Regga om c-korts reggad pickup till b-kort?

Mofflan
25 april 2012 · 418 Inlägg

Hejsan! Går i tankarna på att köpa en chevrolet 3500 crewcab Dually.  Då jag bara har B-kort så har jag stött på lite problem då dom flesta är c-korts reggade. Dock har jag kollat in några på garaget.org som har dessa modeller och har dem reggade för b-kort.

Nackdelen är ju att man får knappt lasta någonting, men detta är inte ett problem för mig.


Så nu till min fråga. Är det någon som har koll på om det ens går att regga dessa för b-kort? Vad krävs det för modifikationer för att göra detta isåfall? Läste någonting om att man måste byta till däck som inte klara lika mycket vikt?

Årsmodellerna jag kollar på väll 1988-1995.

Mvh Anton N

Mercedes CLS 55 amg "Gubbsläde" (2005)
Mercedes C200 cdi "S204" (2008)
namcon
25 april 2012 · 242 Inlägg

Jag fattar inte vad du menar med C-korts reggad? är det att den är reggad som LB istället för PB? har den totalvikt under 3,5 ton så är det en lätt lastbil och får köras på B iallafall. Har den totalvikt över 3,5 ton är det C kort som gäller!

Volvo V50 1,8F "Flex Limited Edition Momentum" (2009)
Mofflan
25 april 2012 · 418 Inlägg

Det är konstigt.

Skattevikt, kg: 4540
Tjänstevikt, kg: 3310
Totalvikt, kg: 4540

Men det finns lite olika modeller med tjänstevikt mellan 3-3,3 ton.


Dom flesta är reggade som LB men jag har sett undantag där dom har varit reggade som lätt lastbil. Tex denna.
http://www.garaget.org/?car=278916

Frågan är hur det kommer sig att vissa kan vara reggade som LB?

Mercedes C200 cdi "S204" (2008)
Mercedes CLS 55 amg "Gubbsläde" (2005)
turboforssen Telge Drifting Team
25 april 2012 · 5 398 Inlägg

Mofflan skrev:
Det är konstigt.

Skattevikt, kg: 4540
Tjänstevikt, kg: 3310
Totalvikt, kg: 4540

Men det finns lite olika modeller med tjänstevikt mellan 3-3,3 ton.


Dom flesta är reggade som LB men jag har sett undantag där dom har varit reggade som lätt lastbil. Tex denna.
http://www.garaget.org/?car=278916

Frågan är hur det kommer sig att vissa kan vara reggade som LB?

tror alla pickisar är reggade som lättlastbil men i regbeviset står det lastbil
min caddy pickup är en lätt lastbil men det står lastbil i regbeviset i alla fall

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
namcon
25 april 2012 · 242 Inlägg

En ford ranger jag körde förut var reggad som lastbil även fast totalvikten bara var 2,5 ton så det är vell antagligen att en pickup räknas som lastbil.

Med B-kort får du bara köra saker som har en Totalvikt på MAX 3,5 ton  OM du inte tog körkortet innan den 1 juli 1996
Källa: http://www.korkortsportalen.se/jag-har- … -far-kora/ titta där det står "Övergångsregel" sen ser du ju också vad du får köra med B-kort och C-kort

Den där länken du skicka är ju inte säkert att det stämmer för man kan ju skriva vad man vill i princip, då han har dolt regnr så kan man inte kolla upp den.

Senast redigerat av namcon (25 april 2012)

Volvo V50 1,8F "Flex Limited Edition Momentum" (2009)
namcon
25 april 2012 · 242 Inlägg

turboforssen skrev:

Mofflan skrev:
Det är konstigt.

Skattevikt, kg: 4540
Tjänstevikt, kg: 3310
Totalvikt, kg: 4540

Men det finns lite olika modeller med tjänstevikt mellan 3-3,3 ton.


Dom flesta är reggade som LB men jag har sett undantag där dom har varit reggade som lätt lastbil. Tex denna.
http://www.garaget.org/?car=278916

Frågan är hur det kommer sig att vissa kan vara reggade som LB?

tror alla pickisar är reggade som lättlastbil men i regbeviset står det lastbil
min caddy pickup är en lätt lastbil men det står lastbil i regbeviset i alla fall

Det är ju Totalvikten som avgör om den är lätt eller tung över 3,5ton tung under 3,5 lätt

Volvo V50 1,8F "Flex Limited Edition Momentum" (2009)
turboforssen Telge Drifting Team
25 april 2012 · 5 398 Inlägg

namcon skrev:

turboforssen skrev:

Mofflan skrev:
Det är konstigt.

Skattevikt, kg: 4540
Tjänstevikt, kg: 3310
Totalvikt, kg: 4540

Men det finns lite olika modeller med tjänstevikt mellan 3-3,3 ton.


Dom flesta är reggade som LB men jag har sett undantag där dom har varit reggade som lätt lastbil. Tex denna.
http://www.garaget.org/?car=278916

Frågan är hur det kommer sig att vissa kan vara reggade som LB?

tror alla pickisar är reggade som lättlastbil men i regbeviset står det lastbil
min caddy pickup är en lätt lastbil men det står lastbil i regbeviset i alla fall

Det är ju Totalvikten som avgör om den är lätt eller tung över 3,5ton tung under 3,5 lätt

det stämmer nog , men står fortfarande att min caddy är en lastbil i regbeviset  med en totalvikt på 1550 (tror jag det va) dok ve jag inte hur det står på en tung lastbil

Senast redigerat av turboforssen (25 april 2012)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
namcon
25 april 2012 · 242 Inlägg

turboforssen skrev:

namcon skrev:

turboforssen skrev:
tror alla pickisar är reggade som lättlastbil men i regbeviset står det lastbil
min caddy pickup är en lätt lastbil men det står lastbil i regbeviset i alla fall

Det är ju Totalvikten som avgör om den är lätt eller tung över 3,5ton tung under 3,5 lätt

det stämmer nog , men står fortfarande att min caddy är en lastbil i regbeviset  med en totalvikt på 1550 (tror jag det va) dok ve jag inte hur det står på en tung lastbil

Yes jag vet att dem står som LB tongue Det står exakt likadant på en tung lastbil bara att alla vikter är betydligt högre den ja kolla upp nyss stog det "Fabrikat: SCANIA P310LBX2 4MLB    Fordonsslag: LB     Yrkesmässig trafik: GODS.
Skattevikt, kg: 26000
Tjänstevikt, kg: 11920
Totalvikt, kg: 26500

Så det ända som skiljer är vikterna annars står det i princip samma som tillexempel din caddy fast din kanske inte är i yrkesmässig trafik lol

Senast redigerat av namcon (25 april 2012)

Volvo V50 1,8F "Flex Limited Edition Momentum" (2009)
Mofflan
25 april 2012 · 418 Inlägg

Okej! Men hur kommer det sig då att total vikten diffa på 1 ton när det är samma bil? när en som är b korts reggad och en som är c. Borde inte totalvikten vara samma när det gäller samma modell av bil?  Eller kan man typa om dom?

Mercedes C200 cdi "S204" (2008)
Mercedes CLS 55 amg "Gubbsläde" (2005)
tobbe456
25 april 2012 · 335 Inlägg

De var nått jäkla kryphål med dedär, vissa importerade >3500kg bilar och fick köra på B-kort..  det var nånting, men jag minns fasen inte..  hmm

Volvo C30 T5 "Momentum" (2007)
namcon
25 april 2012 · 242 Inlägg

På svensksålda kan jag förstå varför vissa är lite lättare och andra tyngre, vissa har långt flak andra inte och samma sak med cupen vissa har bara 2 stolar andra kan vara lite längre och ha ett baksäte också så det beror nog på lite sånt.. inport har jag dock ingen aning om så det får nångon som kan den biten svara på.

Volvo V50 1,8F "Flex Limited Edition Momentum" (2009)
Mofflan
25 april 2012 · 418 Inlägg

Det jag kollade på nu var 2 bilar i exakt samma utförande. Dvs dubbelhytt 5 sitsiga med ett riktigt baksäte. Långa 8 foots flaket samt dubbelmontage bak. Så det är ingen skillnad förutom att den ena har totalvikt på 4,5 ton och är reggad som tung lb samt den andra har totalvikt på 3,5 ton och är lätt lb. Båda har samma tjänstevikt.

Mercedes C200 cdi "S204" (2008)
Mercedes CLS 55 amg "Gubbsläde" (2005)
namcon
25 april 2012 · 242 Inlägg

Mofflan skrev:
Det jag kollade på nu var 2 bilar i exakt samma utförande. Dvs dubbelhytt 5 sitsiga med ett riktigt baksäte. Långa 8 foots flaket samt dubbelmontage bak. Så det är ingen skillnad förutom att den ena har totalvikt på 4,5 ton och är reggad som tung lb samt den andra har totalvikt på 3,5 ton och är lätt lb. Båda har samma tjänstevikt.

Jadu det där låter skumt som fan, du har ingen mer info om dem då? för då kanske det är att 1 är inport å den andra såld i sverige som ny och därmed reggad på ett helt annat sätt som tobbe456 skrev finns säkert kryphål som gör att en inport får köras på B-kort

Volvo V50 1,8F "Flex Limited Edition Momentum" (2009)
Mofflan
25 april 2012 · 418 Inlägg

jag vet iaf att den jag är sugen på just nu är importerad till sverige och står i sverige nu. Men är registrerade som lätt lastbil i ett annat euland för tillfället. Då borde det ju tekniskt sett gå att regga den som lätt lastbil i sverige?

Mercedes C200 cdi "S204" (2008)
Mercedes CLS 55 amg "Gubbsläde" (2005)
namcon
25 april 2012 · 242 Inlägg

Ja man tycker ju att det borde gå iallafall, men ja kan inte ge något bra svar på det. Hade det vart jag hade jag låtit säljarn regga in den som det först innan köp.

Volvo V50 1,8F "Flex Limited Edition Momentum" (2009)
Mofflan
25 april 2012 · 418 Inlägg

Lite Ot. En av dessa pickuper jag kollar på står i sverige, men är importerad från ett annat eu land. I detta land säger han att den är registrerad som lätt lastbil, alltså bör jag få köra den med b kort till bes osv här i sverige, Men sedan påstår han att den är reggad med en totalvikt på 4,5 ton vilket borde betyda att jag inte får köra den?

OT: Vad är det för papper man behöver för att registrera in en bil i sverige?

Mvh Anton

Mercedes CLS 55 amg "Gubbsläde" (2005)
Mercedes C200 cdi "S204" (2008)
Mofflan
27 april 2012 · 418 Inlägg

Var i kontakt med sbp idag. Dom sa att det går att regga om dessa bilar. Den jag pratade med sa att jag behövde ha ett intyg från chevrolet här i sverige, som säger att denna bil uppfyller kraven för att kunna reggas som lätt lastbil? Detta lär ju inte vara några problem då intyget inte är just för den bilen jag ska köpa utan för just den modellen vad jag förstått?

Sen så sa dom att jag måste antingen byta till däck som klarar av mindre tyck alltså klenare däck? Eller antingen sätta på klenare fjädring vilket känns lite halv skumt? Är det bara fjädringen samt däcken bak man ska byta då lastvikten sker på flaket? det förstog jag inte.

Några som har några tips ang detta?

Samt att man sedan åker in och reggar om den och sänker totalvikten från 4,5 ton till 3,5 ton.


Ledsen för dubbelpost.

Senast redigerat av Mofflan (27 april 2012)

Mercedes CLS 55 amg "Gubbsläde" (2005)
Mercedes C200 cdi "S204" (2008)
Dj_Albert Stölle
27 april 2012 · 199 Inlägg

Man kan ju regga om bussar som husbussar om dom är ombyggda, Samt har andra däck. Lika skumt det, men helt i sin ordning då ja har kört en sån buss en gång.
Tvekade först o tänkte att det måste ju va ren lögn, men sen fick ja se reg.handlingarna och först då trodde jag på det.
Fräckt dock att köra buss tongue  en ytterst speciell upplevelse för en som normalt sett inte kör nått större än en toyota hi-ace.

Jag anar ugglor som får kläder.
Volvo V70N "SvenssonRäcern" (2002)
Mofflan
27 april 2012 · 418 Inlägg

Låter ju som att det kan va möjligt. Dom sa att man antingen måste sätta på klenare däck eller byta fjädring. Undra om det är möjligt att hänga av ett par däck på bakaxeln och åka in å regga om den?

Mercedes C200 cdi "S204" (2008)
Mercedes CLS 55 amg "Gubbsläde" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang