Volt eller ampere mätare?

Dahlmasen Trucker
10 januari 2013 · 52 Inlägg

Hade tänkt köpa en volt eller ampere mätare men undrar vilken jag ska ha. Är det volten som sjunker eller amperen som sjunker om man har bilen avstängd med extralysen på eller om man spelar musik med bilen avstängd? Alltså vilken är det som tar slut så inte startmotorn orkar dra runt motorn för det finns för lite ström/spänning i batteriet.

Tack på förhand!
Mvh Jocke

Somliga kallar det lyx, Mercedes kallar det standard.
Mercedes e200 Kompressor w210 "Avantgarde" (2001)
volvov40
10 januari 2013 · 70 Inlägg

båda smile sjunker big_smile

Det är bättre att vara omsorgsfullt overksam än att arbeta slarvigt.
Volkswagen Beach Buggy "Den gule" (1968)
volvov40
10 januari 2013 · 70 Inlägg

Jag hade valt att köpa voltmätare !
När det börjar rasa mellan 11,5-12 volt ska du börja oroa dig om du får igång bilen.

Senast redigerat av volvov40 (10 januari 2013)

Det är bättre att vara omsorgsfullt overksam än att arbeta slarvigt.
Volkswagen Beach Buggy "Den gule" (1968)
Expoze
10 januari 2013 · 2 024 Inlägg

En voltmätare ska du ha. En amperemätare visar bara vad du förbrukar just nu, inte vad som finns kvar i batteriet. Ska man mäta det krävs en lite mer avancerad mätare.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
swecar
10 januari 2013 · 2 Inlägg

Köp en Multimeter. Då kan du mäta både Volt och Ampere. Men det beror på vad du ska mäta. De brukar vara 10A säkring i de billigare multimetrarna.

Dahlmasen Trucker
11 januari 2013 · 52 Inlägg

Okej smile då blir det en voltmätare smile

Men om amperen sjunker väldigt lågt och jag stänger av allt som drar ström stiger amperen igen då? smile

Somliga kallar det lyx, Mercedes kallar det standard.
Mercedes e200 Kompressor w210 "Avantgarde" (2001)
Dahlmasen Trucker
11 januari 2013 · 52 Inlägg

Om jag har tillräckligt med volt i batteriet smile

Somliga kallar det lyx, Mercedes kallar det standard.
Mercedes e200 Kompressor w210 "Avantgarde" (2001)
henke_99 Offroad Racing
11 januari 2013 · 3 122 Inlägg

Ampere är strömmen som rör sig mellan plus o minus, har alltså ett direkt samband med vad man har för förbrukare igång. Är allt avstängt behövs ingen ström (ampere) och den är därmed på noll, eller iaf väldigt nära... Ju mer förbrukare igång desto högre ampere.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Drönirettab
11 januari 2013 · 21 761 Inlägg

Dahlmasen skrev:
Okej smile då blir det en voltmätare smile

Men om amperen sjunker väldigt lågt och jag stänger av allt som drar ström stiger amperen igen då? smile

Om man gör en väldigt förenklad förklaring så kan man säga att det är strömmen som "knuffar fram" spänningen, vilket innebär att om strömmen är för liten i förhållande till vad förbrukarna drar så orkar inte strömmen knuffa fram spänningen och spänningen sjunker.

Drar bilens saker mer ström än vad generatorn orkar ge så kommer spänningen att sjunka, därför ger en voltmätare den mest användbara informationen enligt min åsikt. smile

Dahlmasen Trucker
12 januari 2013 · 52 Inlägg

Okej smile då vet jag smile tack för alla svart smile

Somliga kallar det lyx, Mercedes kallar det standard.
Mercedes e200 Kompressor w210 "Avantgarde" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang