Volvo 240 "käkar" säkringar!

Isaksson5 Ungdoms Räser
6 april 2013 · 425 Inlägg

Hej!

Mitt från ingenstans så hör jag ett "bzzz" ljud och ett "pop" - Därefter lyser batterilampan, blinkers fungerar inte och tomgången är borta.

Bytte säkring och då jag satte igång tändningen så gick säkringen igen!
Någon tidigare ägare har fixat "position/halvljus" till tändningen.

Trodde det kanske var felet, så jag kopplade ur själva knappen. Problem löst... Trodde jag. Efter ett par dagar (igår) så började samma sak hända. Samma säkring går sönder (14 om jag inte minns fel, 8A).

Dock ska borde inte det vara problemet, eftersom att lampan fortfarande lyser.

Någon som har förslag på var det kan vara?

Mvh

Drönirettab
6 april 2013 · 21 761 Inlägg

Vilken årsmodell?

Säkring 14 går enbart till dimbakljusen enligt elschema. Säkringen matas via vanliga ljusrelät/dimbakljusrelät/ljusknappen (beroende på årsmodell) istället för via tändlåset, på så sätt verkar det lite skumt att batterilampan och blinkersen bråkar. hmm

Isaksson5 Ungdoms Räser
6 april 2013 · 425 Inlägg

Drönirettab skrev:
Vilken årsmodell?

Säkring 14 går enbart till dimbakljusen enligt elschema. Säkringen matas via vanliga ljusrelät/dimbakljusrelät/ljusknappen (beroende på årsmodell) istället för via tändlåset, på så sätt verkar det lite skumt att batterilampan och blinkersen bråkar. hmm

Då kan det vara 13.(4e från sista/4 upp från botten.) För den ska gå till "Constant idling, fuelinjenction, seatbelt reminder, cigguttag, blinkers", sen någon till.

Det är en 1984 DL med B21A smile

240bns
6 april 2013 · 1 008 Inlägg

Standardfel brukar vara att bältespåminnarens varningslampa vid bakre askkoppen ligger löst och skramlar innanför och kortsluter mot jord bakom handbromsspaken, alternativt skadade kablar till bälteskontakterna, vars kablar ansluter på samma ställe.

Drönirettab
6 april 2013 · 21 761 Inlägg

Helt klart verkar det mer rimligt med säkring 13. Den ger ju spänning till bla blinkers och "tomgångsventilen" på förgasaren och batterilampan, vilket stämmer med sakerna som bråkar. smile

Isaksson5 Ungdoms Räser
6 april 2013 · 425 Inlägg

240bns skrev:
Standardfel brukar vara att bältespåminnarens varningslampa vid bakre askkoppen ligger löst och skramlar innanför och kortsluter mot jord bakom handbromsspaken, alternativt skadade kablar till bälteskontakterna, vars kablar ansluter på samma ställe.

Det kan inte vara främre lampan? Eftersom själva lampan har ett stycke "bra-vän-med-fingrar" petat in.

Är det lätt att kunna isolera kontakten? Alltså att man inte behöver riva ur halva bilen smile

Mvh

240bns
6 april 2013 · 1 008 Inlägg

Jodå kan vara lampan i mittkonsollen också

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang