Swedenrockers
Living life on two wheels.....
6 mars 2013
· 835 Inlägg
Lamporna är väl 'bara' att skifta till 12V-modeller. Eftersom bilen är från -41 så finns det väl knappt ett relä i den utöver
laddrelä, blinkersrelä och eventuellt ett startrelä.
Eftersom motorn är bytt och det finns ett 12V-system så är det klart med laddrelät.
Startrelät är ju också klart, så det lämnar endast blinkersrelät kvar.
Det är enkelt bytt, det finns ju både 2- och 3-poliga sådana för 12V.
Att gå från 6V till 12V kräver inte grövre ledningar då dubbla spänningen ger halva strömmen vid samma effekt.
I princip kan man halvera ledararean om man vill men gör man nytt så kan man endera behålla den samma eller öka om man tänkt installera fler förbrukare eller bara vill minska spänningsfallet.
Jag har gjort ett elsystem till en Hudson -49, där den byggdes om till 12V från 6V och det är inga konstigheter egentligen.
Kupéfläkten behöver nån form av spänningsreduktion och till tank- och tempmätare satte jag dit en spänningsstab.
Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.