2 st 105 A-batterier i en VW Golf 2:a, kommer generatorn att klara av detta?

fimpen_ns91
15 februari 2013 · 76 Inlägg

Hej! Vill bara få lite fakta å klarhet i det hela?!

Har en golf två, ska då stoppa i ett 105amp batteri under huven samt ett 105amp bak i skuffen!

Kommer generatorn att palla av detta eller kommer något att gå sönder av detta?

Senast redigerat av chrizz (15 februari 2013)

Volvo S80 "Gröna-Faran" (2001)
Volvo S60 "RallyÅke" (2001)
Mack Forum- och sitemoderator
15 februari 2013 · 26 147 Inlägg

Beror på hur du har kopplat..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
chrizz Administratör
15 februari 2013 · 11 783 Inlägg

Jämför rubriken jag redigerat åt dig och din ursprungliga (och långt ifrån godkända) rubrik "Generator!". Tänk på det framöver tack.

Mvh

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
hangman
15 februari 2013 · 2 174 Inlägg

Generatorn är inte på lika många Amp så dom kommer ju inte bli ordentligt laddade.

Leta reda på en golf 2 diesel generator dom är kraftigare, det är dom på alla diesel bilar vad jag vet.

Min merca hade 150amp !!

Och han kan ju bara koppla på ett sätt annars blir det 24v och det är inte populärt.

AndrAAx
15 februari 2013 · 742 Inlägg

Det kommer att fungera som det är!

Opel Astra Kombi | VW Polo Variant Open Air | VW Lupo | VW Golf 4 Kombi
www.BilstereoOnline.se - Overloud, SP Audio, SPL Lab
Buick Grand National "Fast And The Furious" (1986)
Spiike
15 februari 2013 · 1 196 Inlägg

Jag körde 75 + 220 + 220 i min polo med 90 amp generator, visst det är inte optimalt, gärna köra med batteri laddare då och då

hangman
15 februari 2013 · 2 174 Inlägg

AndrAAx skrev:
Det kommer att fungera som det är!

för stark generator = bränner batteriet

För starka batterier, ger inte full styrka, och till slut bränner du generatorn, Satsa på en diesel generator så sparar du tid och pengar smile

fimpen_ns91
15 februari 2013 · 76 Inlägg

Okej, då letar jag på en disel golf å plockar generatorn, tack för tipset alla! smile

Volvo S60 "RallyÅke" (2001)
Volvo S80 "Gröna-Faran" (2001)
Drönirettab
15 februari 2013 · 21 761 Inlägg

hangman skrev:

AndrAAx skrev:
Det kommer att fungera som det är!

för stark generator = bränner batteriet

För starka batterier, ger inte full styrka, och till slut bränner du generatorn, Satsa på en diesel generator så sparar du tid och pengar smile

Nja, nu vill jag nog protestera litegrann här. smile

"För stark generator" bränner normalt sett inte ett batteri ifall laddspänningen är korrekt.
"För starka batterier" gör inte att generatorn per automatik bränns.

Det som jag kan gå med på är att när man har en stor total batterikapacitet så får generatorn jobba väldigt hårt om batterierna har laddats ur mycket eftersom den då måste försöka pressa in en massa ström i batterierna och samtidigt försörja bilens övriga saker.

Av den anledningen bör man ladda emellanåt med extern batteriladdare om man vet att batterierna har dragits ur ordentligt. På så sätt skonas generatorn och den kan istället ägna sig åt att försörja bilens förbrukare och endast behöva underhållsladda batteriet. smile

Jag håller med AndrAAx, det ska fungera. Har man tillgång till en större generator så är det förstås ingen nackdel, men då ska man uppgradera laddkablaget också så att det matchar den större generatorns strömkapacitet.

Johan85 Avstängd
15 februari 2013 · 1 418 Inlägg

Drönirettab skrev:

hangman skrev:

AndrAAx skrev:
Det kommer att fungera som det är!

för stark generator = bränner batteriet

För starka batterier, ger inte full styrka, och till slut bränner du generatorn, Satsa på en diesel generator så sparar du tid och pengar smile

Nja, nu vill jag nog protestera litegrann här. smile

"För stark generator" bränner normalt sett inte ett batteri ifall laddspänningen är korrekt.
"För starka batterier" gör inte att generatorn per automatik bränns.

Det som jag kan gå med på är att när man har en stor total batterikapacitet så får generatorn jobba väldigt hårt om batterierna har laddats ur mycket eftersom den då måste försöka pressa in en massa ström i batterierna och samtidigt försörja bilens övriga saker.

Av den anledningen bör man ladda emellanåt med extern batteriladdare om man vet att batterierna har dragits ur ordentligt. På så sätt skonas generatorn och den kan istället ägna sig åt att försörja bilens förbrukare och endast behöva underhållsladda batteriet. smile

Jag håller med AndrAAx, det ska fungera. Har man tillgång till en större generator så är det förstås ingen nackdel, men då ska man uppgradera laddkablaget också så att det matchar den större generatorns strömkapacitet.

helt korrekt det kvittar ju om du har 10st 200amp batteri så laddar inte generatorn mer än tills batterierna är fulla och sen vad bilen förbrukar efter det men skulle dom bli tomma så skulle den ladda så mycket den orkar hela tiden smile

Expoze
15 februari 2013 · 2 024 Inlägg

hangman skrev:
Generatorn är inte på lika många Amp så dom kommer ju inte bli ordentligt laddade.

Leta reda på en golf 2 diesel generator dom är kraftigare, det är dom på alla diesel bilar vad jag vet.

Min merca hade 150amp !!

Och han kan ju bara koppla på ett sätt annars blir det 24v och det är inte populärt.

Golf 2 diesel har bara 60A generator, bra att veta innan man tipsar, inte bara gissa.




fimpen_ns91 skrev:
Okej, då letar jag på en disel golf å plockar generatorn, tack för tipset alla! smile

Kan tipsa om att Golf 2 16V finns med 90A generator. Kolla lite i Mecas webshop, där kan du se lite vad det finns för generatorer på olika bilar och även se diverse mått på dem så du vet att den passar just din bil.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Spiike
15 februari 2013 · 1 196 Inlägg

Min 1,4 l polo 96a hade en 90 amp generator

Johan85 Avstängd
15 februari 2013 · 1 418 Inlägg

kör på så länge du laddar upp dom fullt och inte låter dom gå ner helt så klarar du dig:) ska du basa med ström törstiga steg lär du ändå ladda upp brevid:)
jag som kör v70 med parkeringsvärmare med stort batteri måste ladda när ja kör korta sträckor:)

fimpen_ns91
15 februari 2013 · 76 Inlägg

Nja så törstigt på ström är inte mina grejer. Kör mds fr12w mk2 med ett zachry r1500d

Volvo S60 "RallyÅke" (2001)
Volvo S80 "Gröna-Faran" (2001)
fimpen_ns91
15 februari 2013 · 76 Inlägg

Är det samma gäste på polons generator som det är på golf 2an, enkelrem eller multirem?

Volvo S80 "Gröna-Faran" (2001)
Volvo S60 "RallyÅke" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang