjäderbenet?  smile

M.V.H.

Kapar med rondell

AndreasPlars
18 februari 2012 · 1 062 Inlägg

cpu1337 skrev:

AndreasPlars skrev:
Hej!

Skulle byta framfjädrar på en C3:a idag från 2006 eller vad det nu var....

Men fjäderbenens infästning i ovankant såg lite mystisk ut!
De där tre muttrarna som jag vanligtvis sett från motorrummet fanns inte utan bara den stora centrummuttern.

Någon som kan förklara hur jag får loss fjäderbenet?  smile

M.V.H.

Kapar med rondell

Allvarligt? Har en tigersåg så kan jag vara på nån meters avstånd wink. Ska jag kapa av fjädern för att få bort fjäderbenet? Hur får jag dit det sedan då?
Jag fattar allvarligt talat inte hur den där franska konstruktionen fungerar... behöver tips hjälp sad

M.V.H.

Senast redigerat av AndreasPlars (18 februari 2012)

Saab 900i (1989)
tonimakaroni
18 februari 2012 · 747 Inlägg

Lossa den stora centrummuttern, ligger förmodligtvis en annan under den du ser så inte fjädern sticker iväg men någon annan kan få rätta mig. Men alla bilar har som sagt inte 3 muttrar/skruvar för lossa benet från tornen.

/ Toni Larsson
AndreasPlars
18 februari 2012 · 1 062 Inlägg

tonimakaroni skrev:
Lossa den stora centrummuttern, ligger förmodligtvis en annan under den du ser så inte fjädern sticker iväg men någon annan kan få rätta mig. Men alla bilar har som sagt inte 3 muttrar/skruvar för lossa benet från tornen.

Det vore ju NICE om det var så!
Det kan alltså vara så lätt att jag lossa den muttern som syns från motorrummet och som sitter överst på kolvstången? Så finns det kanske en till under den som håller ihop fjäderbenet?

M.V.H.

Saab 900i (1989)
tonimakaroni
18 februari 2012 · 747 Inlägg

Precis!

/ Toni Larsson
cpu1337
19 februari 2012 · 766 Inlägg

AndreasPlars skrev:

tonimakaroni skrev:
Lossa den stora centrummuttern, ligger förmodligtvis en annan under den du ser så inte fjädern sticker iväg men någon annan kan få rätta mig. Men alla bilar har som sagt inte 3 muttrar/skruvar för lossa benet från tornen.

Det vore ju NICE om det var så!
Det kan alltså vara så lätt att jag lossa den muttern som syns från motorrummet och som sitter överst på kolvstången? Så finns det kanske en till under den som håller ihop fjäderbenet?

M.V.H.

Ta bort biten som är av och flytta fjädern med brytjärn så den hämnar i rätt läge om du är skraj:-)

AndreasPlars
19 februari 2012 · 1 062 Inlägg

cpu1337 skrev:

AndreasPlars skrev:

tonimakaroni skrev:
Lossa den stora centrummuttern, ligger förmodligtvis en annan under den du ser så inte fjädern sticker iväg men någon annan kan få rätta mig. Men alla bilar har som sagt inte 3 muttrar/skruvar för lossa benet från tornen.

Det vore ju NICE om det var så!
Det kan alltså vara så lätt att jag lossa den muttern som syns från motorrummet och som sitter överst på kolvstången? Så finns det kanske en till under den som håller ihop fjäderbenet?

M.V.H.

Ta bort biten som är av och flytta fjädern med brytjärn så den hämnar i rätt läge om du är skraj:-)

Det är redan gjort men SBP underkände bilen pga brusten fjäder! Och en del andra saker som var mera uppenbara hur man åtgärdade...

M.V.H.

Saab 900i (1989)
Legwind
19 februari 2012 · 925 Inlägg

Ta bort övre muttern... den ligger som i en skål eller hur?... men fjädern sitter fast med en till mutter under så var inte rädd smile

Feel The Difference
TireSlayer Tvivlare
19 februari 2012 · 2 266 Inlägg

stora mmuttern överst, tre skruvar till spindelleden, abs-givare + bromsok demont. sen ut med benet smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
AndreasPlars
19 februari 2012 · 1 062 Inlägg

MantaRobin skrev:
stora mmuttern överst, tre skruvar till spindelleden, abs-givare + bromsok demont. sen ut med benet smile

Hur gör du med drivaxeln då som inte är fastskruvad och bara hoppar ur lådan med en stor pöl på golvet?

M.V.H.

Saab 900i (1989)
AndreasPlars
19 februari 2012 · 1 062 Inlägg

Tack alla för tips och råd!

Nu är eländesfjädern bytt! Har aldrig någonsin tagit så lång tid att göra nåt så banalt som att byta en bilfjäder i ett vanligt fjäderben.
Frågar någon om jag vill byta fjädrar på en fransk småbil igen så debiterar jag en miljon kronor....


M.V.H.

Saab 900i (1989)
TireSlayer Tvivlare
20 februari 2012 · 2 266 Inlägg

AndreasPlars skrev:

MantaRobin skrev:
stora mmuttern överst, tre skruvar till spindelleden, abs-givare + bromsok demont. sen ut med benet smile

Hur gör du med drivaxeln då som inte är fastskruvad och bara hoppar ur lådan med en stor pöl på golvet?

M.V.H.

Glömde skriva de, men de verkade som du löste de ändå wink inte så farligt att byta dom, lite bökigt att man får ta hela benet ink. spindel dock. tänk på en annan som gör de ett par ggr/vecka.. tongue

:Edit: Köpte du fjäderskålar också? eller de satt såna på redan? för går fjädern av o far ner så river den hål på drivknutsdamask, kröker krängarstag o i värsta fall skär sönder däcket..

Senast redigerat av MantaRobin (20 februari 2012)

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
AndreasPlars
20 februari 2012 · 1 062 Inlägg

MantaRobin skrev:

AndreasPlars skrev:

MantaRobin skrev:
stora mmuttern överst, tre skruvar till spindelleden, abs-givare + bromsok demont. sen ut med benet smile

Hur gör du med drivaxeln då som inte är fastskruvad och bara hoppar ur lådan med en stor pöl på golvet?

M.V.H.

Glömde skriva de, men de verkade som du löste de ändå wink inte så farligt att byta dom, lite bökigt att man får ta hela benet ink. spindel dock. tänk på en annan som gör de ett par ggr/vecka.. tongue

:Edit: Köpte du fjäderskålar också? eller de satt såna på redan? för går fjädern av o far ner så river den hål på drivknutsdamask, kröker krängarstag o i värsta fall skär sönder däcket..

Jag jag har både hört och sett om det smile Det satt redan räddningsskålar på den och bägge fjädrar låg redan i just de skålarna wink
Lyckades iaf byta benet utan att lossa varken ok, spindelhus eller spindelled. Men fick leta efter påfyllningshålet till lådan i 1timme.
Var ju en sån här elektroniskt växlad manuell låda på denna bilen så det fanns ett påfyllningshål precis rakt ovanför lådan under luftfiltret. (hoppas det var rätt iaf.. yikes )
Gör man det ett par gånger i veckan så vet man ju hur det ska gå till wink

M.V.H.

Saab 900i (1989)
TireSlayer Tvivlare
20 februari 2012 · 2 266 Inlägg

AndreasPlars skrev:

MantaRobin skrev:

AndreasPlars skrev:

Hur gör du med drivaxeln då som inte är fastskruvad och bara hoppar ur lådan med en stor pöl på golvet?

M.V.H.

Glömde skriva de, men de verkade som du löste de ändå wink inte så farligt att byta dom, lite bökigt att man får ta hela benet ink. spindel dock. tänk på en annan som gör de ett par ggr/vecka.. tongue

:Edit: Köpte du fjäderskålar också? eller de satt såna på redan? för går fjädern av o far ner så river den hål på drivknutsdamask, kröker krängarstag o i värsta fall skär sönder däcket..

Jag jag har både hört och sett om det smile Det satt redan räddningsskålar på den och bägge fjädrar låg redan i just de skålarna wink
Lyckades iaf byta benet utan att lossa varken ok, spindelhus eller spindelled. Men fick leta efter påfyllningshålet till lådan i 1timme.
Var ju en sån här elektroniskt växlad manuell låda på denna bilen så det fanns ett påfyllningshål precis rakt ovanför lådan under luftfiltret. (hoppas det var rätt iaf.. yikes )
Gör man det ett par gånger i veckan så vet man ju hur det ska gå till wink

M.V.H.

Aha okej. Luftningshålet alltså, går utmärkt att spilla i oljan där smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
AndreasPlars
21 februari 2012 · 1 062 Inlägg

MantaRobin skrev:
Aha okej. Luftningshålet alltså, går utmärkt att spilla i oljan där smile

Nice då! Polarens 206:a saknade det men kanske är annan låda...
Oljeflaskans hällpip var som skapad för det hålet så det gick riktigt bra att hälla i olja där smile

M.V.H.

Saab 900i (1989)
sandmannen
1 april 2012 · 1 Inlägg

Frugan har en C3 -06:a, 8000 mil. I morse när hon skulle backa ut från parkeringen, så tjonga det till i vänster fram.
Fjädern hade gått av och trasslat till bromsrör och abs-givaren.
Googlade lite om felet för att se om det var ett vanligt problem och hitta den här postningen, men även denna artikel från vi Bilägare http://www.vibilagare.se/reportage/nara … onor-32027

Hade tänkt fixa det själv, men nu tror jag det blir till att bärga kärran till en Citroën-verkstad och yrka på goodwill.

Det sjuka är att fjädern inte ens är rostig men bara gått av ändå.
Första franska bilen jag ägt (har haft den i 1 månad) och börjar undra om det ska bli den sista också..

TireSlayer Tvivlare
3 april 2012 · 2 266 Inlägg

sandmannen skrev:
Frugan har en C3 -06:a, 8000 mil. I morse när hon skulle backa ut från parkeringen, så tjonga det till i vänster fram.
Fjädern hade gått av och trasslat till bromsrör och abs-givaren.
Googlade lite om felet för att se om det var ett vanligt problem och hitta den här postningen, men även denna artikel från vi Bilägare http://www.vibilagare.se/reportage/nara … onor-32027

Hade tänkt fixa det själv, men nu tror jag det blir till att bärga kärran till en Citroën-verkstad och yrka på goodwill.

Det sjuka är att fjädern inte ens är rostig men bara gått av ändå.
Första franska bilen jag ägt (har haft den i 1 månad) och börjar undra om det ska bli den sista också..

De finns åtagande på fjädrarna, kommer inte ihåg vilka mil och hur många år de gäller. Ring din verkstad o fråga smile När du ändå byter så montera "skålar" på benen för att förhindra skador vid nästa eventuella fjäderbrott, kostar bara ett par hundringar. Sen ska man inte skälla på franska bilar, fjädrar brister på alla nya bilar i stort sett.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
AndreasPlars
3 april 2012 · 1 062 Inlägg

MantaRobin skrev:
Sen ska man inte skälla på franska bilar, fjädrar brister på alla nya bilar i stort sett.

Jo, de har pajjat på mina saabar och på farsans Audi och på polarens BMW och många andra bilar.
Men skillnaden ligger i vad som inträffar utöver själva fjäderbrottet, vilken säkerhet man har byggt in i bilen vid ett haveri.

Själv åkte jag runt lyckligt ovetande tills jag bytte till starkare fjädrar.


M.V.H.

Saab 900i (1989)
Jop3 Chief Squad
2 januari 2013 · 36 Inlägg

Skulle byta på morsans c3 pluriel igår, men hade världens problem då länkarmen sitter i spindeln med insektsskruvar sitter trångt som satan, nått tips utan att runddra dom?

Chevrolet Camaro "F-bomb" (1975)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang