Stort elfel, hjälp! Volvo 740!

GuggeKarlberg
10 januari 2013 · 508 Inlägg

Hallå! Jag har haft ett problem med varvningen som jag tog upp i en annan tråd som ni borde läsa igenom innan ni läser det här. Men felet i gamla tråden var:

"min 740 har gått som en klocka tills idag när jag skulle starta den. Den startar och går som vanligt på tomgång, men direkt jag gasar dör motor och jag måste börja om igen. Ibland behöver jag inte ens gasa utan då startar jag och den och går sakta (eller direkt) ner i tomgång tills den dör. Vad kan felet vara? Tack!"

Tråden är här ---> http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 64&p=1

Nu när jag då bytt luftmassamätaren då vi trodde att det var felet (även fast den faktiskt var i dåligt skick), så verkar det vara något elfel. När jag bytte lmm till den "nya" var det likadant en stund att den dog direkt jag gasade, men efter några försök så gick den igång och man kunde gasa osv, det gick som det ska. När jag slog av den vid OKQ8 för att tanka, och skulle sedan starta upp den igen, så när jag vred nyckeln i "startmotor-läge" så istället för att motorn gick runt, så klickade något relä (vet inte vilket) i takt med startmotorn samtidigt som instrumentbelysning + positions/halvljusen också blinkade i takt till startmotorn??

Jag tog då ut minus från batteriet och satt tillbaka, och felet försvann, och det tände motorn istället för att relät + belysningen blinkade till den. Den gick att köra vanligt tills jag slog av alla lampor, och den började då bli precis likadan att det inte går att varva eller något. Och det varierade mellan att fungera eller inte beroende på om lysena var på :S Plus att när "ljusreglaget" var på 0 (alla lampor avslagna) så lyser fortfarande instrumentbelysningen, och det börjar ryka om lamporna är av samtidigt som tändningen är på (det felet har dock varit innan varvningsproblemet uppstod). Men jag sket i det och startade igen, och det gick dåligt som vanligt.. Provade då att ta ut jorden från vänstra positionsljuset (vänster skärmkant) eftersom jag har vita LED positionsljus måste man jorda den bruna kabeln, och motorn började då gå lite bättre för en stund, men blev sedan likadan igen, och jag var tvungen att bogseras. Men vet någon om kanske luftmassamätaren är jordad på samma ställe som jag jordat positionsljuset (alltså vänsterskärmkant i den där jord-stifts klumpen), och varför lyser ännu instrumentlamporna även fast ljusreglaget är AV? Och hur fixar jag det här?

Detta var mycket svårt att förklara, men jag hoppas verkligen att ni tar tid att läsa och hoppas att ni förstår!

Tack, MVH Gustav

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673
mb_pucken
10 januari 2013 · 5 083 Inlägg

prova att sätta en startkabel mellan motor och batteri och batteri samt motor. min en gammal merca börja krångla så där när jordflätan gick av mellan motor och kaross.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
GuggeKarlberg
10 januari 2013 · 508 Inlägg

mb_pucken skrev:
prova att sätta en startkabel mellan motor och batteri och batteri samt motor. min en gammal merca börja krångla så där när jordflätan gick av mellan motor och kaross.

Hjälpte ingenting hmm

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang