Slutstegs inställningar

Krelos
4 februari 2013 · 11 Inlägg

Vet att det finns en massa trådar om detta men dom jag har hittat har olika slutsteg med olika funktioner och inget som jag har förstått mig på så därför efter en hel del letande vänt mig till att starta en ny tråd.

Jag har införskaffat mig ett nytt ljud system och är helt färsk på allt som har med billjud att göra.

Det finns en del inställningar som jag undrar lite över men först så ger jag lite info vad som finns:

Slutsteg:
SPL Dynamics Ice 800.1

    800w rms 1ohm 1% dist 14.4v
    Dockningsbart för 1600w rms 2ohm
    Klass D
    Avsäkrat 80A
    LågPass filter 40-220Hz
    Subsonic 0-50Hz
    Basboost 0-12dB 40Hz
    LxBxH 344x228x53mm

Basar + låda:

NSX SBV2x12

    2x12" NXS basar
    800W rms
    1600W musik max
    1ohm
    Rek frekvensområde 26-120Hz
    Rek slutstegseffekt 350-1000W rms
    Storlek:
    Bredd x höjd x djup (övre/nedre djup): 820x340x370/310 mm

Eftersom jag kör enbart basarna på detta steg så undrar jag lite över Gainen, hur ska jag ställa in den ordentligt eftersom jag inte hör själva musiken på stereon utan det slår bara i basarna.

Sedan så finns det lågpass och högpass och om jag fattar detta rätt så ska släpper dom igenom höga och låga toner, men en som är lite nybörjare och halvt ton döv så hänger jag inte riktigt med på vad dom ska stå på.

Sen så finns det själva basen och den står på ca hälften nu på steget.
Sen finns det bass booster, den står på 0 eftersom jag blivit varnad för att använda den.

Finns säker något mera men kommer inte på det nu i skrivandes stund.

Tack på förhand

mvh

Streethawk Billjuds Wannabe
4 februari 2013 · 1 771 Inlägg

Skall säga det att jag inte är riktigt säker men gör ett försök ändå

Lågpass/LPF Vrider du upp till 60-70 (den släpper inte igenom högre frekvenser än vad du vrider den till.
Högpass/HPF Antar jag att du maxar. Har inte sett HPF på ett monoblock tidigare så är osäker.

För att ställa gain vrid upp stereon tills det börjar låta illa sen vrider du ned tills det precis börjar låta bra och ställer ställer sedan in gainen efter det

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
Ljud-fan
4 februari 2013 · 610 Inlägg

Streethawk skrev:
Skall säga det att jag inte är riktigt säker men gör ett försök ändå

Lågpass/LPF Vrider du upp till 60-70 (den släpper inte igenom högre frekvenser än vad du vrider den till.
Högpass/HPF Antar jag att du maxar. Har inte sett HPF på ett monoblock tidigare så är osäker.

För att ställa gain vrid upp stereon tills det börjar låta illa sen vrider du ned tills det precis börjar låta bra och ställer ställer sedan in gainen efter det

kör hällre med lågpass på ca 80hz
högpass behöver du inte tänka på eftersom du kör sätter "knappen" på LPF. alltså där du kan välja LPF/FULL/HPF så ska den stå på LPF.

gain: vrid gain till 0, vrid upp volym på stereon till där du brukar lyssa.
när du gjort de börjar du vrida upp gainen till de låter lite dåligt, då sänker du gain tills de låter bra igen

NMI
4 februari 2013 · 1 045 Inlägg

har du köpt sakerna nya åk till butiken och fråga om dom kan hjälpa dig, brukar inte vara nå problem.,

annars har du grunden från dom ovanför mig..

Ford F250 Superduty "Diesel trucken" (2004)
BMW 740D "V8 Biturbo diesel" (2001)
Krelos
5 februari 2013 · 11 Inlägg

Jag nollade allt och började ställa Gainern, ställde stereon på absolut högsta som det gick att spela genom högtalarna (Ej Max på volymen) Höjde på Gainen tills det dunkade på och lät okej (i mina öron) LP satte jag på ca 75%, ärligt talat så vet jag inte vad jag ska leta efter när jag ställde den, som sagt är jag ton döv hehe.
Subsonic vred jag till ca 20% och Bass FreQ och Bass Boost satte jag på 0
Det dunkar helt okej, men förut så skakade hela bilen ordentligt, nu låter det lite mera som min gamla baslåda + steg som inte ens var i närheten av samma kvalite. Nu dunkar det hyfsat men tycker det inte låter bra. Förut så skakade hela bilen samt att det fortfarande lät bra nu dunkar det istället och låter inte alls vidare bra. Butiken jag beställde sakerna ifrån ligger inte i sthlm som jag bor i. Vet inte riktigt vem jag ska vända mig till heller, syrrans kille som "kan sånt här" hade ställt in allt på mitten på steget och reglerade via stereon, men så googlade jag lite och vart då lite fundersam eftersom dom flesta avråder att använda BassBoost alls eller ha den på väldigt lite ifall den ska användas, medans han satte den på halva. Antar att alla har en egen uppfattning om vad dom tycker låter bra men jag vill inte bränna varken steg eller basar pga att jag lyssnat på fel människa.

Ljud-fan
5 februari 2013 · 610 Inlägg

Krelos skrev:
Jag nollade allt och började ställa Gainern, ställde stereon på absolut högsta som det gick att spela genom högtalarna (Ej Max på volymen) Höjde på Gainen tills det dunkade på och lät okej (i mina öron) LP satte jag på ca 75%, ärligt talat så vet jag inte vad jag ska leta efter när jag ställde den, som sagt är jag ton döv hehe.
Subsonic vred jag till ca 20% och Bass FreQ och Bass Boost satte jag på 0
Det dunkar helt okej, men förut så skakade hela bilen ordentligt, nu låter det lite mera som min gamla baslåda + steg som inte ens var i närheten av samma kvalite. Nu dunkar det hyfsat men tycker det inte låter bra. Förut så skakade hela bilen samt att det fortfarande lät bra nu dunkar det istället och låter inte alls vidare bra. Butiken jag beställde sakerna ifrån ligger inte i sthlm som jag bor i. Vet inte riktigt vem jag ska vända mig till heller, syrrans kille som "kan sånt här" hade ställt in allt på mitten på steget och reglerade via stereon, men så googlade jag lite och vart då lite fundersam eftersom dom flesta avråder att använda BassBoost alls eller ha den på väldigt lite ifall den ska användas, medans han satte den på halva. Antar att alla har en egen uppfattning om vad dom tycker låter bra men jag vill inte bränna varken steg eller basar pga att jag lyssnat på fel människa.

bass boost skall aldrig användas till normalt lyssnande. bara till tävling om man vet vad man håller på med.
LP på 75% är nog lite för mycket. 80hz borde vara mer åt 30-40% hållet.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
5 februari 2013 · 8 744 Inlägg

80Hz är väl högt ställt lågpassfilter anser jag, beroende på basar och framsystem så är 50-70Hz rätt lagom. Subsonicen ställer du strax under lådans avstämningsfrekvens, om du inte vet vad den är så provar du runt 30-35Hz. Bassboost används med försiktighet! Helst inte alls.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Ljud-fan
5 februari 2013 · 610 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
80Hz är väl högt ställt lågpassfilter anser jag, beroende på basar och framsystem så är 50-70Hz rätt lagom. Subsonicen ställer du strax under lådans avstämningsfrekvens, om du inte vet vad den är så provar du runt 30-35Hz. Bassboost används med försiktighet! Helst inte alls.

då har man lärt sig något nytt igen, tack!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang