Saab 9-3 -07 Montera extraljus?

Philip88
15 februari 2010 · 99 Inlägg

Hej!

Hade tänkt få upp ett par extraljus på min Saab 9-3 SC från 2007. Undrar om någon har kopplat extraljus på en sådan bil. Är det några konstigheter? Hur ska det kopplas? Finns ju färdiga kabelsatser med allt vad som behövs men jag är ganska osäker på vart man ska koppla det så att det går tillsammans med ordinarie helljus. Behöver man stag om man monterar på ett fäste bakom regskylten?

Hur gör man för att få tre extraljus? Jag har bara sett färdiga ledningssatser för montering av två extraljus. Tycker det är konstigt då de flesta väljer att ha tre fjärrljus.



Tacksam för svar, gärna bilder också på hur det ser ut med två eller tre extraljus smile

joakim89
15 februari 2010 · 1 265 Inlägg

köp original kabelsats lite dyrare men mycket enklare,
brukanvisning brukar medfölja,
fäste,kablage brukar man få med även strömbrytare i hytten.


extraljusen får du köpa separat

Philip88
15 februari 2010 · 99 Inlägg

Du menar alltså att Saab säljer färdiga kabelsatser anpassad till just min bil? Ja det får gärna kosta en slant extra men då vet man åtminstone att det är anpassat för just min bil smile

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
15 februari 2010 · 6 170 Inlägg

Ja det finns en färdig sats för montering av extraljus och Saab har även en strömställare som du bara trycker i instrumentpanelen men det verkar som att du antingen redan har den i bilen från fabrik eller får köpa den separat.

Artikelnummret är 12787159 för en -04:a men det är antagligen samma till din och här har du monteringsanvisning:

http://saabdocs.com/Swedish/instructions/12787159se.pdf

Det verkar dock som att bilen måste läras att det sitter extraljus på och då måste det göras på saab men det är snabbt gjort om du har monterat allting och bör inte kosta många slantar.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Philip88
15 februari 2010 · 99 Inlägg

Tack så jättemycket TBOC_Razor, men efter den monteringsanvisningen så tror jag nog att jag ska låta bli. Jag är fortfarande i amatörstadiet och tror det är bäst att inte röra för jag lär nog ha sönder hela elsystemet. Men tack så jättemycket, jag har åtminstone lärt mig en läxa idag tongue att inte ge mig på såna här grejor.

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
15 februari 2010 · 6 170 Inlägg

Det där är ingenting egentligen, det är lätt att bli avskräckt men det är lättare än man tror att göra wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Philip88
15 februari 2010 · 99 Inlägg

Vad tror du 3 st extraljus inkl. allt vad som behövs för montering och installering av saab skulle kosta om jag lät dem göra arbetet?

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
15 februari 2010 · 6 170 Inlägg

Ingen aning vad det skulle kosta men enligt EAC (Saabs tillbehörskatalog) så ska monteringstiden på monteringssatsen vara cirka en timme och att en auktoriserad verkstad tar nästan en tusing i timmen är ju inget ovanligt.

Så bara jobbet kan nog kosta runt 700-1000kr och dom slantarna är iaf för mig en ganska bra anledning att lära sig hur man gör det själv wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Rallyhalle
15 februari 2010 · 4 299 Inlägg

Monterade den där satsen på en 9-5a -06 när jag va 16 bast o bara meckat moppe innan.
så de e lättare än vad man tror smile

Dom där monteringsbeskrivningarna e jätte bra, en grej som kan va bra 'r att ha me en polare att bolla idéer med ifall man blir osäker smile

__johan
11 januari 2013 · 25 Inlägg

En fråga på detta, ingår dessa ljusen nu i bilens ljusövervakning?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang