Ombesiktning vid flygande inspektion

Rake
9 april 2012 · 164 Inlägg

Blev stoppad för en flygande inspektion och polisen klagade på mina baklampor för att dom var lite mörkare än orginal. De sa att det var olagliga förändringar på blinkers, bromsljus, positionsljus och reflexer och gav mig en böter på 500 spänn och en fullständig ombesiktning. Bötern var inget att tjafsa om 500 spänn bara att skriva på men ombesiktningen kunde jag inte säga något om, därimot på kopian av ombesiktnings pappret jag så står det att föraren ska skriva under men det har jag inte gjort, gäller denna ombesiktning ändå? Är det något man kan vägra? Återställa baklyktorna är ju inga problem men är en del andra saker jag måste fixa för att den ska gå igenom besiktningen igen, så som dragkroken och lite sånt som jag verkligen inte har tid eller pengar till att fixa just nu.

Åh vad man bara önskar att polisen kunde ägna sin tid åt vettiga saker istället men det vet ju vi alla att det kommer aldrig att hända.

Volvo 940 Turbo "Svarten" (1993)
gamlingen
10 april 2012 · 5 198 Inlägg

Alltid lika roligt när folk klagar på att polisen gör sitt jobb.  Har du varken tid och pengar så får du låta bilen stå tills du får råd..

Busgrabb Rejsa ?
10 april 2012 · 2 959 Inlägg

gamlingen skrev:
Alltid lika roligt när folk klagar på att polisen gör sitt jobb.  Har du varken tid och pengar så får du låta bilen stå tills du får råd..

Gå o lägg dig igen gamla gnällgubbe, det var inte det han undrade!

Autotech
BMW 335D (2008)
F-Tar
10 april 2012 · 1 335 Inlägg

Busgrabb skrev:

gamlingen skrev:
Alltid lika roligt när folk klagar på att polisen gör sitt jobb.  Har du varken tid och pengar så får du låta bilen stå tills du får råd..

Gå o lägg dig igen gamla gnällgubbe, det var inte det han undrade!

Haha big_smile Ibland kan ja tycka att polisen ska lägga energi på å ta våldäktmän ist. Ist för ärliga billister som kanske har en eller 2 skavanker på bilen, de är ju inte hela världen.

B5 #001
BMW Alpina B5 "001" (2005)
BMW 325 tds "E36" (1997)
alain www.bimmerpower.org
10 april 2012 · 3 995 Inlägg

En gång har jag ståt bakom en bil som hade mörkare bakljus än original, det var dagtid på sommar., han bromsade och jag såg inte det på direkten, jag bromsade också men det var för sent, krockade rejält.
Naturligtvis polisen och bärningsbil kom på plats.

Jag förklarade till polisen att jag inte såg när han bromsade pga förmörkade bakljus, enligt jag, det var mitt fel.
Polisen pratade med andra förare och förklarade att han orsakade en olycka pga förmörkade bakljus.
Resultat var att hans försäkring betalade allt reparation på min bil ca 80.000:- och andra förare inte fick nånt ersättning på sin bil.

Angående ditt problem, ring till bilprovningen och hör vad som gäller.
Misstänker att polisen kommer att skicka papper vidare även om du inte skrev på men kolla ifall att...

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
gamlingen
10 april 2012 · 5 198 Inlägg

Busgrabb skrev:

gamlingen skrev:
Alltid lika roligt när folk klagar på att polisen gör sitt jobb.  Har du varken tid och pengar så får du låta bilen stå tills du får råd..

Gå o lägg dig igen gamla gnällgubbe, det var inte det han undrade!

Lika mycket som ingen har bett om din kommentar

Rake
10 april 2012 · 164 Inlägg

gamlingen skrev:

Busgrabb skrev:

gamlingen skrev:
Alltid lika roligt när folk klagar på att polisen gör sitt jobb.  Har du varken tid och pengar så får du låta bilen stå tills du får råd..

Gå o lägg dig igen gamla gnällgubbe, det var inte det han undrade!

Lika mycket som ingen har bett om din kommentar

Jag har då bett för hans kommentar och jag den hjälper mer än ni som bara klagar.

alain skrev:
En gång har jag ståt bakom en bil som hade mörkare bakljus än original, det var dagtid på sommar., han bromsade och jag såg inte det på direkten, jag bromsade också men det var för sent, krockade rejält.
Naturligtvis polisen och bärningsbil kom på plats.

Jag förklarade till polisen att jag inte såg när han bromsade pga förmörkade bakljus, enligt jag, det var mitt fel.
Polisen pratade med andra förare och förklarade att han orsakade en olycka pga förmörkade bakljus.
Resultat var att hans försäkring betalade allt reparation på min bil ca 80.000:- och andra förare inte fick nånt ersättning på sin bil.

Angående ditt problem, ring till bilprovningen och hör vad som gäller.
Misstänker att polisen kommer att skicka papper vidare även om du inte skrev på men kolla ifall att...

Nu skulle jag inte köra runt med tonade baklysen om jag inte ansåg att de syns bra och inte gör någon skada. De är måttligt tonade och de syns minst lika bra som orginal då jag har något starkare led lampor i. Tycker din historia låter lite väl otrolig då inget ljus syns bra dagtid och väldigt många bilar har mörka glas på baklyktorna utan starkare lampor orginal men men.

Tack för att du försöker hjälpa iallafall, jo det är nog enklast att bara åka och höra med bilbesiktningen, dom vet vad som gäller om någon.

Volvo 940 Turbo "Svarten" (1993)
Seth
10 april 2012 · 3 354 Inlägg

Rake skrev:
väldigt många bilar har mörka glas på baklyktorna utan starkare lampor orginal men men.
.

lite skillnad på eftertonade baklyktor och baklyktor som är org "mörka" gällande ljusgenomsläpp.

Senast redigerat av Seth (10 april 2012)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Rake
10 april 2012 · 164 Inlägg

Seth skrev:

Rake skrev:
väldigt många bilar har mörka glas på baklyktorna utan starkare lampor orginal men men.
.

lite skillnad på eftertonade baklyktor och baklyktor som är org "mörka" gällande ljusgenomsläpp.

Vad exakt är skillnaden? Ljusgenomsläppet blir ju precis det samma om det är lika tonat, iallafall om det är seriöst gjort.

Volvo 940 Turbo "Svarten" (1993)
CarpeDiem German Engineering
10 april 2012 · 9 081 Inlägg

Det som gäller är bara dom sakerna du fick anmärkning på som SBP kollar på i samband med efterkontroll.

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
plankan
10 april 2012 ·

Rake skrev:
Åh vad man bara önskar att polisen kunde ägna sin tid åt vettiga saker istället men det vet ju vi alla att det kommer aldrig att hända.

Är det inte vettigt att ingripa när du gör saker på din bil som inte är lagligt ...........roll
Vart skall vi dra den gränsen i längden då -

"jamen det är jo bara,det gör väl inget..................."


Vill du ändra på din bil,vilket jag helt klart tycker du skall ha lov att göra -
så följ spelreglarna istället och ändra din bil med lagliga medel.
Så kanske både du/vi samt polisen slipper dessa uttjatade trådar wink

Senast redigerat av plankan (10 april 2012)

Rake
10 april 2012 · 164 Inlägg

plankan skrev:

Rake skrev:
Åh vad man bara önskar att polisen kunde ägna sin tid åt vettiga saker istället men det vet ju vi alla att det kommer aldrig att hända.

Är det inte vettigt att ingripa när du gör saker på din bil som inte är lagligt ...........roll
Vart skall vi dra den gränsen i längden då - "jamen det är jo bara,det gör väl inget..................."


Vill du ändra på din,vilket jag helt klart tycker du skall ha lov att göra -
så följ spelreglarna istället och ändra din bil med lagliga medel.
Så kanske både du/vi samt polisen slipper dessa uttjatade trådar wink

Du kanske inte håller med mig men att dom klagar på sånna saker som usa blinkers för att positions ljuset lyser orangt istället för vitt eller gult som det står i lagen att det ska vara tycker jag är helt jävla sjukt. Inte fan skadar mina oranga positionsljus någon. Men men du har dina åsikter och jag har mina och dom går separta vägar tydligen.

Volvo 940 Turbo "Svarten" (1993)
nixon89 klabbarpan
10 april 2012 · 3 041 Inlägg

En god vän till mig blev stoppad med flygande inspektion på sin gammle mazda 121 för två år sedan. Fick anmärkning på två däck som vart slut.

Ombesiktning sa farbror blå. Väl på besiktningen så visade det sig att det blev en helt ny kontroll bes.

Lite surt men vad gör man?

Mvh benna

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
henke_99 Offroad Racing
10 april 2012 · 3 122 Inlägg

nixon89 skrev:
En god vän till mig blev stoppad med flygande inspektion på sin gammle mazda 121 för två år sedan. Fick anmärkning på två däck som vart slut.

Ombesiktning sa farbror blå. Väl på besiktningen så visade det sig att det blev en helt ny kontroll bes.

Lite surt men vad gör man?

Mvh benna

Man protesterar. För så ska det inte vara.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
nixon89 klabbarpan
10 april 2012 · 3 041 Inlägg

Mjo men han tog besiktningen. Skulle ändå in inom kort:-)

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
SylvesterStallone
10 april 2012 · 1 433 Inlägg

Busgrabb skrev:

gamlingen skrev:
Alltid lika roligt när folk klagar på att polisen gör sitt jobb.  Har du varken tid och pengar så får du låta bilen stå tills du får råd..

Gå o lägg dig igen gamla gnällgubbe, det var inte det han undrade!

+1

BMW 730D (2005)
Muttley
10 april 2012 ·

De är ju bara att åka in med den för att svara dig.


När ska folk sluta med +1?  De har plötsligt kommit tillbaka nu när nya kommit.

Så har vi gnällt lite allihop idag.

caromania Forummoderator
10 april 2012 · 9 296 Inlägg

+2
Nej... eller jo?

Leker man med bilar ska man vara beredd att betala med mössan i handen. Ja klart som fasen att polisen är gnällig, men likförbannat gör de sitt jobb. Och kom inte med snicksnacket om att de ska jaga riktiga tjuvar etc då det är lika mycket likheter på en trafiksnut och en kriminalare som på en dörrförsäljare som kränger tulpaner kontra en mäklare på bank som kränger livförsäkringar. Snuten är lika hårt hållna som vi andra att redovisa och följa/upprätthålla statistik. Bra/dåligt? Skitsamma, så funkar det. Tugga - svälj.

Koncentrera er på frågan om ombesiktningen och svaret på den frågan besvaras absolut enklast av ett telefonsamtal till Bilprovningen. Varför sitta och gnälla på att snuten plockat en lagbrytare?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Seth
10 april 2012 · 3 354 Inlägg

Rake skrev:

Seth skrev:

Rake skrev:
väldigt många bilar har mörka glas på baklyktorna utan starkare lampor orginal men men.
.

lite skillnad på eftertonade baklyktor och baklyktor som är org "mörka" gällande ljusgenomsläpp.

Vad exakt är skillnaden? Ljusgenomsläppet blir ju precis det samma om det är lika tonat, iallafall om det är seriöst gjort.

fast dem är inte lika "tonade". Bara för att det eftertonade bakljuset kan se ut att vara lika "mörk" som t.ex ett godkänt eftermarknads/org tillbehörs lyktor så betyder det inte att de släpper igenom lika mkt ljus

Senast redigerat av Seth (10 april 2012)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
SylvesterStallone
10 april 2012 · 1 433 Inlägg

men ja ja enough, fattar inte att det finns så många haters på Internet helt otroligt! sjukt tråkiga liv ni måste ha aldrig positiva ...

BMW 730D (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang