danne67 skrev:
carlssoon skrev:
Släpvagnskontakt 54g/direktström kan du koppla på. Sno styrsignal från backljuset på bilen, koppla via relä till 54g i släpvagnskontakten. Koppla valfri lampa/lampor på båda släpen. Glöm inte att säkra av plusmatningen till relät.
Mvh Alexander
EDIT. Detta gäller dem gamla 7-poliga kontakterna. Dem nya 13-poliga ska ha färdig utgång för backljus vad jag vet. Inte insatt i dem tyvärr.
Utmärkt, då vet jag. Men det blir alltså ingrepp på bilarna för att det skall fungera... Eller har jag missuppfattat någonting (ev inte den ena bilen som har nya kontakten, men som har en konverterare för att passa med släpen)...
/Daniel
Det ingrepp som blir är att du får pilla isär baklyktan på ena sidan, låt säga på samma sätt för att byta lampa. Mät vilken av kablarna som är plus till backlampan (om nu bilen är plusstyrd som dom oftast är), ta ström från den kabelskon eller sätt en strömtjuv från kabeln (blir en liten skada på kabeln bara om du vill återställa till orginal).
Ta hjälp av denna bild:
http://www.bilfritid.se/minmapp/bilder/ … d/rela.gif
- Styrströmmen, punkt 86 på relät är det du tar från bilens backljus.
- Jord, punkt 85 är jorden, använd en redan befintlig jordpunkt vid bilens baklyckta.
- Extraljus, punkt 87 är det du ska koppla in istället för den kabeln som sitter på 54g i släpvagnskontakten på bilen vid 7-polig kontakt.
- Batteri, punkt 30 är den kabeln som gick till 54g från början (plusmatning från batteri, var noga med att sätta säkring här).
Vid inkoppling av lampor på släpet får du följa vart kablarna går på släpet från släpvagnskontakten där.
Har tyvärr ingen egen erfarenhet av vad som händer om du kopplar såhär på en 7-polig och använder adapter till 13-polig.
Kan heller inte svära på att det fungerar just som jag beskrivit. Vet att det går att koppla via 54g och antar att det är på detta sättet. Min käre far har gjort som du efterfrågar på sin v70 från 00, minns inte hur exakt han kopplade bara. Det jag förklarade fungerar i teorin iallafall
Mvh Alexander