Vill ha backljus på släp

danne67
7 januari 2013 · 6 Inlägg

Hej

Har både vanligt släp och en båttrailer. Båda används flitigt även i mörker, men om man är ensam är det ett
¤%mad/&¤ eftersom det är kolsvart bakom släpen när man backar.

Har därför kommit på att jag vill ha backljus på dessa. Finns det ström för att styra backljuset även i kontakten till släpen, eller skall man/finns det något bra alternativ för att kunna slå av/på ljuset innefrån kupénroll?

mvh

/Daniel

carlssoon
7 januari 2013 · 144 Inlägg

Släpvagnskontakt 54g/direktström kan du koppla på. Sno styrsignal från backljuset på bilen, koppla via relä till 54g i släpvagnskontakten. Koppla valfri lampa/lampor på båda släpen. Glöm inte att säkra av plusmatningen till relät.

Mvh Alexander


EDIT. Detta gäller dem gamla 7-poliga kontakterna. Dem nya 13-poliga ska ha färdig utgång för backljus vad jag vet. Inte insatt i dem tyvärr.

Senast redigerat av carlssoon (7 januari 2013)

danne67
7 januari 2013 · 6 Inlägg

carlssoon skrev:
Släpvagnskontakt 54g/direktström kan du koppla på. Sno styrsignal från backljuset på bilen, koppla via relä till 54g i släpvagnskontakten. Koppla valfri lampa/lampor på båda släpen. Glöm inte att säkra av plusmatningen till relät.

Mvh Alexander


EDIT. Detta gäller dem gamla 7-poliga kontakterna. Dem nya 13-poliga ska ha färdig utgång för backljus vad jag vet. Inte insatt i dem tyvärr.

Utmärkt, då vet jag. Men det blir alltså ingrepp på bilarna för att det skall fungera... Eller har jag missuppfattat någonting (ev inte den ena bilen som har nya kontakten, men som har en konverterare för att passa med släpen)...

/Daniel

carlssoon
7 januari 2013 · 144 Inlägg

danne67 skrev:

carlssoon skrev:
Släpvagnskontakt 54g/direktström kan du koppla på. Sno styrsignal från backljuset på bilen, koppla via relä till 54g i släpvagnskontakten. Koppla valfri lampa/lampor på båda släpen. Glöm inte att säkra av plusmatningen till relät.

Mvh Alexander


EDIT. Detta gäller dem gamla 7-poliga kontakterna. Dem nya 13-poliga ska ha färdig utgång för backljus vad jag vet. Inte insatt i dem tyvärr.

Utmärkt, då vet jag. Men det blir alltså ingrepp på bilarna för att det skall fungera... Eller har jag missuppfattat någonting (ev inte den ena bilen som har nya kontakten, men som har en konverterare för att passa med släpen)...

/Daniel

Det ingrepp som blir är att du får pilla isär baklyktan på ena sidan, låt säga på samma sätt för att byta lampa. Mät vilken av kablarna som är plus till backlampan (om nu bilen är plusstyrd som dom oftast är), ta ström från den kabelskon eller sätt en strömtjuv från kabeln (blir en liten skada på kabeln bara om du vill återställa till orginal).

Ta hjälp av denna bild:
http://www.bilfritid.se/minmapp/bilder/ … d/rela.gif

- Styrströmmen, punkt 86 på relät är det du tar från bilens backljus.
- Jord, punkt 85 är jorden, använd en redan befintlig jordpunkt vid bilens baklyckta.
- Extraljus, punkt 87 är det du ska koppla in istället för den kabeln som sitter på 54g i släpvagnskontakten på bilen vid 7-polig kontakt.
- Batteri, punkt 30 är den kabeln som gick till 54g från början (plusmatning från batteri, var noga med att sätta säkring här).

Vid inkoppling av lampor på släpet får du följa vart kablarna går på släpet från släpvagnskontakten där.

Har tyvärr ingen egen erfarenhet av vad som händer om du kopplar såhär på en 7-polig och använder adapter till 13-polig.

Kan heller inte svära på att det fungerar just som jag beskrivit. Vet att det går att koppla via 54g och antar att det är på detta sättet. Min käre far har gjort som du efterfrågar på sin v70 från 00, minns inte hur exakt han kopplade bara. Det jag förklarade fungerar i teorin iallafall smile

Mvh Alexander

danne67
8 januari 2013 · 6 Inlägg

carlssoon skrev:

danne67 skrev:

carlssoon skrev:
Släpvagnskontakt 54g/direktström kan du koppla på. Sno styrsignal från backljuset på bilen, koppla via relä till 54g i släpvagnskontakten. Koppla valfri lampa/lampor på båda släpen. Glöm inte att säkra av plusmatningen till relät.

Mvh Alexander


EDIT. Detta gäller dem gamla 7-poliga kontakterna. Dem nya 13-poliga ska ha färdig utgång för backljus vad jag vet. Inte insatt i dem tyvärr.

Utmärkt, då vet jag. Men det blir alltså ingrepp på bilarna för att det skall fungera... Eller har jag missuppfattat någonting (ev inte den ena bilen som har nya kontakten, men som har en konverterare för att passa med släpen)...

/Daniel

Det ingrepp som blir är att du får pilla isär baklyktan på ena sidan, låt säga på samma sätt för att byta lampa. Mät vilken av kablarna som är plus till backlampan (om nu bilen är plusstyrd som dom oftast är), ta ström från den kabelskon eller sätt en strömtjuv från kabeln (blir en liten skada på kabeln bara om du vill återställa till orginal).

Ta hjälp av denna bild:
http://www.bilfritid.se/minmapp/bilder/ … d/rela.gif

- Styrströmmen, punkt 86 på relät är det du tar från bilens backljus.
- Jord, punkt 85 är jorden, använd en redan befintlig jordpunkt vid bilens baklyckta.
- Extraljus, punkt 87 är det du ska koppla in istället för den kabeln som sitter på 54g i släpvagnskontakten på bilen vid 7-polig kontakt.
- Batteri, punkt 30 är den kabeln som gick till 54g från början (plusmatning från batteri, var noga med att sätta säkring här).

Vid inkoppling av lampor på släpet får du följa vart kablarna går på släpet från släpvagnskontakten där.

Har tyvärr ingen egen erfarenhet av vad som händer om du kopplar såhär på en 7-polig och använder adapter till 13-polig.

Kan heller inte svära på att det fungerar just som jag beskrivit. Vet att det går att koppla via 54g och antar att det är på detta sättet. Min käre far har gjort som du efterfrågar på sin v70 från 00, minns inte hur exakt han kopplade bara. Det jag förklarade fungerar i teorin iallafall smile

Mvh Alexander

Oj, nu kanske t o m jag klarar det tongue, tack för infon... Andra bilen är 13-polig och det används adapter för att koppla 7-poligt till släpet. Så här kanske det behövs kluras ut hur det skall göras. Dock är det frugans bil så den används inte så mycket till de ändamålen, även om den är utrustad för att kunna det:rolleyes:

carlssoon
8 januari 2013 · 144 Inlägg

Det tror jag nog att du gör!

Blir nog bara lite svårt att få det att fungera på samma sätt med båda bilarna. Men om du monterar extra backlampor under bakre kofångaren på samma sätt som polisen gjort på frugans bil? Då får du mycket extra belysning bakåt, hon kanske uppskattar det när hon backar med den också?
Tex: http://www.hella.se/Produkter/Extraljus … F-75-Blue/ med dimljus som ljusbild får du det belyst under släpet och det hjälper väldigt mycket också.

Mvh Alexander

horbybonnen
12 januari 2013 · 1 160 Inlägg

sätt en extra kontakt på bilen kopplad till backljuset eller strömbrytare måste va enklast.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang