Elservon,halvljus,h och v-mätare slutade fungera?

OttoM
10 februari 2013 · 321 Inlägg

Hjälp! El-servon, halvljus, hastighets och varvtals-mätare slutade fungera, airbag lampan tändes och när jag provade heljuset small lamporna. Spänningen i OBD utaget visade 18,7v, något annat vettigt fick jag inte veta, jo inga fel stod det, men jag är säker på att det är fel. Bilen är en Opel Astra -99. Någon som har en susning om vad som kan ha hänt?
18,7 v var med motorn igång. Men den var inte igång när lamporna small.

Senast redigerat av OttoM (10 februari 2013)

Drönirettab
10 februari 2013 · 21 761 Inlägg

Om spänningen var 18,7 V med motorn igång så verkar laddregulatorn på generatorn vara dålig och ska bytas. smile

OttoM
10 februari 2013 · 321 Inlägg

Kan generatorn ha bränt sönder lindningarna i servermotor, mätarna och nån sensor till airbag?
Halvljuslamporna ser hela ut men de är kanske sönder de med.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 februari 2013 · 17 388 Inlägg

OttoM skrev:
Kan generatorn ha bränt sönder lindningarna i servermotor, mätarna och nån sensor till airbag?
Halvljuslamporna ser hela ut men de är kanske sönder de med.

När man har nära 19 volt i systemet och kanske spänningsrusningar på över 20-25 volt tenderar saker och ting att gå sönder. Så inte alls omöjligt. Steg ett är att byta regulatorn som Dröni nämner. Sen kan du börja felsöka. Kör med bilen är inte aktuellt innan dess. Du kan förstöra mer än vad bilen är värd.

Hoppas det löser sig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
OttoM
11 februari 2013 · 321 Inlägg

Ok, tack ska ni ha. Det blir att frakta den till närmaste märkesverkstad, det är den värd.

OttoM
12 februari 2013 · 321 Inlägg

En lustighet värd att notera, var att jag var tvungen att starta motorn och då tänkte jag som så att om jag har fläkten på fullt så minskar risken att jag bränner nåt. Och då fungerade instrumenten sporadiskt, satte på stolvärmen också, instrumenten fungerade då hela tiden. Detta tycker jag tyder på att bilen har nåt överspänningsskydd, i så fall bra. Bilen är nu lämnad på Opelverkstad, återkommer när jag har facit .

Drönirettab
12 februari 2013 · 21 761 Inlägg

Det som händer när du slår på flera förbrukare är att generatorn inte orkar hålla den höga laddspänningen, därför börjar övriga saker i bilen fungera bättre. smile

OttoM
13 februari 2013 · 321 Inlägg

Jag tänker så här: instrumenten får ingen ström när spänningen är 18v. när jag belastar systemet så att spänningen sjunker till ex. 15v så får instrumenten ström . Som jag ser det måste det finnas något som bryter om spänning maxvärde överskrids.
Skuvat har laddregulator för 195kr, hade man visst säkert att inget annat var skadat kunde man själv bytt.
Som läget är nu med ovisshet, så blir det förmodligen en dyr affär.
Vad jag vet hittils är att man på verkstaden anser att generatorn måste bytas, till att börja med. Jag håller så klart med om det, skulle de börja meka generator så skulle slutpriset troligen blivit detsamma som en utbytesgenerator.
Jag återkommer som jag skrev, när jag har facit, är inget annat skadat känns det som att det är ok att rekomendera inköp av del från ex skruvat.

OttoM
14 februari 2013 · 321 Inlägg

Facit. Generatorbyte och felsökning, inga andra fel än strålkastarlampor som också byttes. Kostnad 5805kr.
Hade jag visst detta tidigare hade jag fixat det själv till en kostnad under 250kr. Nåja, verkstäderna ska leva de med, men lite surt är det. Jag blev en erfarenhet rikare, och den delar jag med mig av. Har ni fått överspänning i er opel så byta laddregulatorn, det är inte troligt att något annat mer än halvljuslamporna gått sönder.
Jag blev ju tipsad om samma sak i ett tidigt skede men är man inte säker på skadans omfattning så vågar man inte.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang