testa jobbamed lite mer perspektiv punkter, så ser du vilken storlek bilarna ska va i jämförelse med varandra iallafall, människor är svårt som satan att få 100% rätt storlek då alla är olika stora också, så tycker inte det var allt för pjåkigt, bra helthet som du sa, men skippa garage dörren och en av bilarna nästa gång kanske, så du får mer fokus på ett eller två objekt istället ![]()

Snabb chop av nya Dodge Dart, mest C&P
photobucket strular för mig nu så lagt upp på gorg.

Senast redigerat av Stoner_fuzz (2013-01-24 14:52)

ToMiii skrev:
okej figge, det ända jag kan rekommendera när det gäller brushing är att använda en färg referens för att få rätt på färgen, färgen verkar va rätt nyans mässigt på bmw:n, dock har du en highlight ref på stötfångarten t.ex som går åt helt fel håll, även reflektioner har perspektiv punkter som man helst ska ha i huvet, eller linjer dragna. Men som sagt så använd referenser som inte är allt för lika bilen du jobbar på, och använd color picker tills du känner dig nöjs med nyansen sen börja på refs, eller helt enkelt fortsätta genom att göra hela bilen med hjälp av color pickern
och till det som jag skulle kunna se som "uppenbara" misstag är:
- du har "jaggies" längs varje kant som du har klippt, det beror ofta på för låg feather eller att du trycker på delete på det lagret flera gånger
lösning: ställ in den på 0.3 i feather och håll koll efter jaggies medans du jobbar så du kan rädda det om det kommer några
- bakgrunden är off, jag visar dig ett litet exempel, återigen så gäller det perspektiv punkterna, och du lär se vad jag menar direkt om du ser bilden bara, googla "vanishing point" om du vill lära dig mer om dem
http://img841.imageshack.us/img841/7042/figge.jpg
( OBS! ) ändra aldrig bilens perspektiv, utan anpassa bakgrunden efter den.
- inga lampor igång men bilen i rörelse skulle jag ju kalla för ett misstag om du nu inte har menat att ha det så
måste säga att den ser bra mycket bättre ut än min första helbrush haha xD Och detta är inget du lär du över en kväll eller med tutorials, en tutorial kan ge dig en inblick i hur en person gör, men det förklarar oftast inte det man behöver veta, utan bara hur den personen jobbar, inte var/varför/hur saker reflekterar och ändrar nyanser osv, dem ända jag skulle kunna säga som ger dig en bra inblick i hur man gör ett bra legit jobb är ju jackdartons tutorial, och Atc-design´s video tutorial, men som sagt lär du inte lära dig mer än hur han gör, och det är långt ifrån vad man behöver veta förrän på mycket senare steg
bästa tipset jag kan ge dig är att kolla på andra bilar hur dem ser ut, och varförjag har själv brushat mycket som du vet, och har hållt på sedan 2008 med detta, och jag vet inte ens i närheten av allt som behövs för att göra en super brushing, jag kör ju som sagt mina tekniker, och har fått fart på det, men det krävs tålamod
sist men inte minst, försök lära dig brusha stötfångare osv först, t.ex om du lånar en donor från en bil och brushar in den på en annan så lär du dig använda en referens
Orkar tyvärr inte svara på allt och jag hängde inte med på allt heller om jag ska vara ärlig, dock beror det nog mest på att jag är trött! Bra beskrivet annars tycker jag
Tack så jättemycket för denna sortens kritik, precis sån jag (och dom flesta andra) vill ha skulle jag tro
Jag får försöka träna lite extra på perspektiven eller va man ska säga, då jag allt som oftast får kommentarer om att saker är "off".. Sen självklart ska jag fortsätta öva på brush-tekniken också, dock så har jag "choppers block" just nu, så jag får se när jag orkar börja med ett nytt projekt igen
Men åter igen, tack för kritiken ![]()

brukar bli att folk får en "choppers block" efter dem blivit medlemmar på autemo, men det är bara som du psyklar dig själv av all talang som finns där skulle jag gissa på, det var så det va för mig iaf, så bara choppa när du känner för det, och kolla aldrig där under tiden ^^
jag har hållt på sedan 2008 och kan fortfarande känna att man får en mindre block för man kollar autemo, men man måste tänka på att man inte är någon jackdarton på första försöket precis, utan det är bara att fortsätta och kolla folk som är samma nivå ![]()
bara kör på, varje gång du jobbar i ps lär du dig nåt nytt ![]()

ToMiii skrev:
brukar bli att folk får en "choppers block" efter dem blivit medlemmar på autemo, men det är bara som du psyklar dig själv av all talang som finns där skulle jag gissa på, det var så det va för mig iaf, så bara choppa när du känner för det, och kolla aldrig där under tiden ^^
jag har hållt på sedan 2008 och kan fortfarande känna att man får en mindre block för man kollar autemo, men man måste tänka på att man inte är någon jackdarton på första försöket precis, utan det är bara att fortsätta och kolla folk som är samma nivå
bara kör på, varje gång du jobbar i ps lär du dig nåt nytt
Håller med dig fullständigt! Man blir lite frustrerad när resltatet inte blir som man har tänkt (ala jackdarton) XD
Men som du säger så ska jag försöka lugna mig lite med att kolla autemo osv så kommer nog snart suget igen! ![]()

figge_stunter skrev:
ToMiii skrev:
jag har hållt på sedan 2008 och kan fortfarande känna att man får en mindre block för man kollar autemo, men man måste tänka på att man inte är någon jackdarton på första försöket precis, utan det är bara att fortsätta och kolla folk som är samma nivå
bara kör på, varje gång du jobbar i ps lär du dig nåt nyttHåller med dig fullständigt! Man blir lite frustrerad när resltatet inte blir som man har tänkt (ala jackdarton) XD
Men som du säger så ska jag försöka lugna mig lite med att kolla autemo osv så kommer nog snart suget igen!
ja precis ^^ man ska alltid acceptera att det tar lång tid att lära sig allt, dvs om man inte är en extrem naturbegåvning xD
jag kollar wips åt jackdarton, och kan säga att det inte är kul att se honom göra sina bästa bilder på 1/20 av tiden jag gör min sämsta, men som sagt så ska man försöka nonchalera det ( inte för att jag själv alltid kan det haha xD)

Ett "Kvartsjobb" från mig nu så här på kvällskvisten, är väll inte mer att säga än att det
är en sänkt sierra med breddade plåtisar.

Hade tråkigt så gick ut och knäppte ett kort på morsans bil och startade upp ps en stund. ![]()

Gjorde om AcroN's Bubbla! Endast redigerad i paint och jag är nybörjare så tips vore tacksamt ![]()

Utan en megastor 10x10 meter softbox i taket med 20 blixtar i så får man göra budgetvarianten och flytta stativet ett par decimeter i taget mellan tagningarna och sen Photoshoppa lite istället! :-) Varje bild på bilen består av mellan 10 och 20 bilder tagna med kameran på stativ.

MPv6 skrev:
Utan en megastor 10x10 meter softbox i taket med 20 blixtar i så får man göra budgetvarianten och flytta stativet ett par decimeter i taget mellan tagningarna och sen Photoshoppa lite istället! :-) Varje bild på bilen består av mellan 10 och 20 bilder tagna med kameran på stativ.
http://www.markusp.se/temp/_MG_9614_foe.jpg
http://www.markusp.se/temp/_MG_9580_foe.jpg
http://www.markusp.se/temp/_MG_9562_foe.jpg
Bra jobbat! ![]()
Lite kritik dock, gillar inte riktigt att där är så många "högdagrar" på vissa ställen i lacken när du har så mörka miljöer i bakgrunden. Tex på den sista bilden, där märks det mest. Utgångsbilden där är bra tycker jag men när själva photoshoppade bilden ser skum ut med reflektioner/för skarpa skuggor i marken. Creds för mycke jobb men tycker bilderna får för mycket känsla av en photoshopmodd med ljussättningen ![]()

MPv6 skrev:
Första jag tänker på när jag ser din bil är, "Fast and the furious". ![]()

fonziebear skrev:
MPv6 skrev:
http://www.markusp.se/temp/_MG_9614_foe.jpg
http://www.markusp.se/temp/_MG_9580_foe.jpg
http://www.markusp.se/temp/_MG_9562_foe.jpgBra jobbat!
Lite kritik dock, gillar inte riktigt att där är så många "högdagrar" på vissa ställen i lacken när du har så mörka miljöer i bakgrunden. Tex på den sista bilden, där märks det mest. Utgångsbilden där är bra tycker jag men när själva photoshoppade bilden ser skum ut med reflektioner/för skarpa skuggor i marken. Creds för mycke jobb men tycker bilderna får för mycket känsla av en photoshopmodd med ljussättningen
Tackar! Ja självklart ser det "shoppat" ut. Den ljussättningen vore ju ganska svår att göra utomhus med en enda exponering. Inte omöjligt dock! ;-) Tillräckligt stor softbox och rediga stativ bara så... Högdagrarna sitter ju där naturligt om man skulle ljussätta med en enda stor box, så inget är ju "tillagt" egentligen. Och bilen är jäääkligt shiny IRL så bilderna gör den rättvisa.

ArvidsZon skrev:
MPv6 skrev:
Första jag tänker på när jag ser din bil är, "Fast and the furious".
Haha, du gör mig jäkligt nöjd med den kommentaren då det är exakt min avsikt med bilen.
Precis som de filmerna, som är mega-much-too-much av allt och tok-överdrivna så är den här bilen det också. 2 st 350z finns ju med i Tokyo drift och min bil byggdes och moddades i Florida vid den tiden för över 800 tkr så den är ju "tidsenlig" så att säga.

MPv6 skrev:
ArvidsZon skrev:
MPv6 skrev:
Första jag tänker på när jag ser din bil är, "Fast and the furious".
Haha, du gör mig jäkligt nöjd med den kommentaren då det är exakt min avsikt med bilen.
Precis som de filmerna, som är mega-much-too-much av allt och tok-överdrivna så är den här bilen det också. 2 st 350z finns ju med i Tokyo drift och min bil byggdes och moddades i Florida vid den tiden för över 800 tkr så den är ju "tidsenlig" så att säga.
Inget man tackar nej till iallafall! ![]()

PS av BlownT23 Den passade ruggit bra i vit. nästan så man har svårt att lacka den i något annat nu=)

diina skrev:
PS av BlownT23 Den passade ruggit bra i vit. nästan så man har svårt att lacka den i något annat nu=)
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 2153b3.jpg
Den här tråden är ju till för bilder du photoshopat själv, antar det är ok då du nämnde vem som gjort den iaf ![]()
@ BlownT23: Snyggt jobbat för det första
Testa ta bilens lager och dra i kontrastet lite för att matcha bakgrundens högre kontrast, så passar den bättre i bakgrunden, sen ett tips till är att framhjulet kunde sett bättre ut vinklat mot kameran då den verkar överstyra mer eller mindre just nu, skulle ju va mer logiskt om den gick enligt banans böjning, och lite av en skarpare skugga under bilen samt lägre exponering på den vita lacken skulle kunna ge bilen ett mer passande utseende ![]()

Lika bra att slänga upp den här också, eftersom den blev photoshopad för effekten ![]()
Jag har nyligen inköpt mig en lite rejälare kamera, men hade lite otur när vi skulle ha in-action bilder på polarens evo då han bara hade sommar däck, så blev bara att han gled runt... Turligt nog så går det alltid att photoshopa bilderna man tar haha, så jag tog 3 bilder handhållet i olika exponeringar från relativt samma vinkel och använde en annan bild jag tog samma dag för att få till himlen lite bättre, tog väll ca: 40min- 1 timme att göra den, men lätt värt det ![]()

0.052370