Ersätta sensormatta till Airbag mot motstånd?

AD_ Biltokig ingenjör
12 januari 2013 · 1 159 Inlägg

Hej!

Jag har bytt ut mina stolar i bilen. I originalstolen (passagerarsidan) sitter det en sensormatta för att avgöra om någon sitter i stolen eller inte. Detta för att avgöra om airbagen skall lösa ut eller inte. Den stol jag har bytt till saknar denna sensormatta.
På undersidan av originalstolen finns en "styrbox" till denna matta. Går det på något vis att lura denna box med ett motstånd?

Jag har lyckats mäta upp att resistansen i sensormattan är ca 280kΩ obelastad. Vid belastning sjunker resistansen till mellan 18-20kΩ. Skulle jag då kunna klippa bort sensormattan och ersätta den med ett 20kΩ motstånd? Detta för att försöka lura "styrboxen" att någon sitter i stolen hela tiden.

Hojta till om jag behöver förklara mer utförligt!

// Adam

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
alfonso_
13 januari 2013 · 100 Inlägg

AD_ skrev:
Hej!

Jag har bytt ut mina stolar i bilen. I originalstolen (passagerarsidan) sitter det en sensormatta för att avgöra om någon sitter i stolen eller inte. Detta för att avgöra om airbagen skall lösa ut eller inte. Den stol jag har bytt till saknar denna sensormatta.
På undersidan av originalstolen finns en "styrbox" till denna matta. Går det på något vis att lura denna box med ett motstånd?

Jag har lyckats mäta upp att resistansen i sensormattan är ca 280kΩ obelastad. Vid belastning sjunker resistansen till mellan 18-20kΩ. Skulle jag då kunna klippa bort sensormattan och ersätta den med ett 20kΩ motstånd? Detta för att försöka lura "styrboxen" att någon sitter i stolen hela tiden.

Hojta till om jag behöver förklara mer utförligt!

// Adam

Det lär väl gå om man kan göra det på E39:an. Lär väl vara samma grejer man ska ha om jag inte har fel.

AD_ Biltokig ingenjör
13 januari 2013 · 1 159 Inlägg

alfonso_ skrev:

AD_ skrev:
Hej!

Jag har bytt ut mina stolar i bilen. I originalstolen (passagerarsidan) sitter det en sensormatta för att avgöra om någon sitter i stolen eller inte. Detta för att avgöra om airbagen skall lösa ut eller inte. Den stol jag har bytt till saknar denna sensormatta.
På undersidan av originalstolen finns en "styrbox" till denna matta. Går det på något vis att lura denna box med ett motstånd?

Jag har lyckats mäta upp att resistansen i sensormattan är ca 280kΩ obelastad. Vid belastning sjunker resistansen till mellan 18-20kΩ. Skulle jag då kunna klippa bort sensormattan och ersätta den med ett 20kΩ motstånd? Detta för att försöka lura "styrboxen" att någon sitter i stolen hela tiden.

Hojta till om jag behöver förklara mer utförligt!

// Adam

Det lär väl gå om man kan göra det på E39:an. Lär väl vara samma grejer man ska ha om jag inte har fel.

Jag får ta och testa smile

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
13 januari 2013 · 1 778 Inlägg

Finns säkert lösning på autopower:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
AD_ Biltokig ingenjör
15 januari 2013 · 1 159 Inlägg

marwin_of_sweden skrev:
Finns säkert lösning på autopower:)

Har försökt hitta, men det står bara på ett ungefär. Får ta och försöka gräva djupare, men är inte så hemma i deras sökfunktion tongue

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang