Hur funkar elhissar?

kalleman00
18 februari 2007 · 140 Inlägg

Ni som vet allt här, hur funkar egentligen elhissar? Är rutan fäst på nån platta som hissas upp med motorns kraft (elhissmotorn alltså) eller är det bara en elektrifierad vev liksom? Har alltid undrat det...smile
Gärna nån finfin utförlig förklaring...smile

Sa du att jag sa nåt som du inte sa att jag sa?
frasse4
19 februari 2007 · 736 Inlägg

Nja, både ock, det är ju mycket lättare att hissa ned rutan, så det sitter även en kraftig fjäder som liksom hjälper runtan upp. Denna gör att belastningen blir lika på vägen upp och ner. Sedan är det mycket riktigt en motor som driver rutan upp och ner...

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Ack3
19 februari 2007 · 93 Inlägg

är du helt korkad vart sitter den fjädern i dörren elr. haha

frasse4 skrev:
Nja, både ock, det är ju mycket lättare att hissa ned rutan, så det sitter även en kraftig fjäder som liksom hjälper runtan upp. Denna gör att belastningen blir lika på vägen upp och ner. Sedan är det mycket riktigt en motor som driver rutan upp och ner...

Turbo is the shit =)
John87 Stolt Volvoägare
19 februari 2007 · 4 913 Inlägg

Ack3 skrev:
är du helt korkad vart sitter den fjädern i dörren elr. haha

Nej, i bakluckan?

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Burnout89 Överladdad!
19 februari 2007 · 530 Inlägg

det är två wirerar som går in i el motorn som lindas upp på en rulle i olika spår.. så när man hissar ner så rullar wire ut åt ena hållet medans den andra rullas in. vare de du ville veta? tongue

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)
Audi Q7 "Brunbjörnen" (2011)
Volvo 965 "T6" (1995)
chrizz Administratör
19 februari 2007 · 11 780 Inlägg

Ack3 skrev:
är du helt korkad vart sitter den fjädern i dörren elr. haha

frasse4 skrev:
Nja, både ock, det är ju mycket lättare att hissa ned rutan, så det sitter även en kraftig fjäder som liksom hjälper runtan upp. Denna gör att belastningen blir lika på vägen upp och ner. Sedan är det mycket riktigt en motor som driver rutan upp och ner...

Nu vet jag inte hur det faktiskt fungerar men det låter inte helt osannolikt att det sitter nån form av fjädring som mer eller mindre "neutraliserar" rutans vikt så motorn får det lättare att jobba.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Saab_girl C70 byggande djurvårdare
19 februari 2007 · 545 Inlägg

´kommer inte riktigt ihåg hur det såg ut när vi fixade min, men vet bara att de kan va ett helvete o få tillbaka rutan i rätt spår, när den väl kommit fel!!!!

Två ord räcker, SAAB knäcker
NFC_racing
19 februari 2007 · 14 Inlägg

Hej....Det verkar vara kul att göra narr av dom som inte kan så mycket...
Jag föreslår att man inte säger bestämt att det är fel ,om man inte har sett varenda sorts elhiss som finns på marknaden....
Beskriv istället de elhissar du vet om och hjälp varann....
Det är väl därför vi har detta forum....
Det står väl även i reglerna att man inte får håna nån...eller åtminstone borde låta bli....
Jag hoppas då på vettiga åsikter på mina frågor.....
Vet jag inte säkert...då nämner jag det med.....mvh NFC

gonji08 Nätverkstekniker/ säljare
19 februari 2007 · 74 Inlägg

chrizz skrev:

Ack3 skrev:
är du helt korkad vart sitter den fjädern i dörren elr. haha

frasse4 skrev:
Nja, både ock, det är ju mycket lättare att hissa ned rutan, så det sitter även en kraftig fjäder som liksom hjälper runtan upp. Denna gör att belastningen blir lika på vägen upp och ner. Sedan är det mycket riktigt en motor som driver rutan upp och ner...

Nu vet jag inte hur det faktiskt fungerar men det låter inte helt osannolikt att det sitter nån form av fjädring som mer eller mindre "neutraliserar" rutans vikt så motorn får det lättare att jobba.

Men är du konstig eller? Visst kanske en fjäder hjälper rutan upp, men när den ska ner blir det ju trögare också. +/- 0...

MVH

oktan i blodet
Hurricane DRIVER @ HWR.se
19 februari 2007 · 621 Inlägg

På SAAB 9000 funkar de som en sån där "linbana" som i Robin Hood du vet
(när dom tar pengarna av kungen) så sitter motor på mitten å drar linan åt ena
eller andra hållet, så åker rutan ner och upp i sin skena.

Lite udda förklaring men jag tror du förstår iaf wink

- V8 - 4 ever . . .
_________________
NFC_racing
19 februari 2007 · 14 Inlägg

Hej..igen..
Det här verkar ju bli en slags fysiklektion.....
Alla som har rivit isär en bildörr helt....
Vet att det finns olika typer av hissar....
Du funderade om det drev veven eller drevs av motorn...finns både och...
Biltema sålde för länge sedan en variant...du tog bort orginalveven och skruvade fast en elmotor på dörrsidan...den drev då sen den ordinarie fönsterhissen...
Men på de flesta modeller är det antingen vajjer eller skruvade stänger som drivs fram och tillbaka av ett drev,det drevet drivs ev en elmotor....
Det är vad jag säger efte att ha haft några bilar och jobbat på bildemontering.....
Sen finns det ju fler varianter med........men vad vet jag?

Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
19 februari 2007 · 1 852 Inlägg

alla biltillverkare tänker ju inte på samma sätt och därav finns det olika konstruktioner. men på dom jag har sett så fungerar det som så att det sitter två skenor lodrätt i dörren. sen sitter det två slädar i samma bredd i rutan (som är fastskruvade igenom ett hål i rutan) skenorna och slädarna låter rutan glida fritt upp och ner. sen sitter det tunna vajrar i ett kors som går uppe och nere vid varje vid varje skena. dessa vajrar är sedan färsta i släden. slutligen sitter det en motor som drar runt vajern fram och tillbaks och på så sätt går rutan upp och ned.

man lever bara en gång så lev väl!
kalleman00
19 februari 2007 · 140 Inlägg

Man tackar så mycket för era förklaringar. smile
Ibland känner man sig korkad när man frågar, men man förblir korkad om man INTE frågar....hehe...tongue

Nu har jag lite bättre koll iaf....

Sa du att jag sa nåt som du inte sa att jag sa?
FreddeK
20 februari 2007 ·

tjabba på min bmw har jag lite strul och rivit bort allt och där är det så att rutan sitter fast i en sorts ställning som kan röra sig upp och ner i  skenor. sen är det en sorts pinne  på ställningen med kuggar. denna pinne med kuggar jobbar en elmotor med att driva upp och ner. sitter alltså en kuggdel på elmotorn som drar pinnen med kuggar upp och ner.väldigt enkelt gjort=)

_TiNcO_ Personbilssystemstekniker.
20 februari 2007 · 365 Inlägg

På de flesta nyare bilar funkar elhissarna som en saxlyft. Om ni inte vet hur en saxlyft ser ut blir det väldigt svårt att förklara.

Men jag försöker ändå smile
Längst ner i dörren och längst ner på rutan sitter det en skena.
Mitt i mellan sitter det en ram konstruktion i form utav ett X. Effekten blir ju då när X:et trycks i hop lodrätt så drar den även med sig rutan ner, för X:et är ju fäst i skenorna som satt längst ner i dörren och på fönstret.
Och givetvis åker rutan upp igen när X:et rätas ut.

Men hur trycker man i hop och rätar ut X:et då?
Jo, på ena "benet" av X:et sitter det en lätt böjd halvmåne till kuggkrans. Och på det andra"benet" sitter det en motor med ett kughjul som löper på kuggkransen.
Effekten blir ju då att man kan bestämma X:ets höjd, dvs. rutans läge.

Och mycket riktigt som "frasse4" nämde sitter det ofta en fjäder som eleminerar tyngdkraften, åtminstone för motorn.
Dock får vi nog tänja fantasierna lite och inte tro att det ligger en stor fjäder som man kan hitta i sängar bakom dörrklädseln, Utan bara en gammal tråkig fjäder som vars funktion och konstruktion kan jämföras med en fjäder till dragstarten på gräsklipparen.

Hoppas ni blev klokare!

Senast redigerat av _TiNcO_ (20 februari 2007)

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur
chrizz Administratör
20 februari 2007 · 11 780 Inlägg

gonji08 skrev:

chrizz skrev:

Ack3 skrev:
är du helt korkad vart sitter den fjädern i dörren elr. haha

Nu vet jag inte hur det faktiskt fungerar men det låter inte helt osannolikt att det sitter nån form av fjädring som mer eller mindre "neutraliserar" rutans vikt så motorn får det lättare att jobba.

Men är du konstig eller? Visst kanske en fjäder hjälper rutan upp, men när den ska ner blir det ju trögare också. +/- 0...

MVH

Trögare än vadå? Rutan får inte hjälp av gravitationskraften på väg ned, nej, det är sant, men det bör väl inte bli trögare än vägen upp heller. Nu är väl implementeringen i dörren kanske inte det bästa, vad vet jag, men principen fungerar nog utmärkt vill jag påstå. Är rutans tyngd "neutraliserad" blir det lika tungt/lätt för motorn att både hissa och sänka rutan...

edit: Läste inte hela tråden när jag svarade. Min "teori" blev viss bekräftad i inlägget före mitt... smile

Senast redigerat av chrizz (20 februari 2007)

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
_TiNcO_ Personbilssystemstekniker.
20 februari 2007 · 365 Inlägg

gonji08 skrev:
Men är du konstig eller? Visst kanske en fjäder hjälper rutan upp, men när den ska ner blir det ju trögare också. +/- 0...

MVH

Fjädern "laddas" utav rutan när den åker ner, och hjälper sedan rutan upp. +/-0

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang