Batteriet dras ut på 2-3 dagar

1_8T
1 april 2013 · 5 Inlägg

Hej!

Jag har en Audi A4 1.8T 2000 där jag har problem med att batterier är uttömt efter att bilen har stått stilla i några dagar. Kör jag med den varje dag eller bara låter den stå någon dag är det inga problem att starta men så fort den stått ett par dagar eller mer är den näst intill död. Batteriet är drygt 2 år gammalt.

Jag har provat att koppla en amperemeter mellan minuskabeln och batteriet. Direkt när jag kopplar dit den ligger den på 0,4A men stabiliserar sig efter några sekunder på 0,05A.

De sakerna som inte är orginal är:
Strålkastare
Baklyktor
Fjärrlås
Laddare till GPS som går till ett relä under ratten
Xenon-lampor
LED-lampor i princip all belysning

Kan dessa påverkar något?
Vad är nästa steg i felsökningen?

Drönirettab
2 april 2013 · 21 761 Inlägg

Har felet kommit helt plötsligt utan speciell orsak eller uppstod det efter montering av någonting?


0,05 A gör ju inte att ett normalstort batteri dras ur så där mycket på bara några dygn, i så fall är batteriet dåligt. För att utesluta batteriet så kan man göra ett belastningstest med "seriös" batteritestare, sånt kan ofta göras på bilverkstad eller bilelektrisk verkstad. smile

Bland de saker som inte är original är tex fjärrlås eller laddaren för GPS något som jag kanske skulle misstänka, men eftersom din tjuvströmsmätning inte visade gigantiska värden så kan det röra sig om oregelbundna fel och sånt är inte lätt att upptäcka.

F1LL3
3 april 2013 · 148 Inlägg

Jag hade exakt samma fel. Det var lampan inne i handskfacket som lyste hela tiden även fast luckan var stängd, tog ur den och problemet var löst. smile

Kolla efter liknande saker! Även sådana småsaker drar mer ström än vad man tror.

PETROLHEAD
3 april 2013 · 309 Inlägg

Jag hade samma fel på en Golf gti mk4. Felet va stereon som jag kopplade in, de va tydligen en kabel som man va tvungen o klippa för den störde även ut c-låset. Kommer dock inte ihåg vilken kabel de va.

1_8T
6 april 2013 · 5 Inlägg

Jag har monterat gps:uttaget och fjärrlåset i somras men det blev inga problem förrän i vintras när det blev kallare.
Får ta och kolla upp batteriet då.

Lampan i handskfacket har aldrig fungerat för mig så den borde väl inte kunna dra ström?

Stereon kan ju vara en ide att kolla upp.

1_8T
15 april 2013 · 5 Inlägg

Jag har monterat gps:uttaget och fjärrlåset i somras men det blev inga problem förrän i vintras när det blev kallare.
Får ta och kolla upp batteriet då.

Lampan i handskfacket har aldrig fungerat för mig så den borde väl inte kunna dra ström?

Stereon kan ju vara en ide att kolla upp.

AntonGunnarsson
15 april 2013 · 54 Inlägg

Om du har tillgång till att låna ett batteri så är det ju bara att slänga i och se om de hjälper smile

Senast redigerat av AntonGunnarsson (15 april 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang