Opel Astra 1.6 eco 2001 motorn bara dör! Inga felkoder!

Kissemiss
8 september 2012 · 2 Inlägg

Hej! Som sagt har en Opel Astra 1.6 eco 2001 års modell.
Har bytat egr-ventilen och lite bränsle relä, allt som felkoderna visa!
Bilen går perfekt inga missljud eller något, men den dör helt oregelbundet!

Inga felkoder kommer upp, den vägrar starta efter den dött men väntar man en stund så går den igång!
När bilen dör tänds lampan för elektroniskstyrd kylsystem och batteri lampan! Bilen blir inte överhettad eller något!??
Håller man varvet uppe brukar den gå hur länge som helst!

Har haft den inne på verkstad och dem kan inte hitta något fel på bilen!???
Har fått tips om att det kan vara databoxen som flippat ur??

Någon som har stöt på detta problem innan?
Tacksam för all hjälp jag kan få!!
///Anders

micke-opel
8 september 2012 · 562 Inlägg

Testa att försök kyla ner motorstyrdonet när bilen precis dött.. Med typ kylspray.

Vill minnas att jag vart med om en likadan bil som dog när den blev varm och satte felkod på bränslepumpsrelä etc. I det fallet så var styrdonet kasst, utan att det för den delen betyder att du har samma fel, men visst låter det misstänkt lika.

Så jag hade försökt felsöka lite mer och se om det går att mäta fram t.ex. vad som felar... Det beror ju på hur det ser ut i elschemat somsagt.

Angående att programmera in ett begagnat styrdon så vet jag inte om det går på just Astra G, men det borde gå att söka eller få fram på något sätt.. 

Lycka till!

9-5 Aero Sedan -05
Kissemiss
8 september 2012 · 2 Inlägg

Ok tack ska testa! men bilen kan ibland dö efter 150 meter ibland efter några mil! Trode först det var värmerelaterat men som sagt ibland hinner den knappt bli det! Men får väll prova det först:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang