Oldsmobile 41a el konvertering

Fat_Sally_My_Baby
6 mars 2013 · 3 Inlägg

Hejsan alla bil brödrar & Systrar.

skulle bara höra med er om ni har några tips hur man ska gå till väga när man byter el system från 6 volt till dagens 12 volt på en gammal 41a??

Något speciellt man ska tänka på?

Vad är det lättaste sättet utan för mycket krångel eller expert hjälp?


Och ska tillägga att det bara är själva strålkastarna, blinkers och innerbelysning som ska ändras, motor m.m går redan på 12 volt då det är en nyare motor, har två batterier inkopplade 2 st 6 volts.

Och nej det är inte jag som har kopplat in det så utan förra ägaren.


Hoppas ni kan hjälpa mig, vill gärna bli klar med henne till sommaren


Med Vänliga Hälsningar///// Fat Sally

Oldsmobile Super Saloon 98 "Fat Sally" (1941)
SletenmenGO Officiell Däcksparkare
6 mars 2013 · 919 Inlägg

vindrutetorkarn går på vakuum va?

Annars så ska det väl bara vara att montera reläer och dyl. Men hur kan motorn gå på 12v om resten är 6v? Borde inte elsystemet vara konverterat redan då?

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502
Volvo 242 "Cab" (1980)
Volvo PV544 B "Weberloket" (1960)
Fat_Sally_My_Baby
6 mars 2013 · 3 Inlägg

Japp de går på vakuum

Jo men då el kablarna är från 41 så är det ganska slitna och behövs bytas till grövre som klarar mer påfrestning.

Ja det e det som är lite komplicerat, förra ägaren har kopplat den så konstigt och vill därför göra om det ordentligt nu.

Verkar som han har samkopplat de båda batteierna så det blir 12 till motorn, generatorn m.m men sen lampor m.m. går bara på ett batteri som då är 6volt då de ej klarar 12v då även dom är från 41.

tack för svar Dixie

Oldsmobile Super Saloon 98 "Fat Sally" (1941)
Swedenrockers Living life on two wheels.....
6 mars 2013 · 835 Inlägg

Lamporna är väl 'bara' att skifta till 12V-modeller. Eftersom bilen är från -41 så finns det väl knappt ett relä i den utöver
laddrelä, blinkersrelä och eventuellt ett startrelä.
Eftersom motorn är bytt och det finns ett 12V-system så är det klart med laddrelät.
Startrelät är ju också klart, så det lämnar endast blinkersrelät kvar.
Det är enkelt bytt, det finns ju både 2- och 3-poliga sådana för 12V.
Att gå från 6V till 12V kräver inte grövre ledningar då dubbla spänningen ger halva strömmen vid samma effekt.
I princip kan man halvera ledararean om man vill men gör man nytt så kan man endera behålla den samma eller öka om man tänkt installera fler förbrukare eller bara vill minska spänningsfallet.
Jag har gjort ett elsystem till en Hudson -49, där den byggdes om till 12V från 6V och det är inga konstigheter egentligen.
Kupéfläkten behöver nån form av spänningsreduktion och till tank- och tempmätare satte jag dit en spänningsstab.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
Fat_Sally_My_Baby
22 mars 2013 · 3 Inlägg

Tack för svaret Swedenrockers, har varit till stor hjälp och ska testa dina tips så hoppas vi på det bästa.
Tack för du tog dig tid att hjälpa mig.
mvh Fat Sally

Oldsmobile Super Saloon 98 "Fat Sally" (1941)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 mars 2013 · 17 470 Inlägg

Fat_Sally_My_Baby skrev:
Tack för svaret Swedenrockers, har varit till stor hjälp och ska testa dina tips så hoppas vi på det bästa.
Tack för du tog dig tid att hjälpa mig.
mvh Fat Sally

Ja, Swedenrockers sammanfattade detta bra. Återkom med hur det gick.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Swedenrockers Living life on two wheels.....
22 mars 2013 · 835 Inlägg

Jaha, vad kul om du kan ha nytta av hjälpen, du får fråga igen om du får fler funderingar.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang