Lampfel Halvljus. Volvo s60 -01

Freddeb
11 mars 2012 · 21 Inlägg

Haj!

Har nyss installerat xenon i min Volvo s60 -01 och gång efter gång säger den till att det är lampfel.
Kan förstå att detta är något bilen inte klarar av pga att den är några år, att den vet att det är något
emellan och att det inte är som det ska. 

Då kommer frågan

Finns det något att göra åt detta eller är det bara att leva med det?

Andreas34
11 mars 2012 · 188 Inlägg

det är väl canbus? då måste du ha en grej som du kopplar in före ballasten som är gjord för bilar med canbus styrning. kostar ca 200 kr styck och du behöver 2 stycken.

ekmaan hej vad gör du?
12 mars 2012 · 416 Inlägg

Freddeb skrev:
Haj!

Har nyss installerat xenon i min Volvo s60 -01 och gång efter gång säger den till att det är lampfel.
Kan förstå att detta är något bilen inte klarar av pga att den är några år, att den vet att det är något
emellan och att det inte är som det ska. 

Då kommer frågan

Finns det något att göra åt detta eller är det bara att leva med det?

PM.a om du vill veta vars de finns att köpa för 60kr/styck.

smile

"Enda felet på mercedes är att man inte ser stjärnan när man backar"
Mercedes w126 300sel "Pamela" (1987)
F4S4N CAD-konstruktör
12 mars 2012 · 1 392 Inlägg

Du köper en (ENDAST EN) shunt. Kostar under 200kr.

http://www.xenonkungen.com/se/art/cance … -shunt.php

Där har du en. Något annat ska du INTE ha. Finns resistorer att koppla direkt från ballasterna men dom tar bara plats och kostar oftast mer pengar. Inga canbus-prylar behövs. Shunten tar 2 min att installera och den tar ingen plats i motorummet!

Vet inte vart Andreas34 köper sina motstånd för 400kr. Där hade inte jag handlat iaf lol

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
MammDiin
12 mars 2012 · 2 016 Inlägg

F4S4N skrev:
Du köper en (ENDAST EN) shunt. Kostar under 200kr.

http://www.xenonkungen.com/se/art/cance … -shunt.php

Där har du en. Något annat ska du INTE ha. Finns resistorer att koppla direkt från ballasterna men dom tar bara plats och kostar oftast mer pengar. Inga canbus-prylar behövs. Shunten tar 2 min att installera och den tar ingen plats i motorummet!

Vet inte vart Andreas34 köper sina motstånd för 400kr. Där hade inte jag handlat iaf lol

Andreas34 menade kanske också Xenonkungen?
Men det du länkar till är ju bättre lösning till denna bilmodell...

ekmaan hej vad gör du?
12 mars 2012 · 416 Inlägg

Canbus canceller 65.50:- / styck & Störnings filter  69:- / styck.. om du inte ska köpa en shunt.

"Enda felet på mercedes är att man inte ser stjärnan när man backar"
Mercedes w126 300sel "Pamela" (1987)
F4S4N CAD-konstruktör
12 mars 2012 · 1 392 Inlägg

MammDiin skrev:

F4S4N skrev:
Du köper en (ENDAST EN) shunt. Kostar under 200kr.

http://www.xenonkungen.com/se/art/cance … -shunt.php

Där har du en. Något annat ska du INTE ha. Finns resistorer att koppla direkt från ballasterna men dom tar bara plats och kostar oftast mer pengar. Inga canbus-prylar behövs. Shunten tar 2 min att installera och den tar ingen plats i motorummet!

Vet inte vart Andreas34 köper sina motstånd för 400kr. Där hade inte jag handlat iaf lol

Andreas34 menade kanske också Xenonkungen?
Men det du länkar till är ju bättre lösning till denna bilmodell...

Jo fast vanliga cancellers kostar 150kr/par på xenonkungen. http://www.xenonkungen.com/se/art/hid-decoder-9-16v.php

Men shunten fungerar utmärkt och den varken syns eller tar någon plats smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
mickecorrado Bilplåtslagare
12 mars 2012 · 1 036 Inlägg

Sök på nätet och borra hål i den du har idag. Billigast smile

Smoke Tires Not Drugs.
mickecorrado Bilplåtslagare
12 mars 2012 · 1 036 Inlägg

Hitta detta:

PMPerformance skrev:

Är du oxå trött på dyra shuntar som företag säljer? 
Ja, för att förklara detta lite enkelt så drabbas alla av "lampfel halvljus" när du monterat xenon på tex en V70N S60 och endel tjänar stora pengar på att manipulera shuntar med diverse lösningar. Det här fixar man lätt själv utan att byta shunt eller borra hål på den.

Varför får du detta meddelande då igentligen?
Jo det är pga att xenon drar mindre effekt än vad en konversionell halogenlampa gör. Normalt drar xenonljus runt 35W medans en halogen drar 55W
Volvo har löst detta genom att ha en strömvakt som talar om för bilen om aktuell effektförbrukning, om den sjunker under 110W =2 X 55W
genom shunten(om en lampa briner av) så får CEM den aktuella effektförbrukningen som nu normalt blir lägre än förväntat.
Då sätter CEM en felkod och skickar informationen upp till dej via DIM.

Hur gör jag för att släcka detta meddelande på tex en V70N 00:a?
Jo det är enklare än vad man kan tro, först och främst måste man veta att det trots allt är samma shunt även om man har xenon från fabrik.
Jaha, men bilar före 01 finns ju inte xenon, hur kan det då vara samma shunt? tänker ni nu..
Jo iom att Volvo utvecklat bilen väldigt länge innan den släpptes första gången så har dom faktiskt planerat för xenon för framtiden.
istället för att byta ut stora delar eller konstruktionsmässigt ändra bilens elsystem för framtida bruk så gör dom det lätt för sig och använda det som redan finns.
Det man gör är att fysiskt ändra kabeln i CEM från 2:ans position till 1:ans position(som är ledig iom att bilen inte har xenon) i shuntsockeln.
Japp det är så enkelt faktiskt!!!
Nedan ser vi vad som skiljer ljussystemen imellan.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 741349.jpg


Antingen ändrar man kabeln fysiskt som sagt i CEM, det gör man genom att lossa CEM så du kommer åt baksidan, flytta kabeln från pos.2 till pos 1 istället.
eller om man inte vill fysiskt ändra kabeln så löder man på kabelsnuttar på shuntens ben och använder kabelstift i ändarna, löd dock inte på en kabelsnutt på schuntens 2:a stift
då den ändå inte ska användas. gör 1:ans kabel lite längre då den ska in på 2:ans position i CEM.
Nu så kommer inte meddelandet upp i displayen längre.
Nu går effekten på det tänkta stiftet just för xenon, så som det är från fabrik.

Var sitter denna CEM och shunten du skriver om?
Jo dem sitter innanför instrumentbrädan på vänster sida, man skruvar bort 2 torx som håller den lilla platsskyddet under knäna.
frigörs den så kommer man åt CEM, vid strecket på bilden sitter shunten. http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 440b4a.jpg



OBS sist med inte minst!
glöm ej att skifta tillbaka kabeln om du monterat tillbaka dina halogenljus.
du riskerar annars att skadligöra shunten eller CEM om du kör med halogen på xenonkretsen då den är konstruerad för 35W och inte 55W

_________________

Smoke Tires Not Drugs.
Andreas34
12 mars 2012 · 188 Inlägg

F4S4N skrev:
Du köper en (ENDAST EN) shunt. Kostar under 200kr.

http://www.xenonkungen.com/se/art/cance … -shunt.php

Där har du en. Något annat ska du INTE ha. Finns resistorer att koppla direkt från ballasterna men dom tar bara plats och kostar oftast mer pengar. Inga canbus-prylar behövs. Shunten tar 2 min att installera och den tar ingen plats i motorummet!

Vet inte vart Andreas34 köper sina motstånd för 400kr. Där hade inte jag handlat iaf lol

xenonkungen och humanhabit var det jag kollade för att få en liten fingervisning om pris, och kan inte tänka mig att saker från xenonkungen är skit. men det är bra med folk som kan lite mer inom alla ämnen för ett forum är ju till för att diskutera på tongue

PMPerformance
12 mars 2012 · 2 266 Inlägg

mickecorrado skrev:
Hitta detta:

PMPerformance skrev:

Är du oxå trött på dyra shuntar som företag säljer? 
Ja, för att förklara detta lite enkelt så drabbas alla av "lampfel halvljus" när du monterat xenon på tex en V70N S60 och endel tjänar stora pengar på att manipulera shuntar med diverse lösningar. Det här fixar man lätt själv utan att byta shunt eller borra hål på den.

Varför får du detta meddelande då igentligen?
Jo det är pga att xenon drar mindre effekt än vad en konversionell halogenlampa gör. Normalt drar xenonljus runt 35W medans en halogen drar 55W
Volvo har löst detta genom att ha en strömvakt som talar om för bilen om aktuell effektförbrukning, om den sjunker under 110W =2 X 55W
genom shunten(om en lampa briner av) så får CEM den aktuella effektförbrukningen som nu normalt blir lägre än förväntat.
Då sätter CEM en felkod och skickar informationen upp till dej via DIM.

Hur gör jag för att släcka detta meddelande på tex en V70N 00:a?
Jo det är enklare än vad man kan tro, först och främst måste man veta att det trots allt är samma shunt även om man har xenon från fabrik.
Jaha, men bilar före 01 finns ju inte xenon, hur kan det då vara samma shunt? tänker ni nu..
Jo iom att Volvo utvecklat bilen väldigt länge innan den släpptes första gången så har dom faktiskt planerat för xenon för framtiden.
istället för att byta ut stora delar eller konstruktionsmässigt ändra bilens elsystem för framtida bruk så gör dom det lätt för sig och använda det som redan finns.
Det man gör är att fysiskt ändra kabeln i CEM från 2:ans position till 1:ans position(som är ledig iom att bilen inte har xenon) i shuntsockeln.
Japp det är så enkelt faktiskt!!!
Nedan ser vi vad som skiljer ljussystemen imellan.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 741349.jpg


Antingen ändrar man kabeln fysiskt som sagt i CEM, det gör man genom att lossa CEM så du kommer åt baksidan, flytta kabeln från pos.2 till pos 1 istället.
eller om man inte vill fysiskt ändra kabeln så löder man på kabelsnuttar på shuntens ben och använder kabelstift i ändarna, löd dock inte på en kabelsnutt på schuntens 2:a stift
då den ändå inte ska användas. gör 1:ans kabel lite längre då den ska in på 2:ans position i CEM.
Nu så kommer inte meddelandet upp i displayen längre.
Nu går effekten på det tänkta stiftet just för xenon, så som det är från fabrik.

Var sitter denna CEM och shunten du skriver om?
Jo dem sitter innanför instrumentbrädan på vänster sida, man skruvar bort 2 torx som håller den lilla platsskyddet under knäna.
frigörs den så kommer man åt CEM, vid strecket på bilden sitter shunten. http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 440b4a.jpg



OBS sist med inte minst!
glöm ej att skifta tillbaka kabeln om du monterat tillbaka dina halogenljus.
du riskerar annars att skadligöra shunten eller CEM om du kör med halogen på xenonkretsen då den är konstruerad för 35W och inte 55W

_________________

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59701/59701-5b0ee4ccc28f3b1ce95f0445d5741349.jpg En ny bild på de som menas

svetsdiff !!!
Freddeb
17 mars 2012 · 21 Inlägg

Tack Grabbar!

Ibbee
22 september 2012 · 262 Inlägg

Hej!

Funkar detta även om man monterar R lampor bixenon på sin s60 01a? Någon som vet och kan dela med sig info?

PMPerformance
22 september 2012 · 2 266 Inlägg

Ibbee skrev:
Hej!

Funkar detta även om man monterar R lampor bixenon på sin s60 01a? Någon som vet och kan dela med sig info?

Har lite fler grejer som behövs till de, nivå kännarna till höjdjusteringen för lyktorna, sen är de olika kontakter till själva strålkastaren. men ja de är fullt möjligt att konvertera till bi xenon på bilen.

svetsdiff !!!
Tobzter
22 september 2012 · 3 144 Inlägg

Ibbee skrev:
Hej!

Funkar detta även om man monterar R lampor bixenon på sin s60 01a? Någon som vet och kan dela med sig info?

Ja de funkar för att få bort lampvarningen

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Lyngmo
30 januari 2015 · 466 Inlägg

hallå alla, jag vet att denna tråd är gammal, jag vill bara dubbelkolla, jag köpte xenon till min volvo s60 idag med canbus, när jag har monterat det så får jag naturligtvis lampfel, ska jag köpa en shund eller vad tycker ni som kan sånt här,?  och när jag startar bilen så tänds bara 1 halvljus lampa då får man starta om bilen då funkar båda, har det med shunten och göra också =?

Mvh

Mack Forum- och sitemoderator
30 januari 2015 · 26 113 Inlägg

Lyngmo skrev:
hallå alla, jag vet att denna tråd är gammal, jag vill bara dubbelkolla, jag köpte xenon till min volvo s60 idag med canbus, när jag har monterat det så får jag naturligtvis lampfel, ska jag köpa en shund eller vad tycker ni som kan sånt här,?  och när jag startar bilen så tänds bara 1 halvljus lampa då får man starta om bilen då funkar båda, har det med shunten och göra också =?

Mvh

Varför gör du inte som i guiden högre upp i tråden?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang