Seriekoppla 4st LED/dioder, hur?

white_knight
20 oktober 2012 · 30 Inlägg

Hej!

Hoppas bilden kom med nu. Om den gör det så förstår ni frågan smile

Ni får gärna rita svaren så man förstår smile

Annars har ni länk nedanför.


http://www.garaget.org/white_knight/gallery


tacksam för svar smile

Kia Ceed sw (2014)
Batta
20 oktober 2012 · 1 353 Inlägg

dra en kabel till strömbrytaren och sen 4 st därifrån? en till varje lampa är väl enklaste

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
white_knight
20 oktober 2012 · 30 Inlägg

Batta skrev:
dra en kabel till strömbrytaren och sen 4 st därifrån? en till varje lampa är väl enklaste

Tack, fick till det smile
Var nog inte så vaken som jag trodde på elläran smile

Kia Ceed sw (2014)
simlar
20 oktober 2012 · 5 516 Inlägg

Batta skrev:
dra en kabel till strömbrytaren och sen 4 st därifrån? en till varje lampa är väl enklaste

Enklaste och bästa eftersom det då blir en parallellkoppling vilket betyder att ifall en lampa går sönder/kopplas bort så fortsätter resten att lysa. smile


Ska du seriekoppla så drar du en sladd från strömbrytaren till den positiva sidan på dioden och från den negativa sidan på dioden drar du sedan till den positiva sidan på nästa diod och fortsätter så tills du har kopplat in alla dioder.

dvs
strömbrytare > diod > diod > diod o.s.v.

Paralellkoppling =
Strömbrytare > diod | Strömbrytare > diod | Strömbrytare > diod o.s.v.

Går även att parallellkoppla genom att koppla en sladd från strömbrytare till plus på dioden, sen en till kabel från plus på dioden till plus på nästa diod och fortsätta så tills alla dioder är inkopplade.

Tänk bara på att koppla inte på förbrukare som drar mer ampere än vad strömbrytaren klarar av, annars finns det risk att elda upp strömbrytaren och även bilen.

Ampere = Watt/Volt
Watt = Volt*Ampere
Volt = Watt/Ampere

Senast redigerat av simlar (20 oktober 2012)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
MammDiin
20 oktober 2012 · 2 016 Inlägg

Är dioderna gjorda för 12 volt?
Om inte så måste du använda dig av motstånd för att de inte ska gå sönder.

Campar Elektriker
21 oktober 2012 · 160 Inlägg

Vad är de för dioder? Hur många volt och ampere ska dom ha?

Mjau säger kissen
BMW 530D (2008)
simlar
21 oktober 2012 · 5 516 Inlägg

Campar skrev:
Vad är de för dioder? Hur många volt och ampere ska dom ha?

Det är LED som är gjorda för 12V. Ofta så är det bara att motståndet redan är inbyggt i sockeln på lysdioden men det finns lysdioder som är gjorda för 12V och behöver inget motstånd.

Har du lysdioder som inte är gjorda för 12V måste du sätta ett motstånd på den positiva kabeln för att få ner Volten till det lampan är gjord för så du inte bränner lysdioden.
(Det är även skillnad mellan Diod och Lysdiod, en Diod lyser inte utan den likriktar bara strömmen. En Lysdiod både lyser och likriktar strömmen. Enkelt förklarat så är en diod som en backventil.)


Hur många ampere dem tar beror på effekten på lampan (Watt-antalet) och vid villken Volt lampan är specifierad till den effekten.

T.ex om du har en lampa som är specifierad till 2W vid 12V (vanligt att ha i instrumentbelysningen) så tar den:
2/12 = 0,167A
Så om strömbrytaren klarar t.ex 10A så kan du ha:
10/0,167 = 59,88st lampor kopplade till den strömbrytaren.

Skulle du däremot mata lamporna med 14V som det oftast är i bilens elsystem när motorn är igång tar lampan fortfarande lika många Ampere men effekten (W) blir högre.

T.ex om vi tar samma 2W lampa så får vi att:
0,167*14 = 2,338W


http://lysdioder.nu/index.php/att-koppla-lysdioder/
Bra länk, där står nog det mesta du behöver veta för att koppla lysdioder.

Senast redigerat av simlar (21 oktober 2012)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
MammDiin
21 oktober 2012 · 2 016 Inlägg

simlar skrev:

Campar skrev:
Vad är de för dioder? Hur många volt och ampere ska dom ha?

Det är LED som är gjorda för 12V. Ofta så är det bara att motståndet redan är inbyggt i sockeln på lysdioden men det finns lysdioder som är gjorda för 12V och behöver inget motstånd.

Har du lysdioder som inte är gjorda för 12V måste du sätta ett motstånd på den positiva kabeln för att få ner Volten till det lampan är gjord för så du inte bränner lysdioden.
(Det är även skillnad mellan Diod och Lysdiod, en Diod lyser inte utan den likriktar bara strömmen. En Lysdiod både lyser och likriktar strömmen. Enkelt förklarat så är en diod som en backventil.)


Hur många ampere dem tar beror på effekten på lampan (Watt-antalet) och vid villken Volt lampan är specifierad till den effekten.

T.ex om du har en lampa som är specifierad till 2W vid 12V (vanligt att ha i instrumentbelysningen) så tar den:
2/12 = 0,167A
Så om strömbrytaren klarar t.ex 10A så kan du ha:
10/0,167 = 59,88st lampor kopplade till den strömbrytaren.

Skulle du däremot mata lamporna med 14V som det oftast är i bilens elsystem när motorn är igång tar lampan fortfarande lika många Ampere men effekten (W) blir högre.

T.ex om vi tar samma 2W lampa så får vi att:
0,167*14 = 2,338W


http://lysdioder.nu/index.php/att-koppla-lysdioder/
Bra länk, där står nog det mesta du behöver veta för att koppla lysdioder.

Var har han skrivit att det är LED gjorda för 12V?

Och om de är gjorda för 12v så ska han paralellkoppla dem, om han vill att de ska lysa med full effekt.

simlar
21 oktober 2012 · 5 516 Inlägg

MammDiin skrev:

simlar skrev:

Campar skrev:
Vad är de för dioder? Hur många volt och ampere ska dom ha?

Det är LED som är gjorda för 12V. Ofta så är det bara att motståndet redan är inbyggt i sockeln på lysdioden men det finns lysdioder som är gjorda för 12V och behöver inget motstånd.

Har du lysdioder som inte är gjorda för 12V måste du sätta ett motstånd på den positiva kabeln för att få ner Volten till det lampan är gjord för så du inte bränner lysdioden.
(Det är även skillnad mellan Diod och Lysdiod, en Diod lyser inte utan den likriktar bara strömmen. En Lysdiod både lyser och likriktar strömmen. Enkelt förklarat så är en diod som en backventil.)


Hur många ampere dem tar beror på effekten på lampan (Watt-antalet) och vid villken Volt lampan är specifierad till den effekten.

T.ex om du har en lampa som är specifierad till 2W vid 12V (vanligt att ha i instrumentbelysningen) så tar den:
2/12 = 0,167A
Så om strömbrytaren klarar t.ex 10A så kan du ha:
10/0,167 = 59,88st lampor kopplade till den strömbrytaren.

Skulle du däremot mata lamporna med 14V som det oftast är i bilens elsystem när motorn är igång tar lampan fortfarande lika många Ampere men effekten (W) blir högre.

T.ex om vi tar samma 2W lampa så får vi att:
0,167*14 = 2,338W


http://lysdioder.nu/index.php/att-koppla-lysdioder/
Bra länk, där står nog det mesta du behöver veta för att koppla lysdioder.

Var har han skrivit att det är LED gjorda för 12V?

Och om de är gjorda för 12v så ska han paralellkoppla dem, om han vill att de ska lysa med full effekt.

Aha, trodde han frågade var det för för sorts dioder som var 12V. Såg inte att det inte var TS som skrev :shameface:

Ja det kanske han måste.
Jag parallellkopplar alltid när jag kopplar lampor då det är värt att spendera den lilla tid extra det tar så man inte behöver kolla alla lampor ifall en pajjar.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Campar Elektriker
22 oktober 2012 · 160 Inlägg

simlar skrev:

MammDiin skrev:

simlar skrev:

Det är LED som är gjorda för 12V. Ofta så är det bara att motståndet redan är inbyggt i sockeln på lysdioden men det finns lysdioder som är gjorda för 12V och behöver inget motstånd.

Har du lysdioder som inte är gjorda för 12V måste du sätta ett motstånd på den positiva kabeln för att få ner Volten till det lampan är gjord för så du inte bränner lysdioden.
(Det är även skillnad mellan Diod och Lysdiod, en Diod lyser inte utan den likriktar bara strömmen. En Lysdiod både lyser och likriktar strömmen. Enkelt förklarat så är en diod som en backventil.)


Hur många ampere dem tar beror på effekten på lampan (Watt-antalet) och vid villken Volt lampan är specifierad till den effekten.

T.ex om du har en lampa som är specifierad till 2W vid 12V (vanligt att ha i instrumentbelysningen) så tar den:
2/12 = 0,167A
Så om strömbrytaren klarar t.ex 10A så kan du ha:
10/0,167 = 59,88st lampor kopplade till den strömbrytaren.

Skulle du däremot mata lamporna med 14V som det oftast är i bilens elsystem när motorn är igång tar lampan fortfarande lika många Ampere men effekten (W) blir högre.

T.ex om vi tar samma 2W lampa så får vi att:
0,167*14 = 2,338W


http://lysdioder.nu/index.php/att-koppla-lysdioder/
Bra länk, där står nog det mesta du behöver veta för att koppla lysdioder.

Var har han skrivit att det är LED gjorda för 12V?

Och om de är gjorda för 12v så ska han paralellkoppla dem, om han vill att de ska lysa med full effekt.

Aha, trodde han frågade var det för för sorts dioder som var 12V. Såg inte att det inte var TS som skrev :shameface:

Ja det kanske han måste.
Jag parallellkopplar alltid när jag kopplar lampor då det är värt att spendera den lilla tid extra det tar så man inte behöver kolla alla lampor ifall en pajjar.

De jag menade är hur många ampere dioden behöver för att lysa. Man behöver både ampere och volt för att få ut resistorns storlek  (Pålagd spänning minus Diodens spänningsfal)dividerat med diodens arbetsström i ampere = Resistorns storlek

Parallelkoppling är i vilket fall som helst bästa sättet smile

Mjau säger kissen
BMW 530D (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang