SAAB 9-5 2,3t - Brother Edition
Bilen är en original SAAB 9-5 2,3t som kommer att få en ordentlig makeover :) Varför jag döpt den och projekttråden til Brother Edition är väldigt självklart egentligen. Bilen har tillhört min bror. Finns inte mycket mer att skriva just nu, ska försöka att uppdatera vartefter projektet fortskrider :)

stojf skrev:
har läst igenom tråden och du verkar arbeta på ordentligt! och snyggt blir de också!
tragiskt med din bror men kämpa på!!
Tack, det lovar jag att göra ![]()
skutte skrev:
Trevligt projekt! Beklagar sorgen med din bror.
Är den röda så dålig i övrigt eller varför ska den skrotas ned?
Tack. Den har gått över 31,000 mil nu och skulle jag behålla den så är det en del rost att fixa. hundbenet på båda sidor + bakskärm båda sidor. Börjar även komma små fläckar på dörrarna. Bakluckan är slut. Listan kan göras lång
Dessutom så skulle den behöva få samma behandling som den silvriga får nu.
Så jag tog beslutet att satsa på den silvriga fullt ut och jag kommer inte ha råd att fixa till båda två. Så RedLady kommer att få bli donatorbil. Dessutom så har jag ju gjort det mesta av det jag planerade för den, så nu börjar vi om med ett nytt projekt ![]()
Senast redigerat av VictorW (2013-01-07 21:47)
Okej då förstår jag
blir spännande! Ska front osv flyttas över?

Prem lagd
ska bli kul o följa detta! bra jobbat hittills.
Roligt projekt! Följer! :-)

Då finns det ett paket att hämta ut, förhoppningsvis så hinner jag det imorgon
Eller rättare sagt, jag får se till att hinna med det ![]()

Paket kan man ju inte missa!

Dåså, var ju tvungen att hämta paketet ![]()

titta vad som fanns i, nu återstår att få tillbaka dem oxå ![]()

Har även gjort lite plastvård, för att se hur det såg ut innan, får ni bläddra tillbaka lite ![]()

Får se om man lyckas montera tillbaka alla bussningar i helgen. Förhoppningsvis flyter det på utan problem, men det är väl knappast troligt ![]()

det går säkert bra! så länge man inte stressar!
ska besikta min 9-5 2.0 imorgon så får hoppas att det går bra:) mer bilder åt folket! ![]()

stojf skrev:
det går säkert bra! så länge man inte stressar!
ska besikta min 9-5 2.0 imorgon så får hoppas att det går bra:) mer bilder åt folket!
Lycka till imorgon, det går säkert bra det oxå ![]()
Får se vad som händer i helgen ![]()

Som jag misstänkte, de 2 bussningarna på länkarmen vill inte som jag vill. Blir till att bjuda några arbetskamrater på fikabröd, så får jag säkert låna pressen och kanske lite hjälp med att pressa dit dem ![]()

har bytt dom 2 på min till powerflex va ett helvete o få bort dom gamla.

pukan2 skrev:
har bytt dom 2 på min till powerflex va ett helvete o få bort dom gamla.
Det är de 2 flexibla stålbussningarna med gummitätning, som bråkar. bussning nr 4 på bilden. bussning nr 3 är redan borttagen. Finns powerflex till den, som ligger o väntar
. Men idag är det kallt att jobba i garaget -15 grader
, får se om jag kan hitta någon inspiration att ge mig ut i kylan.

Har inte hänt jättemycket. Var snorkallt i garaget i helgen, dessutom så är jag förkyld ![]()
länkarmen fram är äntligen ihopplockad, nu ska den bara monteras. 
Bussningarna till bakaxeln är äntligen på plats.
Tvärstagen har fått tillbaka sina bussningar oxå ![]()

Då ska jag bara plocka ihop allt o skruva tillbaka på bilen.....
Blir förhoppningsvis mer gjort, när jag blir frisk.

Ser bra ut det där
fortsätt så !

Jag tror att denna bil kommer bli riktigt bra! Sjukt bra jobbat! Börjar klia i mina egna fingrar när jag följer din tråd ![]()

lite bilduppdatering ![]()

Tanken var att bakaxeln skulle varit monterd nu, men jag sprayade den med ett lager hålrumsvax. Trodde det skulle torka till, men det gör det inte. Så det blir till att montera ändå ![]()

Ni vill säkert se lite fler bilder, så.......................
Det som retar mig här är att jag spenderade över 20 timmmar med att tillverka diverse verktyg, för att kunna pressa tillbaka stålbussningarna.....utan att lyckas ![]()
Och när jag går till grabbarna på verksta'n och tar hjälp av deras press, så tar det inte 15min att få dit dem ![]()

Länkarma bak ihopmonterad.
Länkarm fram på plats ![]()

hmmmmm....något saknas ![]()

Skulle rivit innertaket, för att byta antennen. Men det var för kallt i helgen. Var rädd för att plastdelar skulle gå sönder om de inte lossnade så lätt som jag förväntat mig ![]()
![]()

Där har du några tim att måla upp ![]()

Jobbigt att få av dörrhandtagen? vill lacka om ett som börjat flagna

yelly skrev:
Jobbigt att få av dörrhandtagen? vill lacka om ett som börjat flagna
Handtagen på passagerardörrarna är inga problem att få loss, men förardörren är lite knivigare. Då låskolven ställer till det lite. I instruktionerna från WIS, så står det att man ska plocka ner fönsterhiss mm. MEnd et behövs inte. Det går att få loss ändå och få tillbaka. Det är lite trångt ![]()
0.027514