Dra om hela elsystemet

FexH
24 februari 2013 · 17 Inlägg

Hej!

Jag har en Duett -59 med ett väldigt dåligt elsystem (långa kablar, samma färg på kablarna, många oanvända kablar m.m.) Efter ett antal elfel, och en säkring med säkringshållare brunnit upp har jag nu fått nog. Jag har bestämt mig för att dra om hela elsystemet. Jag har grundläggande kunskaper inom el men kan behöva lite hjälp.

Vad bör man tänka på vid en omdragning?
Hur ska man börja och i vilken ordning?
Vad skulle kunna gå fel?
Ska jag utgå från originalelschemat, eller finns det universal? Isåfall var?
Annat viktigt som man bör tänka på?

Ursäkta om det kanske blev lite komplicerade frågor, men tack på förhand!

/FexH

Senast redigerat av FexH (24 februari 2013)

simlar
24 februari 2013 · 5 525 Inlägg

Eftersom det är en gammal bil så är det verkligen inte mycket ström som behövs så det borde gå.

Det första jag skulle börja med är att koppla in generatorn. Den behöver en svagström på D+ för att generatorn ska komma igång och ladda och den kopplar man genom laddlampan, har tyvärr inte koll på det men det måste finnas någon som har koll där.

Och personligen är jag lite av en relä-älskare så skulle rekommendera att koppla alla komponenter som behöver lite starkare ström på relän, t.ex lysena.

Har du alla strömbrytare och sådant?
Om du har en original-elschema så är ju det det bästa att gå efter.
Har du 6V eller 12V elsystem?
Positiv eller negativ jord?
(har för mig det funnits duetter med 6V elsystem och även vissa med positiv jord därför ställer jag dem frågorna)

(Ett tips, ta bort ordet A-traktor, skriv bara att det är en Duett för annars är det inte säkert din tråd blir kvar länge)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
FexH
24 februari 2013 · 17 Inlägg

simlar skrev:
Eftersom det är en gammal bil så är det verkligen inte mycket ström som behövs så det borde gå.

Det första jag skulle börja med är att koppla in generatorn. Den behöver en svagström på D+ för att generatorn ska komma igång och ladda och den kopplar man genom laddlampan, har tyvärr inte koll på det men det måste finnas någon som har koll där.

Och personligen är jag lite av en relä-älskare så skulle rekommendera att koppla alla komponenter som behöver lite starkare ström på relän, t.ex lysena.

Har du alla strömbrytare och sådant?
Om du har en original-elschema så är ju det det bästa att gå efter.
Har du 6V eller 12V elsystem?
Positiv eller negativ jord?
(har för mig det funnits duetter med 6V elsystem och även vissa med positiv jord därför ställer jag dem frågorna)

(Ett tips, ta bort ordet A-traktor, skriv bara att det är en Duett för annars är det inte säkert din tråd blir kvar länge)

Alla strömbrytare och komponenter finns. Original är det ju 6V men nu sitter det 12V i och det kommer jag gå på också. Jorden är negativ.
Relän är inte min starka sida, vad blir skillnaden utan/med relän?
Vad menar du med D+?
Och tack för tipset i slutet... wink

Drönirettab
24 februari 2013 · 21 761 Inlägg

D+ är en anslutning som brukar finnas på generatorn, men i ditt fall finns den anslutningen troligen på ett externt laddrelä som borde sitta på ena innerskärmen eller däromkring.

D+ har förbindelse med dioderna inuti generatorn och laddningslampan i instrumethuset är kopplad till D+. När man vrider på tändningen så tänds lampan och ger samtidigt en liten förmagnetiseringsström till lindningen inuti generatorn, vilket behövs för att generatorn sedan ska kunna börja ge laddning när den har kommit upp till ett visst varvtal.

Har din bil ett sånt där externt laddrelä så är det antagligen en ganska liten generator (typ 30-35 A) och du kan gärna byta ut generatorn till en större som även har inbyggd laddregulator, då behövs inte det externa laddrelät. Med tanke på bilens ålder sitter det kanske en likströmsgenerator och de är ännu klenare, vilket är ytterligare skäl till att byta upp sig enligt min åsikt. smile

Relän gör att man kan avlasta strömbrytarna och reglageknapparna från höga strömmar, resultatet blir längre livstid på reglagen och i de flesta fall mindre spänningsfall.

Senast redigerat av Drönirettab (24 februari 2013)

mb_pucken
24 februari 2013 · 5 087 Inlägg

har gör mig att det ska finnas kompletta elsystem att köpa, dock universial men det känns som en bra startpunkt. tror dom brukar kallas hot rod kabrl stam eller liknande smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang