Projekt: Volvo 850 Turbo - Såld!

Här är då mitt turboprojekt. Volvo 850 T5 -95 med 27 000 mil på mätaren. Bilen inhandlades en kall vinterkväll i Januari för en ytterst liten summa pengar. Motorras men väldigt fin i karossen. Så jag slog till. Används dagligen och gör små uppdateringar då och då.
  • 101 Följare
  • 173 920 Visningar
  • Projektet avslutat 27 maj 2014
JimBo__
31 januari 2013 · 1 804 Inlägg

Hej!

Tänkte ta och starta en projekttråd med mitt nya projekt som jag har köpt. Äntligen en turbo! big_smile
Fick denna snuskigt billigt då förra ägaren hade skruvat isär den men dock inte fått ihop den igen. Han sa att överfallet var trasigt. Åkte iväg och kollade på den och det visade sig att bilen var i stort sätt rostfri så slog till. Det visade sig senare att det inte var överfallet som var trasigt utan lite mer. Termostathus, kamaxelgivare och fördelarlock var bara sopor kvar av. Det gjorde att det blev lite mer jobb än tänkt att få igång bilen, men det kan det nog vara värt.

Bilen är en Volvo 850 T5 -95. Den är importerad ifrån Tyskland år 1998 så den har 2.3l motorn. Den är steg 2 chipad från BSR, ska ge 290hk och 430 nm. Resten är orginial. Planen är att få igång den och få till utseendet till i sommar och till nästa trimma lite mera. Listan är lång på saker som ska inhandlas, och den kommer givetvis utökas under resans gång!

- Kamaxelgivare √
- Termostathus √
- Termostat √
- Fördelarlock √
- Rotor √
- Tändkablar
- Tändstift
- JT 3'' med dubbla dämpare och 3'' downpipe
- Övergående tryckrör √
- Ny inredning √
- Xenon i halv, hel samt dimljus
- LED lampor i kupén.
- Stora färddatorn  √
- R front √
- Kolfiberläpp på fronten
- Realcars touring sidokjolar
- Orginial strålkastare √
- x70 handtag √
- USA blinkers √
- Sänkningssats/Coilovers
- Stänkskydd fram och bak, målade
- S40 sidolister på bakstötfångaren
- S80 sidoblinkers
- Nya fälgar √
- XC-grill √
- Sneribban och nya "järnkorset"
- Ta bort emblemen i bak
- Nya regskyltar samt hållare
- Vindavvisare
- Laddtrycksmätare, och någon mer mysig mätare i A stoplen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38819/38819-6544f3b2e404547f5b3b7180c21fbb92.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38819/38819-58630db3b09e56ddc8d93cfd01807c67.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38819/38819-93f4cac87bfaaad4b02be618f9e70242.jpg

Senast redigerat av JimBo__ (6 maj 2014)

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
Murdoch
31 januari 2013 · 16 Inlägg

Kan bli skoj att följa! := men du, ett förslag... Välj bort JT systemet och hör av dig till Uppsala avgasteknik iställer, JT är överskattat, det är inte bra helt enkelt, Uppsala avgasteknik däremot, dom får din bil att se ut som en gallardo underifrån! kostar en liten slant med men vilket system du får!

Mvh

Senast redigerat av Murdoch (31 januari 2013)

Kärlek köper man på Volvo!
Land Rover Discovery 1 200TDI "Expedition" (1994)
JimBo__
31 januari 2013 · 1 804 Inlägg

Murdoch skrev:
Kan bli skoj att följa! := men du, ett förslag... Välj bort JT systemet och hör av dig till Uppsala avgasteknik iställer, JT är överskattat, det är inte bra helt enkelt, Uppsala avgasteknik däremot, dom får din bil att se ut som en gallardo underifrån! kostar en liten slant med men vilket system du får!

Mvh

Tackar!

Och tack för tipset. Har aldrig hört talas om Uppsala Avgasteknik men kan tålas att kolla upp. Kör du med deras system? smile

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
Murdoch
31 januari 2013 · 16 Inlägg

JimBo__ skrev:

Murdoch skrev:
Kan bli skoj att följa! := men du, ett förslag... Välj bort JT systemet och hör av dig till Uppsala avgasteknik iställer, JT är överskattat, det är inte bra helt enkelt, Uppsala avgasteknik däremot, dom får din bil att se ut som en gallardo underifrån! kostar en liten slant med men vilket system du får!

Mvh

Tackar!

Och tack för tipset. Har aldrig hört talas om Uppsala Avgasteknik men kan tålas att kolla upp. Kör du med deras system? smile

Nej det gör jag inte, men jag gör det snart wink vet folk som åker med deras system och dom kommer aldrig ha något annat. smile

Kärlek köper man på Volvo!
Land Rover Discovery 1 200TDI "Expedition" (1994)
JimBo__
31 januari 2013 · 1 804 Inlägg

Murdoch skrev:

JimBo__ skrev:

Murdoch skrev:
Kan bli skoj att följa! := men du, ett förslag... Välj bort JT systemet och hör av dig till Uppsala avgasteknik iställer, JT är överskattat, det är inte bra helt enkelt, Uppsala avgasteknik däremot, dom får din bil att se ut som en gallardo underifrån! kostar en liten slant med men vilket system du får!

Mvh

Tackar!

Och tack för tipset. Har aldrig hört talas om Uppsala Avgasteknik men kan tålas att kolla upp. Kör du med deras system? smile

Nej det gör jag inte, men jag gör det snart wink vet folk som åker med deras system och dom kommer aldrig ha något annat. smile

Okej, men ska kolla upp det! big_smile Kompisen kör med JT 3" på sin 940 och måste säga att det låter underbart på den. Det blir en till karamell att suga på wink

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
Tompisen
1 februari 2013 · 242 Inlägg

Själv har man hemmabyggt 3" kostade runt tusenlappen. Från turbo och bak och en liten liten ljuddämpare på slutet. Låter helt underbart. Till och med min gamla morsa blev förvånad över hur skönt ljudet var när jag vred i gång han sedan tongue

Volvo V50 1.6D DrivE "frugans" (2010)
Saab 9-3 1.9Tid "tröskan" (2008)
Saab 9000 2.3T CSE "Tysken" (1996)
JimBo__
1 februari 2013 · 1 804 Inlägg

Tompisen skrev:
Själv har man hemmabyggt 3" kostade runt tusenlappen. Från turbo och bak och en liten liten ljuddämpare på slutet. Låter helt underbart. Till och med min gamla morsa blev förvånad över hur skönt ljudet var när jag vred i gång han sedan tongue

Jag kör med hemmabyggt på min andra 850, dock bara efter katten. Visst låter det mysigt, men lite för mycket wink

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
Tompisen
1 februari 2013 · 242 Inlägg

Det är ju sugis, klart det låter mycket då tongue Ska ta bort min sista ljuddämpare till sommaren. Kan aldrig få för mycket av 5ans vrål. Hade därimot vart en 740 eller någon saab med en vanlig 4a så hade jag aldrig gjort det hahaha

Saab 9-3 1.9Tid "tröskan" (2008)
Saab 9000 2.3T CSE "Tysken" (1996)
Volvo V50 1.6D DrivE "frugans" (2010)
JimBo__
1 februari 2013 · 1 804 Inlägg

Tompisen skrev:
Det är ju sugis, klart det låter mycket då tongue Ska ta bort min sista ljuddämpare till sommaren. Kan aldrig få för mycket av 5ans vrål. Hade därimot vart en 740 eller någon saab med en vanlig 4a så hade jag aldrig gjort det hahaha

Sant, men håll med dig om att man aldrig kan få nog utav det. smile Men en sak är säker iallfall, det blir inte hemmabyggt på denna wink

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
gromitSWE
1 februari 2013 · 1 677 Inlägg

Prem lagd! smile

JimBo__
1 februari 2013 · 1 804 Inlägg

gromitSWE skrev:
Prem lagd! smile

Vad kul, tack! smile

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
Skolda
1 februari 2013 · 347 Inlägg

Lägger också en prem, ser bra ut:)
Ett förslag är att byta ut den blåa inredningen till en mörkgrå då jag personligen tycker den blå inte ser något vidare ut wink
Kolla gärna in mitt projekt också.

//Skolda

Senast redigerat av Skolda (1 februari 2013)

Volvo 854 2.5 "R-Replica" (1995)
Volvo V70 "R-Design" (2011)
JimBo__
1 februari 2013 · 1 804 Inlägg

Skolda skrev:
Lägger också en prem, ser bra ut:)
Ett förslag är att byta ut den blåa inredningen till en mörkgrå då jag personligen tycker den blå inte ser något vidare ut wink
Kolla gärna in mitt projekt också.

//Skolda

Tack så mycket!
Det är redan inräknat i planen. Jag spyr på den blå wink går i tankarna att sätta in en X70 bräda, får se hur det blir smile

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
Brinka Meus ipsius Deus sum
1 februari 2013 · 636 Inlägg

Bra och trevligt projekt! smile Får hålla lite koll här å se vad du hittar på för kul! smile

JimBo__
1 februari 2013 · 1 804 Inlägg

Brinka skrev:
Bra och trevligt projekt! smile Får hålla lite koll här å se vad du hittar på för kul! smile

Det tycker jag absolut du ska göra. smile Så får vi se om vi kanske ses på någon träff i sommar cool

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
Brinka Meus ipsius Deus sum
1 februari 2013 · 636 Inlägg

JimBo__ skrev:

Brinka skrev:
Bra och trevligt projekt! smile Får hålla lite koll här å se vad du hittar på för kul! smile

Det tycker jag absolut du ska göra. smile Så får vi se om vi kanske ses på någon träff i sommar cool

Jag kommer inte iväg på många träffar tyvärr, men Vallåkra är ett måste! Så dit åker jag iaf..

JimBo__
1 februari 2013 · 1 804 Inlägg

Brinka skrev:

JimBo__ skrev:

Brinka skrev:
Bra och trevligt projekt! smile Får hålla lite koll här å se vad du hittar på för kul! smile

Det tycker jag absolut du ska göra. smile Så får vi se om vi kanske ses på någon träff i sommar cool

Jag kommer inte iväg på många träffar tyvärr, men Vallåkra är ett måste! Så dit åker jag iaf..

Okej, det var tråkigt. Vi får se vilka jag kommer iväg på med denna bil iallafall, den måste ju gå först wink

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
volvoraggaren80
1 februari 2013 · 517 Inlägg

prem lagd smile

Volvo 744 GLT pkt "Våfflan" (1990)
masterbitt
1 februari 2013 · 178 Inlägg

Intressant projekt! kommer följas smile jag kör med 3" jt system från turbon och är riktigt nöjd, låter hur härligt som helst smile
blir nog riktigt bra när du får ordning på allt smile
kolla gärna in mitt projekt med! wink

JimBo__
1 februari 2013 · 1 804 Inlägg

volvoraggaren80 skrev:
prem lagd smile

Vad roligt att du vill föja! smile

masterbitt skrev:
Intressant projekt! kommer följas smile jag kör med 3" jt system från turbon och är riktigt nöjd, låter hur härligt som helst smile
blir nog riktigt bra när du får ordning på allt smile
kolla gärna in mitt projekt med! wink

Jag tror också att jag kommer bli nöjd med JT. Kör du med en eller två dämpare? smile
Ska kolla upp det! wink

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang