Köpråd: Volvo v50 1,6 DRIVE e

HenkeK
4 februari 2013 · 277 Inlägg

Är det nån som har nå åsikter om v50 1,6, drive e diesel? Brister eller vad man ska kolla nogrannare på?

detta gäller då en 2010

Senast redigerat av HenkeK (4 februari 2013)

B-Body GM B-Body Nörd
4 februari 2013 · 370 Inlägg

Kolla hur långt det är kvar till partikelfilter byte, annars så är det bland de bästa bilen man kan köpa enligt mig då dom är riktigt sköna samt drar under 0,5 fast jag skulle satsa på en V70 drive istället då dom e snäppet vassare ;P

Senast redigerat av B-Body (4 februari 2013)

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08
Andromeda Rumpmas
4 februari 2013 · 3 860 Inlägg

Jag pratade med en servicekille på jobbet som hade fått ut en sådan pjäs fast i V70 som tjänstebil. Han körde tidigare en Saab 9-5 2,3t Biopower som tjänstebil. Han var lika nöjd med komforten och utrymmena i Volvon och betydligt mer nöjd med förbrukningen, men prestandan tyckte han var påtagligt dålig.
"- Man får bita sig i tungan och ligga kvar många gånger när man egentligen vill köra om" sade han.
Och det är väl den stora nackdelen, 0-100 på 17 sekunder ger inga omkörningsprestanda direkt utan borgar för en frustrerande trött bil.

V50 borde väl vara lite piggare med en motorn, men det är nog ändå knappast någon höjdare.

Senast redigerat av Andromeda (4 februari 2013)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
B-Body GM B-Body Nörd
4 februari 2013 · 370 Inlägg

Jag hade en V70 drive som hyrbil och jag hade hört innan hur slöa dom va och jag kan säga att allt är överdrivet, det var inga problem med omkörningar och dyligt.  hade även en v50 drive och det var mycket piggare än v70n, den var faktiskt riktig pigg att köra.

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08
schnauz
4 februari 2013 · 1 758 Inlägg

Vill man åka hyfsat snålt i en säker och relativt stor bil är den väl ok, även om det inte verkar vara någon som kommit ner till specade 0,39 l/mil. Runt 0,5 vid blandad körning ligger närmare sanningen.
Är förstås ingen bil man köper för dess körglädje och sportighet! :-)

HenkeK
5 februari 2013 · 277 Inlägg

okej. ja nu är de ju farsan som e intresserad sa de gör inte så mycket om den skulle va lite slö smile
har volvo specat vid vilket miltal DPF skall bytas? lr byts den när den börjar bli dålig helt enkelt?

B-Body GM B-Body Nörd
5 februari 2013 · 370 Inlägg

Filtret har en intervall på 12000 mil

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08
HenkeK
5 februari 2013 · 277 Inlägg

okej. de va ju lite dåligt tycker jag. passaterna har ju inge intervall utan byts då dem blir dåliga. dvs typ aldrig. polaren jobbar på vw och har aldrig bytt nån

Rquired Allmänt envis
6 februari 2013 · 12 512 Inlägg

Jag vill minnas att DRIVe har samma system och intervall som Ford, det vill säga filterbyte efter 12000mil och påfyllning av additiv var 6000mil, inget av det är gratis utan när jag räknade på en Ford Focus för ett tag sedan gick det på 18.000:- för additiv och filterbyte+additiv. Det är 1:50:-/mil för endast filtret, men nyare DRIVe har ett "underhållsfritt" partikelfilter.

Märk väl att det finns inga filter fria från byten, utan det kan bli dåligt av att antingen sota igen (mycket korta sträckor under 25-30km per start) eller när reaktionen i filtret upphör. Filtret är nämligen en katalysator som binder partiklarna genom en kemisk reaktion och denna blir förbrukad till slut.

Så räkna inte med att filtret aldrig blir dåligt på någon bil, inget illa menat men att din bekant jobbar på VAG och aldrig har bytt ett filter låter lite lustigt för dels har VAG en del knepiga system likt det på Ford/Volvo och dels tar även ett "underhållsfritt" filter slut med tiden.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang