Lakera själv eller lämna in?

TexaL
15 augusti 2012 · 308 Inlägg

Ska byta min front till en R-front nu, men den behöver slipas/lakeras om.

Och då är frågan, vad blir billigast? Göra själv eller lämna in den?

Alt 1: Köpa sandpapper/slipmaterial (100kr~?), 3-4 sprayburkar med min färgkod (200kr burken, dvs 600-800kr). Primer/klarlack (150kr burken~ 300kr~) + allt jobb, dessutom så har jag aldrig gjort det förut, men fått många råd och tips om hur jag ska göra? Värt att chansa och lägga ner ca 1200kr på att göra det själv?

eller alt 2: Lämna in den som den är?

eller alt 3: Slipa ner den så gott det går själv och lämna in den?

Help me out! Måste ha den KLAR tills på torsdag nästa vecka.

Thanks, over and out roll

Subaru Impreza "WRX STI" (2002)
Tobias_Nordh
15 augusti 2012 · 68 Inlägg

Alltid billigast att göra själv, om du inte är så duktig med sprutan, så tycker jag att du ska slipa den själv och sedan lämna in den, för slipa kan vilken svensson som helst göra!

Mvh

Volkswagen Golf II "White n black" (1986)
Thullen
15 augusti 2012 · 1 653 Inlägg

Tobias_Nordh skrev:
för slipa kan vilken svensson som helst göra!

Mvh

slipa kanske, men slipa rätt och rakt vetifaan.
har sett väldigt många skräckexempel på folk som gör underarbetet utan att ha den minsta koll på vad de gör, med resultat att lackeraren får lägga mer tid på att fixa till skiten än om han hade gjort det själv från början...

Gör det själv för 1200 spänn och det kanske blir skit (vilket det garanterat utan någon som hälst tvekan blir med sprayburkar...), eller lämna in för 2-3000 och det blir riktigt bra...

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
Micke181
15 augusti 2012 · 300 Inlägg

Kolla med en lackfirma vad dom ska ha innan du köper in grejer smile

TexaL
16 augusti 2012 · 308 Inlägg

Tack för svar pojkar! :-) ska kika in på lackeringsfirma innan jag fixar det själv då

Subaru Impreza "WRX STI" (2002)
-AD-
16 augusti 2012 · 314 Inlägg

Gör det inte själv är mitt tips som lackerare..de säger jag inte för att jag vill att någon lackerare ska tjäna pengar men sprey burkar är skit och du får aldrig samma nyans med en burk . måste lackas med pistol för att få rätt kulör. Och var ska du måla den? kommer bli full me skit om du lackar den hemma. hoppas du inte tar illa upp men de är ett ärligt svar och jag vet. mvh

BMW 330 ci cab "Crystal Grey" (2003)
Volkswagen Golf III 1,4 "skruttibangbang" (1992)
Razor8
16 augusti 2012 · 61 Inlägg

-AD- skrev:
Gör det inte själv är mitt tips som lackerare..de säger jag inte för att jag vill att någon lackerare ska tjäna pengar men sprey burkar är skit och du får aldrig samma nyans med en burk . måste lackas med pistol för att få rätt kulör. Och var ska du måla den? kommer bli full me skit om du lackar den hemma. hoppas du inte tar illa upp men de är ett ärligt svar och jag vet. mvh

Håller med. Kosta på lite mer och få en fin finish. Fick göra om min vinge 4 gånger innan det blev hyfsat.

Burn Your Rubber, Not Your Soul
Cars can do so much more than drive down the road, they can drive you through life
loudness
16 augusti 2012 · 4 554 Inlägg

Är de större delar än lister handtag och backspegelkåpor och du kanske har tänkt att lacka med spruta samma lack som lackerare blir de nog billigare att lämna bort, slippapper ev grundfärg lack klarlack osv de blir snart pengar, visst jobbet är gratis när du gör de själv men sannorlikheten att du gör allt rätt och inget går fel första gången rätt liten,givetvis individuellt beroende på hur försiktig och noggrann du är eller om du t om är för försiktig osv. de går lätt fel du får göra om å de blir merkostnader. en lackerare har oftast bra mycke bättre priser på materialet så i slutändan kommer de troligt gå jämnt ut. 

tänk även på att lacken på en front får stå ut mot stenskott insekter och annat flygande så de gäller att de blir bra och starkt.

TexaL
17 augusti 2012 · 308 Inlägg

-AD- skrev:
Gör det inte själv är mitt tips som lackerare..de säger jag inte för att jag vill att någon lackerare ska tjäna pengar men sprey burkar är skit och du får aldrig samma nyans med en burk . måste lackas med pistol för att få rätt kulör. Och var ska du måla den? kommer bli full me skit om du lackar den hemma. hoppas du inte tar illa upp men de är ett ärligt svar och jag vet. mvh

Ingen fara, tar ingenting fel! :-) Tack för svar, får bli att lämna in den!

Subaru Impreza "WRX STI" (2002)
TexaL
17 augusti 2012 · 308 Inlägg

loudness skrev:
Är de större delar än lister handtag och backspegelkåpor och du kanske har tänkt att lacka med spruta samma lack som lackerare blir de nog billigare att lämna bort, slippapper ev grundfärg lack klarlack osv de blir snart pengar, visst jobbet är gratis när du gör de själv men sannorlikheten att du gör allt rätt och inget går fel första gången rätt liten,givetvis individuellt beroende på hur försiktig och noggrann du är eller om du t om är för försiktig osv. de går lätt fel du får göra om å de blir merkostnader. en lackerare har oftast bra mycke bättre priser på materialet så i slutändan kommer de troligt gå jämnt ut. 

tänk även på att lacken på en front får stå ut mot stenskott insekter och annat flygande så de gäller att de blir bra och starkt.

Får tacka för din tid och omtanke! :-) Blir att lämna in den.

Mvh

Subaru Impreza "WRX STI" (2002)
A-Dahlgren Dahlgren
17 augusti 2012 · 450 Inlägg

loudness skrev:
tänk även på att lacken på en front får stå ut mot stenskott insekter och annat flygande så de gäller att de blir bra och starkt.

Min Gamla galant v6 fick sin frontspoiler lackerad på firma.
SÄMSTA jobbet jag har sett faktiskt.
Minsta lilla gruskorn = stenskott.
Hade jag haft bilen här så hade jag tagit kort.

den är mer vit än Silver,grå nu.. minst Sjuttioelva synliga stenskott.

Även den firman som fick lackera min interiör för att jag fick ett "Knottrigt" Ytlag, då jag trodde det var damm, eller färgpartiklar från munstycket på spray flaskan.
Blev seriöst sämre resultat än det jag själv hade lackerat.
Nu i efterhand så tror jag att han använde sprayburk...
Han sa att det kan bero på grundjobbet..
Men jag har slipat lite i mina dagar och det berodde knappast på grundjobbet..
När jag hämtade sakerna så låg dem fastklibbade på tidningar i garaget utanför lackeringshallen.
Där det springer folk ut och in. och det stod även andra bilar och frontspoilers i garaget/hallen.
Kul om de får färgdamm på sina prylar smile

Och andra anledningen till att de fick lackera det var för att de hade sålt 2 st sprayburkar som inte ville härda...
Så vid nästa lackeringsjobb så tar jag själv fram sprutan!

Dock kanske detta är 1av10 lackeringsföretag som inte tar sina kunder på allvar och inte gör sitt yttersta..

loudness
17 augusti 2012 · 4 554 Inlägg

A-Dahlgren skrev:

loudness skrev:
tänk även på att lacken på en front får stå ut mot stenskott insekter och annat flygande så de gäller att de blir bra och starkt.

Min Gamla galant v6 fick sin frontspoiler lackerad på firma.
SÄMSTA jobbet jag har sett faktiskt.
Minsta lilla gruskorn = stenskott.
Hade jag haft bilen här så hade jag tagit kort.

den är mer vit än Silver,grå nu.. minst Sjuttioelva synliga stenskott.

Även den firman som fick lackera min interiör för att jag fick ett "Knottrigt" Ytlag, då jag trodde det var damm, eller färgpartiklar från munstycket på spray flaskan.
Blev seriöst sämre resultat än det jag själv hade lackerat.
Nu i efterhand så tror jag att han använde sprayburk...
Han sa att det kan bero på grundjobbet..
Men jag har slipat lite i mina dagar och det berodde knappast på grundjobbet..
När jag hämtade sakerna så låg dem fastklibbade på tidningar i garaget utanför lackeringshallen.
Där det springer folk ut och in. och det stod även andra bilar och frontspoilers i garaget/hallen.
Kul om de får färgdamm på sina prylar smile

Och andra anledningen till att de fick lackera det var för att de hade sålt 2 st sprayburkar som inte ville härda...
Så vid nästa lackeringsjobb så tar jag själv fram sprutan!

Dock kanske detta är 1av10 lackeringsföretag som inte tar sina kunder på allvar och inte gör sitt yttersta..

fifan va trist men verkar ju inte varit ett jätteseriöst ställe, har själv med både bra och dåliga erfarenheter men har känslan av att de krävs bra många fler lager med spray för att få de lika starkt som spruta , sen är de som sagt mer jobb med icke solida lacker som kräver klarlack.

-AD-
17 augusti 2012 · 314 Inlägg

Ja om ett företag gör så dåligt jobb ska man bara ge fan i o betala o lämna in någon annan stans. eller säga till att dom för göra om de för att du inte godkänner det. men absolut, de finns oseriösa inom alla yrken...

Volkswagen Golf III 1,4 "skruttibangbang" (1992)
BMW 330 ci cab "Crystal Grey" (2003)
Turbovin Turbo lover
17 augusti 2012 · 555 Inlägg

Är man någorlunda pedantisk/petig av sig så ser sprayburkslack alltid för jävligt ut. Skulle aldrig komma på tanken att lacka en hel front med sprayburk, knappt att små detaljer blir ok.

Går ju att alltid att dra i lite trådar så att man kan få en front lackad till någorlunda vettigt pris.

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
A-Dahlgren Dahlgren
20 augusti 2012 · 450 Inlägg

Turbovin skrev:
Är man någorlunda pedantisk/petig av sig så ser sprayburkslack alltid för jävligt ut. Skulle aldrig komma på tanken att lacka en hel front med sprayburk, knappt att små detaljer blir ok.

Går ju att alltid att dra i lite trådar så att man kan få en front lackad till någorlunda vettigt pris.

Har fått prisförslag på 2000kr för att lacka om min front på den firman som jag postade högre upp i tråden..
Men tror knappast att min front hamnar där.

En annan gång så hade en backat in i pappas förra v70N -07
de fick lackera om halva bilen innan det blev bra,
så efter att den hade varit inne 3-5 gånger så blev det väll hyfsat.

det är förövrigt den firman som lackerar alla skador som anmäls till försäkringsbolagen..

weisse
21 augusti 2012 · 56 Inlägg

Valet är enkelt, vet du inte vad du håller på med så lämna in

Mitsubishi Evo 6 TME "Time Attack 2013" (2000)
-AD-
21 augusti 2012 · 314 Inlägg

Ett tips är ju att kolla på mer än en lackeringsfima vad dom tar för att lacka om en stötfångare. Beroende på om de är fram eller bak, samt om den är avmonterad (frilagd) från bilen eller sitter på, tar vi mellan 1000-1500 kr på de företaget jag jobbar på...och den blir som ny...

Volkswagen Golf III 1,4 "skruttibangbang" (1992)
BMW 330 ci cab "Crystal Grey" (2003)
MeepMeep Finraggare
21 augusti 2012 · 2 381 Inlägg

Spontant säger jag lämna in -MEN - jag har upplevt samma sak som A-Dahlgren här ovan - fronten de lackade blev SJUKT mycket mer känslig för stenskott och dessutom ser jag gamla skadan i vissa ljusvinklar. Tyvärr såg jag inte det förrän jag tog fram den ur vinteravställningen 6 månader senare och då ville inte firman kännas vid problemet hmm

Så ni lackerare som är duktiga och vill ha något att bita i - marknaden är stor så ut och syns med er så vi som vill ha vettiga jobb gjorda kan få betala för oss smile

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
-AD-
21 augusti 2012 · 314 Inlägg

kameramannen skrev:
Spontant säger jag lämna in -MEN - jag har upplevt samma sak som A-Dahlgren här ovan - fronten de lackade blev SJUKT mycket mer känslig för stenskott och dessutom ser jag gamla skadan i vissa ljusvinklar. Tyvärr såg jag inte det förrän jag tog fram den ur vinteravställningen 6 månader senare och då ville inte firman kännas vid problemet hmm

Så ni lackerare som är duktiga och vill ha något att bita i - marknaden är stor så ut och syns med er så vi som vill ha vettiga jobb gjorda kan få betala för oss smile

De absolut största problemet lackerare har med kunder är att kunder vill betala så lite som möjligt vilket i sin tur gör att våra jobb ska gå fort som f*n o de blir inte så noga. Men ditt exempel verkar ju helt sjukt, för om du fortfarande kan se skadan eller reperationen måste du ju självkalrt få de fixat. annars är de en väldigt oserös firma du råkat ut för. De är ganska lätt hänt att de blir sättningar i lacken om man tex slipat med för grovt papper, de händer alla lackerare. men då tar vi alltid in o fixar till det...

Volkswagen Golf III 1,4 "skruttibangbang" (1992)
BMW 330 ci cab "Crystal Grey" (2003)
Thullen
21 augusti 2012 · 1 653 Inlägg

kameramannen skrev:
Spontant säger jag lämna in -MEN - jag har upplevt samma sak som A-Dahlgren här ovan - fronten de lackade blev SJUKT mycket mer känslig för stenskott och dessutom ser jag gamla skadan i vissa ljusvinklar. Tyvärr såg jag inte det förrän jag tog fram den ur vinteravställningen 6 månader senare och då ville inte firman kännas vid problemet hmm

Så ni lackerare som är duktiga och vill ha något att bita i - marknaden är stor så ut och syns med er så vi som vill ha vettiga jobb gjorda kan få betala för oss smile

Min fråga som dyker upp till er som erfarat detta, valde ni första billigaste eller valde ni ut en lackerare med omsorg för att få ett bra resultat?

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang