Lödning av dioder i fönsterhissar volvo s/v/c70

TBergsten
10 april 2013 · 996 Inlägg

Tjena smile

Postar detta då jag helt ärligt inte har en aning om hur jag ska gå till väga...

I vilket fall så är det lödning utav NYA ANDRA DIODER MED TILLHÖRANDE MOTSTÅND som står på pyssel schemat, löda det kan jag. Problemet sitter i att, jag har inte e. Aning om vad jag ska byta ut, ska alla motstånd bort?

Varför sitter det 2 motstånd på denna? Vad ska jag plocka bort för att kunna löda dit nya dioden med det nya moståndet? Hör det andra motståndet till dioden eller är det till något annat?

http://forumbilder.se/CDVBN/image.jpg

Här är ju allt ett enda stort kretskort, hur går jag tillväga då?

http://forumbilder.se/CDVBN/1image.jpg

http://forumbilder.se/CDVBN/2image.jpg

http://forumbilder.se/CDVBN/3image.jpg


Och varför är det 6 motstånd men 2 dioder på denna? Det ska sitta 2 där, har tagit bort en smile Det finns en knapp till centrallåset där om jag inte minns fel, men dom hör väl inte dit eller har jag fel?

http://forumbilder.se/CDVBN/5image.jpg

Grejerna ska sitta i en s70 från 1999. Volvo smile

Kan det kanske vara så att en del motstånd är till för t.ex barnsäkert lås för rutor samt låsa hela bilen med en knapp? Är hur förvirrad som helst vad det gäller alla motstånd samt kretskortet... Det är ju några luckor för mig så jag uppskattar hjälp som bara den, speciellt utav dom dom utfört detta till sin bil!

Tack på förhand, om nu någon orkar hjälpa mig haha... tongue

Mvh

Senast redigerat av TBergsten (10 april 2013)

mikael_86
10 april 2013 · 860 Inlägg

ett litet råd att du ska göra är att kolla vart benen till orginal led diod sitter fast och där försöka få bort så mkt som du kan av dom gamla benen och sedan skrapa med nån liten mejsel så du får lite repor lr får fram lite färsk koppar istället för annars fäster knappt inte alls löd tennet... så tar du sedan dom motstånden du har till dina nya dioder o sätter fast dom först.... och på bild 3 och 4 ska du inte göra något för det har inte med elhissarna o göra på så sätt... du ska endast bara hålla på med där hissknapparna sitter.... kolla min tråd så ser du hur jag har lött och satt dit allt som de ska....

Volvo V70 D4 Momentum 2016 "Svarten" (2016)
BMW 330D XDrive "Svart räsern" (2014)
Volkswagen VW Polo R WRC 2014 "Mini räsern" (2014)
TBergsten
10 april 2013 · 996 Inlägg

mikael_86 skrev:
ett litet råd att du ska göra är att kolla vart benen till orginal led diod sitter fast och där försöka få bort så mkt som du kan av dom gamla benen och sedan skrapa med nån liten mejsel så du får lite repor lr får fram lite färsk koppar istället för annars fäster knappt inte alls löd tennet... så tar du sedan dom motstånden du har till dina nya dioder o sätter fast dom först.... och på bild 3 och 4 ska du inte göra något för det har inte med elhissarna o göra på så sätt... du ska endast bara hålla på med där hissknapparna sitter.... kolla min tråd så ser du hur jag har lött och satt dit allt som de ska....

Aha, ja det skadar ju inte att göra jobbet riktigt samt blåsa ur grejerna med tryckluft samt se över dom innan jobbet görs samt dom monteras tillbaka!

Dock så hittade jag en tråd och det kan vara lösningen på alla mina funderingar, du kanske kan ge mig svaret.... smile

Dom gröna dioderna som sitter i grejerna från fabrikat, är dom 12v?

Om det är så enkelt så är det ju bara att knipsa av dioderna och löda fast nya dioder med dom tillhörande motstånden cool

mikael_86
10 april 2013 · 860 Inlägg

alla dioder som sitter lödda som är gröna är 12V från början ja... så du måste göra så som jag har gjort med mina om du inte har gjort som orginal köpt nya dioder som är gjorda för 12v utan motstånd men dom är dock rätt dyra....

kolla bara mitt projekt o mina bilder så ser du ju hur jag har gjort.... jag lödde dit motstånd + diod och de funkar.... då orginal är 12V så är de rätt lätt... men rätt så pilligt om du inte skrapar rent lite på kontakt ytan då de kan vara små svårt att få löd tennet att fastna annars...

mvh

BMW 330D XDrive "Svart räsern" (2014)
Volvo V70 D4 Momentum 2016 "Svarten" (2016)
Volkswagen VW Polo R WRC 2014 "Mini räsern" (2014)
TBergsten
10 april 2013 · 996 Inlägg

mikael_86 skrev:
alla dioder som sitter lödda som är gröna är 12V från början ja... så du måste göra så som jag har gjort med mina om du inte har gjort som orginal köpt nya dioder som är gjorda för 12v utan motstånd men dom är dock rätt dyra....

kolla bara mitt projekt o mina bilder så ser du ju hur jag har gjort.... jag lödde dit motstånd + diod och de funkar.... då orginal är 12V så är de rätt lätt... men rätt så pilligt om du inte skrapar rent lite på kontakt ytan då de kan vara små svårt att få löd tennet att fastna annars...

mvh

Trodde inte jag skulle få säga det här till någon inom denna fråga men det blev ju till slut.

Tack ska du ha! big_smile

mikael_86
10 april 2013 · 860 Inlägg

hehehe det är lugnt

Volkswagen VW Polo R WRC 2014 "Mini räsern" (2014)
Volvo V70 D4 Momentum 2016 "Svarten" (2016)
BMW 330D XDrive "Svart räsern" (2014)
TBergsten
10 april 2013 · 996 Inlägg

mikael_86 skrev:
hehehe det är lugnt

En fundering då lite på sidan, vad är då det som liknar motstånd? roll

mikael_86
10 april 2013 · 860 Inlägg

vad mena du med vad som liknan motstånd???

BMW 330D XDrive "Svart räsern" (2014)
Volvo V70 D4 Momentum 2016 "Svarten" (2016)
Volkswagen VW Polo R WRC 2014 "Mini räsern" (2014)
TBergsten
10 april 2013 · 996 Inlägg

mikael_86 skrev:
vad mena du med vad som liknan motstånd???

Kolla på bild 1, då ser man något som enligt mig ser ut som motstånd, 2 stycken är det på den bilen tongue

yttrium
10 april 2013 · 69 Inlägg

Dom där ser ut som dioder. Alltså vanliga dioder, inte lysdioder.
Är dom gjorda i glas och har en ring i ena änden?

TBergsten
10 april 2013 · 996 Inlägg

yttrium skrev:
Dom där ser ut som dioder. Alltså vanliga dioder, inte lysdioder.
Är dom gjorda i glas och har en ring i ena änden?

Ingen aning och har cp ont i nacken så har inte lust att kika just nu, varför vill du veta det om man får fråga? tongue

yttrium
10 april 2013 · 69 Inlägg

Du ville ju veta va det var för något som liknade motstånd.

TBergsten
11 april 2013 · 996 Inlägg

yttrium skrev:
Du ville ju veta va det var för något som liknade motstånd.

Jaha tongue jag trodde du menade dom gröna dioderna ja, jag kan kika på det om ett tag... smile

DragonII
11 april 2013 · 115 Inlägg

Hm!
Jag kan ha fel på bild 1, dessa motstånd liknar mer som diodbrygga (eller liktriktare).
Alltså åker strömmen endast en håll.
Kanske du kan fixa en ny bild som visar bättre på dessa "motstånd"? För att lättare avgöra om det är diodbrygga eller motstånd.

TBergsten
11 april 2013 · 996 Inlägg

Här är en länk till bilden. http://forumbilder.se/CDVEQ/image

Kunde tyvärr inte ta närmare utan att dey bara blev mer suddigt hmm det är en tunn kapsel runtom det orange som är genomskinlig, 2 svarta sträck också på det orangea... Ett smalare än de andra! smile

Senast redigerat av TBergsten (11 april 2013)

DragonII
11 april 2013 · 115 Inlägg

Ok, det är iallafall dioder som sitter där som jag sa tidigare.

TBergsten
12 april 2013 · 996 Inlägg

DragonII skrev:
Ok, det är iallafall dioder som sitter där som jag sa tidigare.

Aha smile lödde dit nästan allt ikväll, dock fungerade ibte det som satt på högersidan! Gjorde inte det innan heller faktiskt... Har kollat och det kommer ström till dioden men vill ändå inte lysa, så ska se över jorden imorgon... Sen är det bara att plugga in och känna sig nöjd, hoppas jag smile

TBergsten
14 april 2013 · 996 Inlägg

Nu var allt lött och nästan klart, vet inte riktigt vad som blev fel. Kollade innan så att alla dioder lyste och det var finitio, sedan tryckte jag dit överdelen på alla och vips så ville ingen lysa sad är rätt säker på att det blivit jordfel, en san dock som jag blev förvånad över är att fönsterhissarna inte ville funka, en jord till en diod ville inte funka så jag tjyvade där på fönsterhissen lyste sedan jätte fint då jag kopplade in. Är dock lite fundersam, jag tryckte aldrig på fönsterhissknappen så det kan ju inte vara därför.. Tror det är jordfel för det var rätt trångt, när jag vrider på tändningen så är det bara en diod som lyser som sedan slocknar efter ca 2 sek, därefter måste hag vänta i typ 1 minut sedan kan man göra samma sak igen.. Problemet sitter kanske där dioden lyser?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang