Centrallås i BMW e46 krånglar

Noxide
25 februari 2013 · 16 Inlägg

Tja!

Har en BMW e46 från -99 och när jag köpte den så sa killen att bagageluckan inte gick att öppna utifrån med handtaget och att han alltid använt knappen på nyckeln ist.

Och det har jag också gjort fram tills nu, då jag för några dagar sedan testade för skojs skull att öppna med nyckeln i låset bak och insåg att när man vred nyckeln så hände absolut inget! Kolven snurrade men det gjorde inget motstånd 90 grader åt något håll och den öppnades inte. och eftersom det är en 320 sedan så slog tanken mig att om batteriet (som faktiskt sitter bak) blir helt dött och baksätena är uppfällda så finns det inget sätt för mig att ta mig in i bagageutrymmet...

När jag började läsa på mer om centrallåssystemet i E46an så insåg jag att bmw har designat det, i typisk germansk ingejörsfashion, med en massa olika konfigurationer för nycklarna och med en del modeller som det går att öppna luckan innifrån på och med nån funktion som gör det möjligt att låsa upp förardörren med ett knapptryck och resten med två (varför man nu skulle vilja ha det så?), follow-me-home osv osv. inbyggt i nyckeln. Nån skrev att om handskfacket är låst så kan man inte öppna luckan med knappen på nyckeln men detta verkade inte stämma på min bil.

Så jag vill reda ut allt detta för att se om det är något fel på mitt låssystem eller om det är jag som inte är tillräckligt tysk för att ha listat ut låssystemet och nyckeln!

Nån mer som råkat ut för samma sak?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang