För "stort" batteri i liten bil(ampere-mässigt), vad händer?

almqvist__89
12 februari 2013 · 1 140 Inlägg

Passar på att sno tråden lite.
Batteriet i min Audi var på 68Ah/800A men det frös och gick inte att rädda, tog då batteriet från min Golf Mk3 men det står varken Ah eller antal Ampere.

Kan generatorn ta skada om det är mindre ampere?

Lowered cars are like girls and their high heeled shoes. She can't run in them, they're uncomfortable, and incredibly impractical...
But there's no arguing how good she looks in them!
Ford Crown victoria "P71" (2004)
Expoze
12 februari 2013 · 2 024 Inlägg

almqvist__89 skrev:
Passar på att sno tråden lite.
Batteriet i min Audi var på 68Ah/800A men det frös och gick inte att rädda, tog då batteriet från min Golf Mk3 men det står varken Ah eller antal Ampere.

Kan generatorn ta skada om det är mindre ampere?

Nej.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Drönirettab
12 februari 2013 · 21 761 Inlägg

Generatorn tar inte skada av det där. En sak som kan hända är att kallstartegenskaperna försämras och att ett mindre batteri lättare blir djupurladdat jämfört med ett större batteri om bilen har en del extrautrustning som kräver ström med motorn avslagen. smile

Din Golf kan ha 60 Ah batteri eller kanske ännu mindre, så tolkar jag batteritabellen hos Tudor. Förresten tror jag inte att ditt 68 Ah batteri har 800 A i CCA-värde, men kanske i CA-värde. Fast det var bara en liten parentes.

almqvist__89
12 februari 2013 · 1 140 Inlägg

Drönirettab skrev:
Generatorn tar inte skada av det där. En sak som kan hända är att kallstartegenskaperna försämras och att ett mindre batteri lättare blir djupurladdat jämfört med ett större batteri om bilen har en del extrautrustning som kräver ström med motorn avslagen. smile

Din Golf kan ha 60 Ah batteri eller kanske ännu mindre, så tolkar jag batteritabellen hos Tudor. Förresten tror jag inte att ditt 68 Ah batteri har 800 A i CCA-värde, men kanske i CA-värde. Fast det var bara en liten parentes.

Förstår inte riktigt det sista där men jag flyttade över batteriet och det har funkat bra 2dagar än sålänge.
800A chansade jag bara på då jag inte kommer ihåg va det stod på det.
Kommer självklart köpa ett modellanpassat när lönen kommer, Tack för hjälpen!

Lowered cars are like girls and their high heeled shoes. She can't run in them, they're uncomfortable, and incredibly impractical...
But there's no arguing how good she looks in them!
Ford Crown victoria "P71" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang