Saab 9000 Cse -97 2.3Ltt oljeläckage

Skott92
4 juni 2012 · 69 Inlägg

Hej.

Jag var och kollade på en saab 9000 idag som verkade bra förutom att den läckte olja och hade inte gått igenom besiktningen pga detta. Enligt killen som sålde den sa han att han trodde de va p-boxen vid svänghjelet, lr o-ringen vid oljepumpen.

Är detta några större grejer att laga? Jag tänkte lämna bort jobbet men inte vill få en shock räkning för jobbet.

Senast redigerat av Skott92 (4 juni 2012)

Volvo s60 "2.5T" (2004)
M-Egerborn
4 juni 2012 · 205 Inlägg

Om det är packboxen vid bakkant på vevaxeln så är det förmodligen svindyrt...
Farsan bytte den på sin 850 själv dock, men Volvo skulle ha 10.000 eller nåt för bytet, medans packboxen bara kostade 80kr.

Volvo 944 GL "Golden Pearl" (1991)
Skott92
4 juni 2012 · 69 Inlägg

Men eftersom jag inte kan säga själv var det läcker så tvekar jag på köp då det kan bli en 10.000 reparation. Tänkte om det det var något vanligt fel mer oljeläckage på 9000.

Volvo s60 "2.5T" (2004)
M-Egerborn
5 juni 2012 · 205 Inlägg

Annars är det om du gör det själv, kolla runt lite på saab forum etc om guider på hur du tar ner lådan.

Volvo 944 GL "Golden Pearl" (1991)
jonTe
5 juni 2012 · 5 710 Inlägg

Lite bättre än så borde man kunna gissa.
Svänghjulet sitter på motsatt sida o-ringen till oljepumpen.
Är det olja från packboxen på växellådssidan = väl en annan bil eller pruta regält.
Andra sidan är lättare...skulle gissa 2-4000kr.
Meeeen....en bättre undersökning skulle inte skada.

MVH Jonas
..............
Skott92
5 juni 2012 · 69 Inlägg

Enligt honom läckte det från vänster sida om man står framför bilen.

Volvo s60 "2.5T" (2004)
Skott92
5 juni 2012 · 69 Inlägg

Men måste ändå läckt ganska mycket då den inte gick igenom

Volvo s60 "2.5T" (2004)
M-Egerborn
5 juni 2012 · 205 Inlägg

Nej det behöver det vanligtvist inte göra. Dom brukar kunna klaga på oljerester på motorn efter läckage, trots att man fixat det. Så det gäller att man spolar av skiten efter man fixat det.

Volvo 944 GL "Golden Pearl" (1991)
jonTe
5 juni 2012 · 5 710 Inlägg

Skott92 skrev:
Enligt honom läckte det från vänster sida om man står framför bilen.

= Oljepumpssidan.

MVH Jonas
..............
_karlsson_90
6 juni 2012 · 45 Inlägg

Främre packboxen som läcker alltså! är vanligt tongue är lätt fixat de gör man på 15min. men kan ju börja med att tvätta rent och köra ett litet tag så du är säker på att det är där de läcker tongue

Volvo 240 "Mint Condition" (1992)
Skott92
7 juni 2012 · 69 Inlägg

Har bestämmt mig för att inte köpa den då jag skall spara till en aero istället men tack för svar ändåsmile!

Volvo s60 "2.5T" (2004)
jonTe
7 juni 2012 · 5 710 Inlägg

_karlsson_90 skrev:
Främre packboxen som läcker alltså! är vanligt tongue är lätt fixat de gör man på 15min. men kan ju börja med att tvätta rent och köra ett litet tag så du är säker på att det är där de läcker tongue

Mmmm....det tar 15 min bara att demontera innerskärmen om de aldrig vart isär förut.
Sedan skall man ha specialverktyg till spännaren....sedan skall skruven till remskivan bort o den brukar sitta skapligt....

Det låter väldigt enkelt med 15 min....dock är det inte helt enkelt för en nybörjare med begränsad verktygslåda.

MVH Jonas
..............
_karlsson_90
7 juni 2012 · 45 Inlägg

jonTe skrev:

_karlsson_90 skrev:
Främre packboxen som läcker alltså! är vanligt tongue är lätt fixat de gör man på 15min. men kan ju börja med att tvätta rent och köra ett litet tag så du är säker på att det är där de läcker tongue

Mmmm....det tar 15 min bara att demontera innerskärmen om de aldrig vart isär förut.
Sedan skall man ha specialverktyg till spännaren....sedan skall skruven till remskivan bort o den brukar sitta skapligt....

Det låter väldigt enkelt med 15 min....dock är det inte helt enkelt för en nybörjare med begränsad verktygslåda.

haha ja har man inte bråttom så kan de säkert ta 15min med innerskärmen wink
Men sant har man inga bra verktyg tar de ju längre tid

Volvo 240 "Mint Condition" (1992)
jonTe
8 juni 2012 · 5 710 Inlägg

_karlsson_90 skrev:

jonTe skrev:

_karlsson_90 skrev:
Främre packboxen som läcker alltså! är vanligt tongue är lätt fixat de gör man på 15min. men kan ju börja med att tvätta rent och köra ett litet tag så du är säker på att det är där de läcker tongue

Mmmm....det tar 15 min bara att demontera innerskärmen om de aldrig vart isär förut.
Sedan skall man ha specialverktyg till spännaren....sedan skall skruven till remskivan bort o den brukar sitta skapligt....

Det låter väldigt enkelt med 15 min....dock är det inte helt enkelt för en nybörjare med begränsad verktygslåda.

haha ja har man inte bråttom så kan de säkert ta 15min med innerskärmen wink

Ja...SAAB 9000 har förmodlgen världens bästa inneskärmar...sitter de på plats kan man ta bort alla skruv utan att de ramlar bort.

MVH Jonas
..............
_karlsson_90
8 juni 2012 · 45 Inlägg

jonTe skrev:

_karlsson_90 skrev:

jonTe skrev:

Mmmm....det tar 15 min bara att demontera innerskärmen om de aldrig vart isär förut.
Sedan skall man ha specialverktyg till spännaren....sedan skall skruven till remskivan bort o den brukar sitta skapligt....

Det låter väldigt enkelt med 15 min....dock är det inte helt enkelt för en nybörjare med begränsad verktygslåda.

haha ja har man inte bråttom så kan de säkert ta 15min med innerskärmen wink

Ja...SAAB 9000 har förmodlgen världens bästa inneskärmar...sitter de på plats kan man ta bort alla skruv utan att de ramlar bort.

haha jo de har du ju en poäng i smile
9000 är väl saabs bästa bil också. iaf i min mening smile

Volvo 240 "Mint Condition" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang